W segmencie aut małych i miejskich Francuzi królują już od lat. Taka pozycja przekłada się też na rynek wtórny, gdzie ich modele to interesująca propozycją dla osób szukających niedrogiego w zakupie oraz utrzymaniu samochodu do miasta. A także – mającego więcej charakteru niż azjatyckie czy niemieckie odpowiedniki. Przedstawiamy 17 (a wliczając konstrukcje bliźniacze – choćby 20) modeli, którymi warto się zainteresować.
Infrastruktura danego kraju może istotnie wpłynąć na produkowane w nim samochody. Przykładem jest Francja. Na terenie tego kraju nie brakuje historycznych miejscowości z wąskimi ulicami oraz jeszcze bardziej ograniczonymi przestrzeniami do parkowania. Nie powinno więc dziwić, że francuskie koncerny motoryzacyjne wyspecjalizowały się w produkcji niezbyt dużych aut, które świetnie sprawdzają się w gąszczu ciasnych ulic – także polskich. Używane samochody francuskich marek są warte polecenia także z innych powodów.
Używane auta francuskie: dużo nie stanieją
Wszystkie mają już za sobą proces najbardziej intensywnej utraty wartości. Dotyczy to zarówno kilkuletnich aut, jak również samochodów, których wiek zbliża się do 20 lat – w ich przypadku ceny osiągnęły swoiste minimum, dopóki pojazd pozostanie mobilny i będzie w stanie przejść badanie techniczne, właścicielowi nie będzie opłacało się go sprzedawać.
Używane auta francuskie: mogą się podobać
Kolejną zaletą jest atrakcyjny – zwłaszcza na tle modeli azjatyckich – design wnętrza oraz jego wykończenie bliższe oczekiwaniom klientów z Europy. Także poziom wyposażenia bywa zauważalnie wyższy niż w przypadku miejskich aut z Azji czy Niemiec.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-miejskie-niedrogie-i-niedocenianie-15-modeli-ceny-wady-usterki-dane-techniczne,aid,2540Nie można również zapominać, iż dosyć długo francuskie marki stosowały niewysilone benzynowe silniki z hydraulicznymi popychaczami zaworowymi. choćby o ile nie zapewniają wybitnych osiągów, to świetnie pracują na LPG.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-hot-hatche-do-40-tys-zl-opinie-dane-techniczne-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,4766Używane francuskie: rdza to nie problem
Ogromną zaletą są ocynkowane lub przynajmniej dobrze zabezpieczone przed korozją blachy nadwozia w wielu modelach. Oczywiście nie zwalania to nabywcy z konieczności kontroli stanu pojazdu.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-miejskie-10-modeli-naprawde-wartych-uwagi-ceny-zalety-wady-dane-techniczne,aid,2351Citroen C1 I/Peugeot 107 (2005-2014)
- Ceny ofertowe: 3-21 tys. zł
Dane techniczne: 1.0
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 93 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Produkowane w czeskim Kolnie trojaczki (gamę dopełniała Toyota Aygo) różnią się jedynie łatwo wymiennymi detalami nadwozia (m.in. zderzakami). Benzynowym źródłem mocy jest trzycylindrowy silnik Toyoty z łańcuchem rozrządu – to bardzo oszczędna i trwała jednostka.
Diesel 1.4 (54 KM) pochodzi z półek koncernu PSA. Auto jest tanie w utrzymaniu. Trzeba się jednak pogodzić z jego surowością czy słabym wyciszeniem. Ma to jednak swój urok w postaci wrażenia prędkości i obcowania z czysto mechanicznym autem. Odradzamy zautomatyzowaną skrzynię SensoDrive i ubogie wersje bez wspomagania kierownicy.
Citroen C2 (2003-2009)
- Ceny ofertowe: 4-12 tys. zł
Dane techniczne: 1.4 8V
Silnik: benzynowy, pojemność: 1360 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 116 Nm, prędkość maksymalna: 169 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Trzydrzwiowe C2 mechanicznie bazuje na wyłącznie pięciodrzwiowym C3 pierwszej generacji. Ze względu na bardziej oryginalny design nadwozia C2 wydaje się ciekawszą propozycją. Polecamy zwłaszcza mocniejsze wersje silnikowe. 1.4 (73 KM) jest już całkiem zrywna, a topowa odmiana VTS (1.6, 122 KM) była bazą do budowy świetnych aut rajdowych. W niedalekiej przyszłości jej ceny na pewno znacząco wzrosną, podobnie jak stało się to w przypadku starszego Saxo VTS. Największym problemem C2 jest zwykle ogólne zużycie eksploatacyjne. Zdarzają się też wycieki oleju czy problemy z elektroniką.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-citroen-c2-maly-ale-z-aspiracjami-wersje-sportowe-maja-zadatki-na-klasyka,aid,4104Peugeot 108/Citroen C1 II (2014-2022)
- Ceny ofertowe: 18-39 tys. zł
Dane techniczne: 1.0
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 69 KM, maksymalny moment obrotowy: 95 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,3, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
Wraz z Toyotą Aygo oba francuskie auta pozostały dalej technicznie spokrewnionymi trojaczkami. W tej odsłonie znacznie bardziej zróżnicowano je wizualnie. Istotnie podniesiono także standard wykończenia wnętrza. Z gamy zniknął wcześniej i tak rzadko wybierany diesel 1.4.
Francuskie auta otrzymały natomiast zapewniający bardzo dobre osiągi w tak lekkim samochodzie silnik 1.2 PureTech (82 KM). Lepszym wyborem będzie mniej problematyczna jednostka 1.0 Toyoty (69-72 KM). Zautomatyzowana skrzynia nie jest godna polecenia. interesujące są natomiast egzemplarze ze zwijanym brezentowym dachem. Do typowych problemów należą te związane z elektryką i elektroniką. Zdarzają się awarie czujników, a także nastawnika faz rozrządu w silniku 1.0. Przeciętną trwałość ma sprzęgło.
Citroen C3 II (2009-2017)
- Ceny ofertowe: 10-30 tys. zł
Dane techniczne: 1.4 8V
Silnik: benzynowy, pojemność: 1360 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 118 Nm, prędkość maksymalna: 163 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
W kwestii stylizacji czy sposobu wykończenia wnętrza auto było dużym krokiem naprzód względem poprzednika. Zadbane i dobrze wyposażone C3 nie wypada blado choćby na tle wielu aktualnie produkowanych samochodów – zresztą egzemplarze produkowane od 2012 r. mogą z nimi dzielić benzynowe trzycylindrowe silniki 1.2 PureTech (z pracującym w oleju, mogącym łuszczyć się paskiem rozrządu).
Ceniącym proste, sprawdzone jednostki z czterema cylindrami można polecić dostępne do 2012 r. wersje 1.1 (60 KM) i 1.4 (73 KM) ze sprawdzonej na przestrzeni lat rodziny TU. Mocniejsze benzynowe 1.4/1.6 VTi mają napinacz i łańcuch rozrządu o przeciętnej trwałości i nierzadko palą olej. Kto szuka diesla, powinien skupić się na trwałym, oszczędnym i dobrze zaopatrzonym w części zamienne 1.6 HDi (75-114 KM). Bazowy 1.4 HDi (70 KM) jest nieco za słaby. Trudno polecać egzemplarze ze zautomatyzowanymi skrzyniami. Do typowych problemów C3 II należą m.in. różne usterki pokładowej elektroniki i czujników.
Citroen C3 III (2017-2024)
- Ceny ofertowe: 20-76 tys. zł
Dane techniczne: 1.2 PureTech
Silnik: benzynowy, pojemność: 1199 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, prędkość maksymalna: 193 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
Zgodnie ze zmieniającą się modą Citroen postanowił wizualnie „uterenowić” swoje miejskie auto, a także zmienił projekt wnętrza. W rezultacie C3 III jeszcze przez kilka lat będzie prezentowało się atrakcyjnie i nowocześnie. Złego słowa nie można powiedzieć także o przestronności wnętrza, komforcie jazdy czy wyposażeniu wielu egzemplarzy.
Citroen zrezygnował ze zautomatyzowanych skrzyń na rzecz klasycznego automatu (dostępny tylko w 110-konnej benzynowej wersji). W kwestii silników wybór jest ograniczony do różnych wersji benzynowego 1.2 PureTech (wolnossące i turbo) oraz diesla 1.5/1.6 HDi.
Dla większości nabywców najlepszą opcją będzie benzynowa jednostka. o ile wymiana paska rozrządu nie jest udokumentowana, warto ją zlecić. Później warto z kolei pamiętać o konieczności wymieniania oleju co 10-15 tys. km (paliwo mieszające się z olejem jest jednym z czynników niszczących gumę paska rozrządu pracującego w oleju).
https://magazynauto.pl/testy/citroen-c3-1-2-turbo-max-test-dane-techniczne-silnik-spalanie-opinie-cena,aid,4814DS 3 (2010-2019)
- Ceny ofertowe: 15-52 tys. zł
Dane techniczne: 1.6 THP
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 207 KM, maksymalny moment obrotowy: 275 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
Bazująca na C3 II francuska odpowiedź na Mini. Jak przystało na model marki premium DS 3 mogło być konfigurowane na wiele sposobów, a także występowało w mocnych wersjach silnikowych, nierzadko limitowanych, jak widoczna na zdjęciach DS 3 Racing. Niestety benzynowe silniki to największy problem tego modelu – 1.2 PureTech mają problem z łuszczącym się paskiem rozrządu, 1.4/1.6 VTi rozczarowują trwałością napinacza i łańcucha rozrządu, a w doładowanym 1.6 THP dochodzi to tego problem z nagarem. Diesle 1.4/1.6 HDi są mniej problematyczne.
Peugeot 1007 (2005-2009)
- Ceny ofertowe: 4-12 tys. zł
Dane techniczne: 1.6
Silnik: benzynowy, pojemność: 1587 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 147 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Jedyny w swoim rodzaju model z przesuwnymi drzwiami bocznymi. Nie został dobrze przyjęty przez rynek, co przełożyło się na krótki okres produkcji. Dobrze zachowany i bogato wyposażony egzemplarz w przyszłości stanie się ciekawym youngtimerem. Nietypowe drzwi wraz z wysokością nadwozia (1,62 m) ułatwiają wsiadanie. Auto ma zaledwie 3,7 m długości, więc manewrowanie nim w mieście jest łatwe.
Ze względu na znaczną masę (ponad 1,1 t) najlepszym źródłem mocy jest benzynowy silnik 1.6. Diesel 1.6 także zapewnia dobre osiągi, ale to pierwsza, 16-zaworowa generacja tej jednostki, która uchodzi za mniej trwałą od późniejszej 1.6 8V.
Peugeot 206+ (2009-2012)
- Ceny ofertowe: 5-16 tys. zł
Dane techniczne: 1.4
Silnik: benzynowy, pojemność: 1360 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 120 Nm, prędkość maksymalna: 173 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Model 206 był atrakcyjnie wyglądającym i przyjemnym w prowadzeniu samochodem, ale zdecydowana większość egzemplarzy jest już mocno wyeksploatowana. Aby nie tracić czasu i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas oględzin kolejnych pojazdów, warto zainteresować się modelem 206+. Było to budżetowe auto, które trafiło na rynek po premierze Peugeota 207 i zostało do niego wizualnie upodobnione (także w kabinie).
Co typowe dla budżetowych aut, paletę silników okrojono do bazowych jednostek – dostępne były benzynowe 1.1 (60 KM) i 1.4 (73 KM) oraz diesel 1.4 (68 KM). Za Peugeotem 206+ przemawiają niskie koszty utrzymania oraz rozbudowana baza części zamiennych, obejmująca niedrogie zamienniki.
Peugeot 207 (2006-2015)
- Ceny ofertowe: 4-19 tys. zł
Dane techniczne: 1.4 8V
Silnik: benzynowy, pojemność: 1360 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 118 Nm, prędkość maksymalna: 167 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,4, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Pod względem relacji ceny do wieku, wyposażenia i stanu technicznego auto ma niewielu rywali. Mocną stroną 207 jest też pełna paleta wersji nadwoziowych – obejmująca również pakowne kombi oraz coupe-cabrio ze sztywnym dachem.
Jak to zwykle bywa, sytuacja na rynku wtórnym nie jest idealna. Najtańsze egzemplarze ze względu na stan nie zasługują już na zainteresowanie.
Benzynowe silniki 1.4/1.6 VTi, a także 1.6 THP z rodziny Prince mogą wymagać kosztownych napraw. Bezpieczniejszym wyborem są starsze konstrukcyjnie benzynowe jednostki 1.4 8V (73 KM), 1.4 16V (90 KM) oraz 1.6 16V (110 KM). Pierwsza z nich była oferowana do 2013 r. (także z fabryczną instalacją LPG), a dwie pozostałe niestety wycofano już w 2007 r. Z diesli polecamy 8-zaworowe 1.6 HDi o mocy 92 lub 112 KM.
Peugeot 208 I (2012-2019)
- Ceny ofertowe: 12-49 tys. zł
Dane techniczne: 1.6 e-HDi
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 114 KM, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7, średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
W kwestii designu, jednostek napędowych, pokładowej elektroniki i przyjemności z prowadzenia model 208 był zupełnie nowym rozdaniem. Gamę ograniczono do 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Na rynku wtórnym nie brakuje atrakcyjnych egzemplarzy. Warto jednak pamiętać, iż najbezpieczniejszym wyborem są diesle. W benzynowych silnikach VTi i PureTech możliwe są opisywane już wcześniej problemy. Dochodzą do tego kaprysy rozbudowanej elektroniki. Hałasy zawieszenia zwykle świadczą o jego zużyciu.
https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-peugeot-208-kontra-renault-clio-porownujemy-popularne-auta-miejskie,aid,3619Peugeot iOn/Citroen C-Zero (2010-2020)
- Ceny ofertowe: 17-39 tys. zł
Dane techniczne: silnik elektryczny
Pojemność akumulatora: 16,0 kWh, moc: 67 KM, maksymalny moment obrotowy: 180 Nm, prędkość maksymalna: 130 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,0, średnie zużycie energii: 12,5 kWh/100 km
Oba auta są francuskie jedynie z nazwy. W rzeczywistości to elektryczne Mitsubishi i-MiEV ze zmienionym logo marki. Ocena auta zależy od punktu widzenia – rozpatrywany po prostu jako samochód miejski iOn czy C-Zero nie wypada dobrze. Jest zwrotny i łatwy w parkowaniu ze względu na gabaryty nadwozia, ale ma też ciasne i surowo wykończone wnętrze oraz zawieszenie zapewniające marny komfort jazdy.
Sytuacja zmienia się, gdy spojrzymy na auto wyłącznie jak na „elektryka”. To jedna z najtańszych propozycji na rynku. Realny zasięg na poziomie ok. 90 km osobie, która jeździ po mieście, a na noc może podłączyć samochód chociażby do gniazda 230 V, pozwalają cieszyć się tanią eksploatacją (ładowanie „własnym” prądem jest tanie, a pojazdy elektryczne są zwolnione z opłat w strefach płatnego parkowania).
Przedzakupowa kontrola musi koniecznie obejmować badanie kondycji akumulatora, a w miarę możliwości dłuższą jazdę próbną, by przekonać się, czy prognozowany zasięg nagle nie zaczyna się kurczyć.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-elektryczne-24-modele-od-miejskich-po-sportowe-ceny-osiagi-zalety-wady-usterki,aid,4568Renault Twingo II (2007-2014)
- Ceny ofertowe: 5-25 tys. zł
Dane techniczne: 1.6 16V
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 133 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Trochę niedoceniany przez polski rynek wtórny model zbudowano na platformie Clio III. Dzięki przesuwnej kanapie przedział bagażowy można powiększyć kosztem przestrzeni pasażerskiej. Niedostępność tylnej pary drzwi trudno uznać za istotną wadę – po mieście samochodem zwykle i tak jeździ tylko kierowca.
Polecamy benzynowy silnik 1.2 TCe – trafiał do wersji GT, nie ma konstrukcyjnie nic wspólnego z oferowanym później 1.2 TCe, który spalał duże ilości oleju. Kto jest w stanie znieść twardość zawieszenia, by cieszyć się wysoką precyzją prowadzenia, powinien rozejrzeć się za odmianą RS (na fot.) z wolnossącym silnikiem 1.6 16V. Takie auta nie wrócą już do salonów, a topowe Twingo w dobrym stanie z czasem zyska na wartości.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-renault-twingo-i-funkcjonalny-gadzet,aid,1864Renault Twingo III (2014-2024)
- Ceny ofertowe: 15-60 tys. zł
Dane techniczne: 1.0 SCe
Silnik: benzynowy, pojemność: 999 cm3, moc: 71 KM, maksymalny moment obrotowy: 91 Nm, prędkość maksymalna: 151 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,5, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km
Ostatnia odsłona Twingo (bliźniacza ze Smartem Forfour II) jest niemalże wzorcowym autem miejskim. Zdecydowano się na tylny napęd, by zwiększyć maksymalny kąt skrętu przednich kół, co z kolei zapewniło zaledwie 9,1-metrową średnicę zawracania. Plusem Twingo jest też ciekawie stylizowane, a do tego wystarczająco przestronne wnętrze.
Początkowo do wyboru były wolnossące silniki benzynowe 1.0 SCe (65-73 KM) oraz turbodoładowane 0.9 TCe (90-109 KM). Skrzynie manualne lub dwusprzęgłowe EDC. Od 2020 r. oferowano wyłącznie elektryczne Twingo Z.E. z silnikiem o mocy 82 KM oraz akumulatorem o pojemności 23 kWh, który zapewniał do 190 km zasięgu.
Renault Clio III (2005-2014)
- Ceny ofertowe: 6-22 tys. zł
Dane techniczne: 1.4 16V
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 98 KM, maksymalny moment obrotowy: 127 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Planującym zakup niedrogiego, a bezpiecznego, w miarę nowoczesnego i taniego w utrzymaniu auta można rekomendować Clio III. Plusami modelu są też przestronność wnętrza, spory bagażnik oraz dostępność wersji kombi. Ze względu na sporą podaż aut w przeciętnym stanie ogłoszenia warto przeglądać od najdroższych ofert. Lepiej od razu dołożyć kilka tysięcy, niż później zmagać się z kolejnymi problemami.
W zasadzie wszystkie benzynowe silniki zasługują na rekomendację. Ekonomię z osiągami i łatwością zakupu godzą 1.2 TCe oraz 1.4 16V.
https://magazynauto.pl/uzywane/renault-clio-williams-auto-legenda-z-czym-wiaze-sie-dzis-zakup-krola-hot-hatchy-poczatku-lat-90,aid,3113Renault Clio IV (2012-2020)
- Ceny ofertowe: 18-52 tys. zł
Dane techniczne: 0.9 TCe
Silnik: benzynowy, pojemność: 898 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 140 Nm, prędkość maksymalna: 178 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
Auto jest nie tylko nowocześniej stylizowane od poprzednika, ale również lepiej wyposażone i ma na pokładzie więcej elektroniki. Co może ucieszyć zwłaszcza osoby szukającej prostej wersji silnikowej do zasilania LPG – aż do 2018 r. oferowano wolnossący wariant 1.2 16V. Nie należy go szukać za wszelką cenę, bo doładowane silniki 0.9 TCe są bardziej elastyczne, a potrafią palić mniej. Trzeba się jednak pogodzić z brzmieniem i kulturą pracy „trzycylindrowca”.
Dostępne były też benzynowe silniki 1.2 TCe (118-120 KM, niestety palą olej) oraz 1.6 TCe (220-220 KM, tylko w drogiej sportowej wersji R.S.), a także turbodiesle 1.5 dCi (75-110 KM), które nie cierpią już na nagminne problemy z panewkami czy układem zasilania. Renault opanowało też kaprysy elektroniki – choćby pojawianie się przypadkowych błędów to rzadkość. Z gamy wycofano trzydrzwiową wersję. Renault Clio jako jedno z ostatnich wówczas aut w segmencie było dostępne w praktycznej wersji kombi.
Renault Zoe (2012-2024)
- Ceny ofertowe: 28-120 tys. zł
Dane techniczne: silnik elektryczny
Pojemność akumulatora 22,0 kWh, moc: 88 KM, maksymalny moment obrotowy: 220 Nm, prędkość maksymalna: 135 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5, średnie zużycie energii: 14,6 kWh/100 km
Zoe świetnie obrazuje ewolucję aut z napędem elektrycznym. Początkowo auto nie zachwycało zasięgiem (realny w wersji z akumulatorem o pojemności 22 kWh był granicach 180 km). Z czasem baterię znacznie powiększono (w 2019 r. pojawiły się wersje 52 kWh z silnikiem o mocy 135 KM, pierwsze Zoe miały 88 KM). Dopasowywanie auta do wymagań rynku sprawiło też, gniazdo ładowania prądem przemiennym zastąpiono zyskującym na popularności CCS (szybkie ładowanie prądem stałym).
Nie tylko mnogość wersji wpływa na cenę używanego Zoe. Istotna jest również kondycja akumulatora w danym egzemplarzu. Najtańsze auta są sprzedawane bez akumulatora, który był leasingowany od Renault. W kwestii przestronności wnętrza auto jest zbliżone do Clio. Wiele używanych Zoe ma wypadkową historię.
Renault Twizy (2011-2023)
- Ceny ofertowe: 20-27 tys. zł
Dane techniczne: silnik elektryczny
Pojemność akumulatora: 6,1 kWh, moc: 17 KM, maksymalny moment obrotowy: 57 Nm, prędkość maksymalna: 80 km/h, 0-45 km/h: 6,1, średnie zużycie energii: 6,3 kWh/100 km
W świetle prawa nie jest to samochód, tylko czterokołowiec – w zależności od wersji lekki (Twizy 45) lub ciężki (Twizy 80), który mogą prowadzić osoby mające prawo jazdy kategorii AM albo B1. Takie uprawnienia są możliwe do uzyskania w wieku 14 lub 16 lat (wbrew obiegowym opiniom dorośli nie mogą prowadzić takich pojazdów bez uprawnień).
https://magazynauto.pl/testy/ryzykowna-misja-jak-8-konny-elektryczny-fiat-topolino-poradzil-sobie-w-alpach,aid,4443Na tle innych modeli tego segmentu Twizy wyróżnia się wyższymi ocenami w testach zderzeniowych Euro NCAP. Przed wyjazdem na oględziny pojazdu warto ustalić, czy auto ma akumulator trakcyjny – nie jest to oczywiste, bo Renault proponowało baterię także w ramach odrębnego leasingu. Najważniejsza z punktu widzenia wartości samochodu jest pojemność akumulatora. Mimo niewielkiej mocy auto daje wiele euforii z jazdy – poczucie prędkości jest bardzo duże.
https://magazynauto.pl/uzywane/male-auta-z-silnikami-diesla-przeglad-rynku-zalety-wady-ceny,aid,979PODSUMOWANIE
Wśród miejskich aut francuskich marek nie brakuje ciekawych propozycji. Różnią się nie tylko cenami, ale także stylizacją czy paletą wersji nadwoziowych lub silnikowych. W rezultacie każdy zainteresowany będzie w stanie dopasować samochód do własnych preferencji.
Z rozmów z osobami użytkującymi auta z francuskim rodowodem wynika, iż strach ma wielkie oczy – nie są to pojazdy, których należy za wszelką cenę unikać. Mają pewne niedociągnięcia czy słabsze strony, ale to samo można przecież powiedzieć o autach z innych regionów świata. Plusem miejskich aut jest relatywnie prosta budowa w porównaniu z kompaktami czy SUV-ami, co ułatwia ewentualne naprawy.
- Za francuskimi autami często przemawiają ceny, odporność nadwozia na rdzę i silniki tolerujące LPG.