Jakim rodzajem pojazdu jest Mazda CX-90 z 2024 roku? Z czym to się porównuje?
Nowość na ten rok, Mazda CX-90 2024 to trzyrzędowy SUV, który może pomieścić do ośmiu pasażerów, z luksusowym wykończeniem. Można go porównać do wszystkiego, od CX-9 Mazdy po Volvo XC90 i Lincoln Aviator, a także Kia Telluride i Hyundai Palisade.
Czy Mazda CX-90 2024 to dobry SUV?
Kontynuacja recenzji poniżej
Nie dowiemy się o tym, dopóki nie przejedziemy się nim tej wiosny, ale jest to pierwszy duży krok Mazdy w kierunku hybrydowych układów napędowych typu plug-in i nowy impuls do segmentu premium. Ewentualny sukcesor trzyrzędowego SUV-a CX-9, CX-90 jest również największym pojazdem Mazdy. (Przeczytaj więcej o tym, jak oceniamy samochody.)
Co nowego w Mazdzie CX-90 2024?
Dłuższy, szerszy i większy niż CX-9, CX-90 2024 jest całkowicie nowy i zapoczątkowuje erę elektryfikacji dla Mazdy.
Mazda oferuje trzy nowe układy napędowe w modelu CX-90. Podstawowe modele 3.3 Turbo mają 3,3-litrowy turbodoładowany rzędowy-6, który wytwarza 280 KM i 332 lb-ft momentu obrotowego. Łączy się z 48-woltowym akumulatorem i małym silnikiem, tworząc łagodną konfigurację hybrydową, która pomaga zwiększyć szacowaną przez EPA oszczędność paliwa do 24 mpg w mieście, 28 na autostradzie, 25 w cyklu mieszanym. To oznacza poprawę o 4 mpg w mieście i 2 mpg łącznie w stosunku do mniejszej Mazdy CX-9 i jej 2,5 rzędowej-4.
Hybrydowy model typu plug-in łączy 2,5-litrowy silnik rzędowy 4 z silnikiem elektrycznym zasilanym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 17,8 kWh. To sprawia, iż 323 KM i 369 lb-ft, ale Mazda nie ujawni zasięgu i innych specyfikacji wydajności, aż do rozpoczęcia.
W obu przypadkach silniki skutecznie zastępują przemiennik momentu obrotowego i są umieszczone między silnikiem a nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, co stanowi odejście od 6-biegowej automatycznej wszechobecnej w obecnej ofercie Mazdy.
Najlepsze modele Turbo S wykorzystują 3,3-litrowe turbodoładowane rzędowe 6 par z 48-woltowym akumulatorem i małym silnikiem do łagodnej konfiguracji hybrydowej, która zapewnia 340 KM i 369 lb-ft momentu obrotowego.
Standardowy układ napędu na wszystkie koła przesyła około 80% mocy na tylne koła w typowych warunkach jazdy, aw trybie elektrycznym CX-90 może napędzać wszystkie cztery koła. Rodzaj opartego na hamulcach systemu wektorowania momentu obrotowego, który Mazda nazywa Kinematic Posture Control (KPC), który stosuje siłę hamowania na zakrętach, aby ograniczyć przechyły nadwozia oraz poprawić przyczepność i stabilność. Nowa platforma pozwoliła Mazdzie wyposażyć CX-90 w zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu.
Platforma stworzyła również szersze nadwozie i większy rozstaw osi, aby lepiej pomieścić do ośmiu pasażerów. Mazda powiedziała również, iż może pomieścić sześciu lub siedmiu pasażerów z fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie oraz opcją posiadania dwóch lub trzech miejsc w trzecim rzędzie, co jest niezwykłe. Akumulator mieści się pod trzecim rzędem, ale z tyłu zmieściłyby się dwie normalne osoby dorosłe.
Ma długi przód i atletyczny profil Lincolna Aviatora, ale z zaokrąglonym tyłem i zintegrowanym tylnym spojlerem dachowym, charakterystycznym dla niemieckich rywali. Większe i odważniejsze podejście do obecnego języka projektowania Mazdy, CX-90 ma wyraziste chromowane wykończenia, które biegną wokół szerokiej i pionowej osłony chłodnicy, akcentując dolną wargę, a następnie biegną w dół po bokach paneli progowych i powyżej, łukiem nad szklarnią. Pionowe wloty powietrza z przodu i duże 21-calowe koła dopełniają muskularnego wyglądu. Podobnie jak w innych Mazdach, nadwozie definiuje gładkość, nadając mu bardziej wyrafinowany wygląd niż wszystkie nacięcia i fałdy preferowane przez niektóre konkurencyjne crossovery SUV.
Wewnątrz w większości modeli na desce rozdzielczej znajduje się nowy 12,3-calowy ekran wyświetlacza, a konsola środkowa przechodzi w poziome pasmo paneli sterowania klimatyzacją, po czym kończy się we wnęce do przechowywania telefonów i innych przedmiotów. Konsola środkowa może być pokryta drewnem, a mechaniczna dźwignia zmiany biegów znajduje się nad znanym pokrętłem sterującym dla systemu informacyjno-rozrywkowego. Długa, nisko osadzona deska rozdzielcza nadaje mu luksusowy charakter.
Mazda wyposaża każdą CX-90 w standardowe technologie wspomagające kierowcę, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne, monitory martwego pola, aktywna kontrola pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, automatyczne światła drogowe, przednie i tylne światła LED oraz przypomnienie o tylnych siedzeniach.
Ile kosztuje Mazda CX-90 2024?
Trzyrzędowy crossover SUV Mazda CX-90 2024 kosztuje 40 970 USD, w tym 1375 USD opłaty za miejsce docelowe. Najlepsze modele Turbo S kosztują 60 000 USD, ale Mazda umieszcza swój pierwszy wariant hybrydowy typu plug-in pośrodku, kosztując od 49 000 do 58 000 USD. To około 4000 $ więcej niż podstawowy 3.3 Turbo.
Standardowe wyposażenie obejmuje tapicerkę ze skóry syntetycznej, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, 10,3-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy z Apple CarPlay i Android Auto, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, elektrycznie sterowaną tylną klapę i cztery porty USB. Jeździ na 19-calowych kołach i ma osiem miejsc siedzących, z trzyosobową kanapą w drugim i trzecim rzędzie.
Opcje obejmują 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,3-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy z kontrolerem na konsoli i kompatybilnością ze telefonami, dostępną tapicerkę ze skóry nappa, drewniane wykończenia deski rozdzielczej, fotele kapitańskie w środkowym rzędzie, profile kierowców zabezpieczone przez rozpoznawanie twarzy oraz do 21 -calowe koła.
Gdzie jest produkowana Mazda CX-90 2024?
W Japonii.