W 2024 r. Polacy kupowali dużo więcej samochodów osobowych, ale interesujące jest w tym jeszcze coś. Aż 23,5 proc. (rekord) stanowiły samochody klasy premium. Ich popularność wzrosła do niezwykłego poziomu, ale nie zmieniło się jedno. Gdy w Polsce kupuje się auto z wyższej półki, przez cały czas najczęściej sięgamy po SUV-a Volvo XC60.
Coraz więcej drogich aut
Z najświeższych danych Instytutu Samar, samochody osobowe z segmentu premium rejestrowano w 2024 r. aż 129 546 razy. To o 18,4 proc. więcej niż w zeszłym roku. Dla wielu marek był to rekordowy rok w Polsce. Pierwsza piątka poprawiła swoje wyniki z 2023 r. Tytuł lidera segmentu obroniło Audi (29 161 szt.), ale tym razem drugi był Mercedes (27 868 szt.). Trzecim miejscem musi zadowolić się BMW (27 117 szt.).
Zaciętą rywalizację obserwowaliśmy także tuż za podium. Dzięki rekordowemu wynikowi Volvo (14 948 szt.) utrzymało czwarte miejsce, choć Lexus (14 679 szt.) gonił szwedzką markę do końca. W ciągu roku spadek sprzedaży odnotowały Tesla (4 461), Porsche (4 131) i Mini (2 473). Rok na plusie kończą za to zamykające pierwszą dziesiątkę Land Rover (2 141) i Alfa Romeo (1 523).
Ponad pół tysiąca samochodów (505) zdołała sprzedać marka DS, a sprzedaż Jaguara w Polsce spadła do poziomu 141 egzemplarzy. Bentley (90) o jedną sztukę wyprzedził Ferrari (89), wyraźnie lepszemu od Lamborghini (61). Z półki drogich aut wydziały komunikacji zarejestrowały w CEPiK-u 48 nowych Maserati i 40 Aston Martinów. Marka Alpine dostarczyła klientom 32 auta, Rolls Royce 19. Czołową dwudziestkę zamknął McLaren z 11 rejestracjami.
Na tego SUV-a nie ma mocnych
W rankingu modeli od lat panowanie utrzymuje fenomen w skali Polsk, Volvo XC60. Dla tego SUV-a w 2024 r. wydano 6 174 nowych dowodów rejestracyjnych, czyli odrobinę więcej niż w 2023 r. Drugie miejsce przypadło Lexusowi NX, który na koniec roku miał 5 727 rejestracji. Dopiero na trzecim miejscu mamy reprezentanta niemieckich gigantów segmentu w postaci Audi Q5 (5 021 szt.).
O ile na dowolnej pozycji na podium zobaczymy SUV-a, to poza nim widać też limuzyny. Czwartą lokatę zajęło Audi A4 z wynikiem 4 853 rejestracji. Dalej widzimy kolejne modele marki spod znaku czterech pierścieni, czyli Q3 (4 296) i A3 (4 048). Blisko progu 4 tys. egzemplarzy był najpopularniejszy model marki Mercedes-Benz, czyli GLC SUV (3 955). Z oferty BMW najchętniej sięgano po Serię 3 (3 778).
W Top 10 znalazły się jeszcze Volvo XC40 (3 664) oraz BMW X5 (3 505). Drugą dziesiątkę otwiera zaś BMW Serii 5 (3 263) oraz Mercedes GLC Coupe (3 139). Próg 3 tys. sztuk przekroczyło BMW X3 (3 046), ale nie udało się to BMW X1 (2 986). Drugim najpopularniejszym Lexusem był model LX (2 834), który był chętniej wybierany od Audi A6 (2 774) czy Mercedesa Klasy E (2 374). Do Top 20 weszły jeszcze Lexus LBX (2 366) Mercedes CLA (2 350) oraz najpopularniejszy w Tesli – Model Y (2 269).