Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE

12 godzin temu
Zdjęcie: Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE


W Polsce rejestruje się coraz mniej samochodów elektrycznych. W 2024 roku było to zaledwie 14,8 tys., czyli o 3% mniej niż w roku poprzednim. Co jest przyczyną?

Rejestracja samochodów elektrycznych spada

Polski rynek elektromobilności w 2024 roku odnotował straty – spadła ilość rejestrowanych samochodów elektrycznych oraz udział rynkowy osobowych “elektryków”. Według danych z listopada, w 2024 roku zarejestrowano 14,8 tys. pojazdów zasilanych zieloną energią, co oznacza, iż liczba rejestracji spadła o 3,5% w stosunku do roku poprzedniego. To jeden z najgorszych wyników w całej Unii Europejskiej – gorszy “osiągnęły” jedynie Słowacja i Chorwacja.

– 2024 był trudnym, o ile nie najtrudniejszym rokiem w dotychczasowej, krótkiej historii polskiej nowej mobilności. W wielu państwach UE, po latach obowiązywania subsydiów, rynki straciły nieco na dynamice lub ustabilizowały się, co nastąpiło jednak przy wysokich wolumenach sprzedaży. Natomiast w Polsce jakikolwiek spadek nie powinien mieć miejsca na obecnym, bardzo wczesnym rozwoju sektora. Negatywnie na tempie rozwoju rynku odbiła się niespodziewana decyzja najpierw o zawieszeniu, a następnie o przedwczesnym zakończeniu programu „Mój elektryk”. Do września, gdy dotacje miały jeszcze wpływ na liczbę rejestracji, odnotowywaliśmy wzrost sprzedaży rok do roku. Nieznaczny, ale jednak wzrost. W ostatnich miesiącach jest to już ciągły spadek.– mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.

W Polsce zarejestrowano łącznie 49 149 samochodów, z czego 31,2% to samochody z silnikiem benzynowym, 16,6% z silnikiem diesla i 77,5% zasilanych LPG.

Najmniej nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych jest wśród pojazdów dostawczych. To jedynie 1,6 tys., czyli o 29% mniej niż w roku poprzednim. Spodziewane zmiany w tym segmencie mogą nastąpić po wprowadzeniu programu NFOŚiGW na rok 2025: “Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategori N2 i N3”.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone?

Rośnie liczba ładowarek

Rok 2024 był rekordowy pod względem rozbudowy infrastruktury ładowania. Uruchomiono niemal 1000 szybkich punktów ładowania, czyli dwa razy więcej niż w roku 2023. Oznacza to, iż w kraju funkcjonuje ok. 8,3 tys. punktów. To przez cały czas znacznie mniej niż w Belgii (80 tys.) czy Austrii (30 tys.).

– Odnotowany w tym roku rekord to przede wszystkim zasługa branży, która stale zwiększa skalę inwestycji mimo braku odpowiedniego wsparcia systemowego oraz przy ograniczonym popycie na usługi ładowania wynikającym z wciąż niskiego udziału EV we flocie pojazdów. Warto mieć również na uwadze, iż oddawanie do użytku kolejnych punktów w 2024 r. stanowiło finalizację projektów rozpoczętych miesiące, a choćby lata wcześniej (i często dofinansowanych z zakończonego już programu wsparcia) – czytamy w raporcie PSNM.

Źródła: psnm.org, zds.org.pl

Fot. Canva

Idź do oryginalnego materiału