Wzrosła liczba pojazdów zeroemisyjnych. Najnowsze dane GUS

2 godzin temu

Pojazdy zeroemisyjne urosły w siłę nad Wisłą. W 2024 r., według danych GUS, stanowiły w Polsce 0,3 proc. wszystkich pojazdów osobowych. W Unii Europejskiej ten odsetek wynosił 2,2 proc.
„Na polskich drogach przybywa pojazdów zeroemisyjnych, napędzanych elektrycznie lub wodorowo (z wykorzystaniem ogniw paliwowych). Choć wciąż stanowią one niewielki procent wszystkich samochodów osobowych, ich systematyczny wzrost pokazuje stopniową transformację transportu w kierunku rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku. W 2024 r. pojazdy te stanowiły już 0,3 proc. wszystkich pojazdów osobowych w Polsce wobec zaledwie jednej setnej promila w 2015 r.” – podaje GUS w raporcie „Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Raport SDG 2025”.


Nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów. Ich odsetek wzrósł w tym okresie z 0,6 proc. do 1,5 proc. Mimo postępów Polska wciąż odbiega od przeciętnej dla UE. We wspólnocie udział zeroemisyjnych aut osobowych wynosi 2,2 proc., a zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów - 3,4 proc.

Jak wypadamy na tle UE?


Nasz kraj, obok Grecji, należy do państw o najniższym udziale zeroemisyjnych samochodów osobowych w rynku. Jesteśmy też wśród pierwszej dziesiątki, jeżeli chodzi o odsetek takich autobusów, autokarów i trolejbusów. GUS podaje w swoim raporcie, iż najwięcej pojazdów zeroemisyjnych jeździ na drogach Danii, Szwecji, Luksemburga i Holandii.


„Polska zajmuje 6. miejsce wśród najbardziej zmotoryzowanych państw UE, co pokazuje, jak istotną rolę w naszym codziennym transporcie odgrywają samochody. W latach 2015-2024 liczba samochodów na 1 tys. mieszkańców w Polsce wzrosła z 474 do 629. w tej chwili przewyższa średnią unijną, która w tym czasie zwiększyła się z 508 do 578 pojazdów” – zwraca uwagę Urząd.


Jednocześnie flota pojazdów w naszym kraju jest jedną z najstarszych w Unii. Z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, iż w 2023 r. średni wiek samochodu w Polsce wynosił ok. 15 lat, natomiast w Unii – 13 lat. Większość samochodów w Polsce ma już ponad 10 lat. Odsetek takich pojazdów wzrósł z 68 proc. w 2015 r. do 76 proc. w 2024 r., co plasuje Polskę na 3. miejscu w UE pod względem liczby najstarszych aut. Z kolei udział nowych samochodów, czyli tych poniżej 2 lat, pozostaje stabilny, bo w latach 2015-2024 oscylował wokół 5-7 proc.




Przeczytaj także:



  • Pojazdy elektryczne nie płoną częściej niż spalinowe. Najnowszy raport obala mity

  • Ożywienie w segmencie mieszkań. Deweloperzy więcej budują i więcej sprzedają

  • Co naprawdę piją nastolatki? Najczęściej wybierane napoje to nie energetyki

Idź do oryginalnego materiału