Rok 2024 był dramatyczny dla VW. Strajki, całonocne negocjacje zbiorowe z IG Metall i porozumienie na krótko przed Bożym Narodzeniem poważnie pogorszyły nastroje w Wolfsburgu. Rok 2025 rozpoczyna się dobrymi wiadomościami dla firmy samochodowej: podobnie jak w zeszłym roku, VW zajmuje trzy pierwsze miejsca pod względem liczby nowych rejestracji i dlatego po raz kolejny może nazwać się najpopularniejszym producentem samochodów w Niemczech. Tak wynika z danych Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, które zostały opublikowane 8 stycznia. Ogólnie jednak niemieccy nabywcy samochodów w 2024 r. wykazali się nieco większą ostrożnością niż w roku poprzednim. Rejestracje nowych samochodów spadły o jeden procent: w 2024 r. zarejestrowano nowo 2 817 331 samochodów w porównaniu z 2 844 609 w 2023 r.
Tesle poza pierwszą dziesiątką
VW Golf obronił swoją czołową pozycję; kompaktowy samochód z Wolfsburga od lat wyprzedza konkurencję i w roku 2024 przez cały czas będzie potwierdzał swoją reputację najpopularniejszego samochodu w Niemczech. Z 100 183 nowymi rejestracjami Golf był kupowany znacznie częściej niż jego najbliższy rywal, który również pochodzi z VW: T-Roc, podobnie jak w zeszłym roku, jest na drugim miejscu, ale ze znaczną różnicą: według władz 75 398 razy mały SUV otrzymuje zgodę. Podczas gdy Model Y Tesli wypadł z pierwszej dziesiątki, Opel pozycjonuje się z dwoma modelami, a nie tylko jednym, jak w 2023 r. Całą dziesiątkę najlepszych nowych rejestracji znajdziesz w poniższej serii zdjęć.
Zdecydowanie największy udział w rynku w 2024 r. miał VW. Wolfsburg odpowiadał za 19,1 proc. wszystkich nowych rejestracji. Za nimi plasują się Mercedes z 9,2 proc. i BMW z 8,3 proc. Modele niemieckich producentów samochodów przez cały czas cieszą się w tym kraju największą popularnością. Marką importowaną odnoszącą największe sukcesy jest Škoda, spółka zależna VW; jej modele stanowią 7,3 procent sprzedanych nowych samochodów. Marka samochodów Audi z Ingolstadt , będąca również częścią Volkswagen AG, jest piątą najpopularniejszą marką samochodów w kraju z 7,2% udziałem w rynku.
Mniej samochodów elektrycznych niż w zeszłym roku
Sprzedaż samochodów elektrycznych spadła w porównaniu z rokiem poprzednim: po tym, jak w grudniu 2023 r. rząd federalny zaprzestał finansowania samochodów elektrycznych w formie premii środowiskowej, dane dotyczące sprzedaży znacznie spadły. W 2023 r. sprzedano 524 219 samochodów z napędem elektrycznym, w 2024 r. było ich 380 609. Oznacza to spadek o 27,4 proc. Udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji wynosi 13,5 proc.
Spadek dotknął także Teslę : amerykański producent samochodów sprzedał w 2024 roku zaledwie 37 574 pojazdów, o 41 procent mniej niż w roku poprzednim. Popularny Model Y, który w 2023 r. przez cały czas znajdował się w pierwszej dziesiątce z 45 818 zarejestrowanymi pojazdami, w 2024 r. został zakupiony jedynie 29 896 razy. Chińskiemu konkurentowi BYD również w 2024 r. nie udało się zadomowić w Niemczech: sprzedano 2891 samochodów, czyli o kolejne 30,2 proc. mniej niż w 2023 r.
SUV-y przez cały czas cieszą się dużą popularnością
Silniki benzynowe przez cały czas cieszą się największą popularnością. Ich udział w rynku wynosił 35,2%. Wzrosły także hybrydy typu plug-in, odnotowując wzrost o 9,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2024 roku olej napędowy stanowił 17,2 proc. rynku, zaledwie o 0,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Najbardziej poszukiwanym segmentem pojazdów był SUV z 30,2% udziałem w rynku, czego przykładem są T-Roc i Tiguan, które zajmowały drugie i trzecie miejsce w pierwszej dziesiątce. Za nimi plasowały się samochody klasy kompaktowej z 18,2% udziałem w rynku udziału, w tym VW Golf, będzie liderem. Fakt, iż SUV-y, powszechnie krytykowane jako pochłaniacze paliwa, cieszą się wśród Niemców szczególnie dobrą opinią, znajduje również odzwierciedlenie w ich bilansie CO₂: powodowały one średnio o 4,2% więcej emisji CO₂ na kilometr niż w 2023 r.