Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, iż liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w grudniu 2024 r. w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 r.
W grudniu ubiegłego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już dwudziesty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r. Pod względem liczby zarejestrowanych aut grudzień był najlepszym miesiącem w 2024 roku.
Czwarty kwartał roku tradycyjnie jest okresem wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów, co związane jest z wyprzedażami pojazdów z kończącego się roku. W 2024 roku sprzedaż zdynamizowana została dodatkowo obawą przed spodziewanym wzrostem cen, co miało mieć związek z wprowadzeniem od 1 stycznia 2025 roku nowych regulacji dotyczących emisji CO2.
Rok 2024 upłynął pod znakiem wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych, który jednak zwolnił pod koniec roku ze względu na wstrzymanie dopłat do zakupu „elektryków” w tzw. „ścieżce leasingowej”. Drugim istotnym czynnikiem, określającym rynek motoryzacyjny w 2024 roku było pojawienie się producentów samochodów z Chin, którzy w sumie zarejestrowali 10 696 aut osobowych (od niniejszego wydania nasz comiesięczny raport zawiera tabelę z rankingiem rejestracji marek producentów z Chin).
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 62 746 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 29,65% (+14 351 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 14,15% (+7 779 szt.) więcej niż w listopadzie 2024 roku. Dane skumulowane (618 393 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 14,61% (78 833 szt.).
W 2024 roku dziewięć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Mercedes – o 30,89%. Spadek rejestracji zanotowała natomiast KIA – o 7,54%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, iż w grudniu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 55 690 samochodów osobowych, o 32,23% (13 573 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 13,31% (+6 542 szt.) więcej niż w listopadzie ub.r.
W całym 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551 565 nowych samochodów osobowych, o 16,11% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (+76 531 szt.).
W grudniu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,95%. Udział firm osiągnął poziom 68,05%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, iż klienci instytucjonalni kupili w grudniu 37 898 aut. Udział firm w roku 2024 wyniósł 68,25%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Trzynaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Lexus o 39,87%. Największy spadek zanotowała KIA – o 7,56%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 103 826 aut tej marki, o 13,85% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,82%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 60 131 szt., o 16,81% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,90%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 38 401 samochodów, o 13,20% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi w tej chwili 6,96%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 33 352 szt., o 7,56% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,05%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 31 008 aut tej marki, o 15,14% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,62%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (29 471 szt.; +9,73% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (19 266 szt.; +21,94% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (15 612 szt. +16,46% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota C-HR (14 516 szt.; +36,57%) i Toyota Yaris (14 178 szt.; +5,37% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (8 953 szt.; +29,38%), na drugim miejscu – KIA Sportage (8 002 szt.; +47,67%), na trzecim – Toyota C-HR (6 892 szt.; +64,64%), dalej – Dacia Duster (5 743 szt.; +37,39%), a na piątym –Toyota Yaris (5 137 szt. +7,54%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (25 164 szt.; +9,15%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (16 139 szt.; +16,91%), dalej Toyota Yaris (9 041 szt.; +4,17%) i Hyundai Tucson (8 643 szt.; +30,93%). Czołową piątkę zamyka Toyota C-HR (7 624 szt.; +18,33%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w grudniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 7 056 samochodów dostawczych, o 21,26% (1 237 szt.) więcej niż w listopadzie ub.r. i o 12,39 % (+778 szt.) więcej niż rok wcześniej. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 66 828 aut dostawczych, o 3,57% (2 302 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby ubiegłorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki – o 35,19%. Największy spadek w tym gronie zanotował Ssangyong (o 33,23%).
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 13 062 auta tej marki, o 2,40% mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,55%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 9 537 pojazdów, o 4,17% więcej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 14,27%.Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali 7 485 aut dostawczych tego producenta, o 0,97% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,20%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 328 szt., o 7,35% więcej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,97%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024 r. zarejestrowano 6 614 aut dostawczych tej marki, o 15,91% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,90%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024 r. było Renault Master (9 088 szt.; -9,68% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (5 521 szt.; -2,97%/r), na trzeciej Mercedes Sprinter (5 333 szt.; +14,32% r/r), a na czwartej Fiat Ducato (5 251 szt.; +5,61%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (3 751 szt.; +3,19%).
Źródło: IBRM Samar