Blisko 80 załóg wybiera się do Rzeszowa, by zmierzyć się w Marma 34. Rajdzie Rzeszowskim – rundzie RSMP i Millers Oils HRSMP – oraz towarzyszącym mu Rajdzie Rzeszowiak, zaliczanym do kalendarza RMP. 34. edycja zawodów jest także częścią pucharu Europy (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ), więc wśród zgłoszonych nie zabrakło zawodników zza granicy.
Rywalizacja na krętych i wymagających odcinkach Podkarpacia to stały element rajdowego kalendarza w naszym kraju. Zawody włączono do mistrzostw Polski w 2002 roku i od tego czasu nieprzerwanie stanowią one rundę krajowego czempionatu.
Rajd Rzeszowski ma również historię obecności w międzynarodowych seriach. W latach 2016 i 2017 był rundą mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie. Ponadto na podkarpackich oesach wielokrotnie rywalizowali uczestnicy mistrzostw Słowacji, mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ) czy też rajdowego pucharu Europy (FIA ERT).
Polsko-czeski pojedynek
Nadchodzący rajd to piąta z siedmiu rund RSMP zaplanowanych na sezon 2025, więc w Rzeszowie zamelduje się niemal cała krajowa czołówka i nie tylko. Impreza organizowana przed Automobilklub Rzeszowski przyciągnęła również zawodników znanych ze startów w mistrzostwach świata i Europy, a gratką dla kibiców z pewnością będzie rewanż za edycję 2021.
Dojdzie do niego pomiędzy Erikiem Caisem i Mikołajem Marczykiem. Cztery lata temu Czech pokonał dwukrotnego mistrza Polski o 16,1 sekundy i wpisał się na listę zwycięzców Rajdu Rzeszowskiego. W tym roku Marczyk, wraz z Szymonem Gospodarczykiem skorzystają ze Skody Fabii RS Rally2, na którą nakleją pierwszy numer startowy. Z kolei Cais, którego pilotować będzie Petr Těšínský, wystartuje Hyundaiem i20N Rally2. Czeski duet ustawiono na trzecim miejscu na liście zgłoszeń.
O jedno miejsce wyżej są liderzy punktacji mistrzostw Polski – Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2). Czwórkę otrzymali wiceliderzy tabeli – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2). Pochodzący z Rzeszowa trzykrotny mistrz Polski powalczy o swój piąty triumf w domowym rajdzie. W pierwszej piątce są jeszcze Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (Skoda Fabia RS Rally2).
Łącznie samochodami Rally2, a więc najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami dopuszczonymi do rywalizacji w Polsce, pojedzie dziewięć załóg.
W ślady triumfatora sprzed lat
Sześć zgłoszeń przyjęli organizatorzy w klasie 3. Wśród nich są liderzy tej kategorii – Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz. Drugi w karierze start na krajowych oesach, a pierwszy na asfaltowych, zaliczy Adrian Rzeźnik. 18-latek to syn Maćka Rzeźnika – kierowcy rajdowego i zwycięzcy Rajdu Rzeszowskiego w 2014 roku. Jego pilotem będzie Kamil Kozdroń. Z sześciu załóg w klasie 3 aż pięć pojedzie Fordami Fiesta Rally3, a tylko jedna skorzysta z Renault Clio Rally3.
Z 32 duetów zgłoszonych do rundy RSMP, FIA ERT i FIA CEZ, 24 powalczy o punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. 17 wystartuje samochodami z napędem na cztery koła. Pozostałe 15 to „ośki”, a więc rajdówki z napędem na jedną oś. Prowadzenia w tej klasyfikacji bronić będą Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4).
Kilkudziesięcioletnie rajdówki w akcji
Na podkarpackich oesach kibice zobaczą także fantastyczne rajdówki sprzed lat, których załogi rywalizują w ramach Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Marma 34. Rajd Rzeszowski stanowi rundę historycznego czempionatu nieprzerwanie od 2018 roku. W tym roku starcie na Podkarpaciu to czwarty z sześciu „przystanków” na drodze po mistrzowskie tytuły w historycznym czempionacie.
Na liście zgłoszeń jest 18 załóg i niezwykle różnorodne samochody – od Subaru Legacy 4WD Turbo, przez Porsche 911, Audi Quattro, po Saaba 96 V4 i… Trabanta 601.
Także w HRSMP nie zabrakło czołówki cyklu. Wystartują jego ubiegłoroczny triumfator – Marcin Majcher (Subaru Legacy 4WD, pilot: Mateusz Adamski), liderzy klasyfikacji historycznej FIA – Filip Stopa i Rafał Ślęczka (BMW E36 M3) czy też Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski (Porsche 911 SC), którzy w tym roku łączą starty w kraju z rundami mistrzostw Europy.
29 duetów przyciągnął 11. Rajd Rzeszowiak, zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych, a więc krótszych niż rundy mistrzostw kraju. Start w piątej rundzie RMP również zadeklarowała cała czołówka tabeli, w tym trzy pierwsze duety: Szymon Gańczarczyk/Sławomir Parzyk (Citroen DS3 THP), Marek Zięć/Krzysztof Powroźnik (Alfa Romeo MiTo QV) oraz Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski (Peugeot 208 GTI).
Harmonogram z nowościami
Tegoroczna edycja zawodów to 153 km ścigania na dziewięciu asfaltowych próbach sportowych, w tym widowiskowym odcinku w centrum stolicy regionu. Uroczysty start odbędzie się na dziedzińcu galerii Millenium Hall (7.08, od godz. 20). Rajdówki w akcji będzie można jednak zobaczyć już wcześniej – podczas odcinka testowego w miejscowości Niechobrz (7.08, od 16 do 20).
Zarówno piątkowy, jak i sobotni etap rajdu będą wymagającymi wyzwaniami, ponieważ zawodników czeka sporo nowości. 8 sierpnia (piątek) zmagania rozpoczną się od gruntownie zmienionego i wydłużonego oesu Chmielnik (17,8 km), włączonego do harmonogramu po raz pierwszy od 2016 roku. Po nim zaplanowano punkt obowiązkowy Rajdu Rzeszowskiego, czyli odcinek Lubenia (24,85 km) – częściowo zapętlony, w najdłuższym od 2014 roku wariancie. Dzień zakończy widowiskowe starcie na ulicach Rzeszowa (3,4 km), również wydłużone względem poprzednich edycji.
Organizatorzy zawodów zadbali także o urozmaicenie sobotniej rywalizacji. Zaplanowano dwa, pokonywane dwukrotnie oesy. Pierwszy to Brzostek, który z poprzednimi wariantami tej próby ma wspólną wyłącznie nazwę. W tym roku jest ponad dwukrotnie dłuższy (17,5 km) i wytyczony nie na południe, ale na północ od miejscowości Brzostek. Ostatnią z prób będzie nowość – OS Szkodna (14,67 km). Układając jego trasę wykorzystano m.in. pokonywane w przeciwnym kierunku fragmenty oesu Zagorzyce. Łączna długość trasy rajdu to 538,4 km, z czego 153 km stanowią odcinki specjalne. Zakończenie rajdu i wręczenie pucharów – w sobotę, 9 sierpnia, od godz. 16:30 na rzeszowskim rynku.
Harmonogram – Marma 34. Rajd Rzeszowski – co, gdzie i kiedy?
Czwartek, 7 sierpnia:
• 16:00-20:00 – odcinek testowy Niechobrz
• 20:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Millenium Hall, Rzeszów)
Piątek, 8 sierpnia (5 odcinków specjalnych, łącznie 88,70 km):
• 13:05 – OS 1: Chmielnik 1 (17,80 km)
• 14:00 – OS 2: Lubenia 1 (24,85 km)
• 15:30 – serwis A: Rzeszów, Politechnika (30 min)
• 16:35 – OS 3: Chmielnik 2 (17,80 km)
• 17:30 – OS 4: Lubenia 2 (24,85 km)
• 19:30 – OS 5: Rzeszów (3,40 km, 3 pętle)
• 20:00 – serwis B: Rzeszów, Politechnika (45 min)
Sobota, 9 sierpnia (3 odcinki specjalne, łącznie 64,34 km):
• 09:00 – OS 6: Brzostek 1 (17,50 km)
• 10:00 – OS 7: Szkodna 1 (14,67 km)
• 11:45 – serwis D: Rzeszów, Politechnika (30 min)
• 13:45 – OS 8: Brzostek 2 (17,50 km)
• 14:45 – OS 9: (Power Stage): Szkodna 2 (14,67 km)
• 16:30 – zakończenie rajdu (Rynek, Rzeszów)
RSMP 2025 – punktacja przed Marma 34. Rajdem Rzeszowskim:
1. Matulka/Syty 130 pkt
2. Grzyb/Binięda 78 pkt
3. Kołtun/Pleskot 64 pkt
4. Brzeziński/Gerber 61 pkt
5. Byśkiniewicz/Siatkowski 59 pkt
6. Szeja/Szeja 53 pkt
7. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
8. Ulanowski/Kielar 33 pkt
9. Górny/Martynek 31 pkt
10. Piotr Krotoszyński 28 pkt
RSMP 2025 – punktacja 2WD przed Marma 34. Rajdem Rzeszowskim:
1. Górny/Martynek 103 pkt
2. Mularczyk/Marczewski 99 pkt
3. Janowski/Grzenia 73 pkt
4. Hurko/Janasz 64 pkt
5. Prus/Lisicki 59 pkt