
„Na polskich drogach przybywa pojazdów zeroemisyjnych, napędzanych elektrycznie lub wodorowo (z wykorzystaniem ogniw paliwowych). Choć wciąż stanowią one niewielki procent wszystkich samochodów osobowych, ich systematyczny wzrost pokazuje stopniową transformację transportu w kierunku rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku. W 2024 r. pojazdy te stanowiły już 0,3 proc. wszystkich pojazdów osobowych w Polsce wobec zaledwie jednej setnej promila w 2015 r.” – podaje GUS w raporcie „Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Raport SDG 2025”.
Nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów. Ich odsetek wzrósł w tym okresie z 0,6 proc. do 1,5 proc. Mimo postępów Polska wciąż odbiega od przeciętnej dla UE. We wspólnocie udział zeroemisyjnych aut osobowych wynosi 2,2 proc., a zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów - 3,4 proc.
Jak wypadamy na tle UE?
Nasz kraj, obok Grecji, należy do państw o najniższym udziale zeroemisyjnych samochodów osobowych w rynku. Jesteśmy też wśród pierwszej dziesiątki, jeżeli chodzi o odsetek takich autobusów, autokarów i trolejbusów. GUS podaje w swoim raporcie, iż najwięcej pojazdów zeroemisyjnych jeździ na drogach Danii, Szwecji, Luksemburga i Holandii.
„Polska zajmuje 6. miejsce wśród najbardziej zmotoryzowanych państw UE, co pokazuje, jak istotną rolę w naszym codziennym transporcie odgrywają samochody. W latach 2015-2024 liczba samochodów na 1 tys. mieszkańców w Polsce wzrosła z 474 do 629. w tej chwili przewyższa średnią unijną, która w tym czasie zwiększyła się z 508 do 578 pojazdów” – zwraca uwagę Urząd.
Jednocześnie flota pojazdów w naszym kraju jest jedną z najstarszych w Unii. Z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, iż w 2023 r. średni wiek samochodu w Polsce wynosił ok. 15 lat, natomiast w Unii – 13 lat. Większość samochodów w Polsce ma już ponad 10 lat. Odsetek takich pojazdów wzrósł z 68 proc. w 2015 r. do 76 proc. w 2024 r., co plasuje Polskę na 3. miejscu w UE pod względem liczby najstarszych aut. Z kolei udział nowych samochodów, czyli tych poniżej 2 lat, pozostaje stabilny, bo w latach 2015-2024 oscylował wokół 5-7 proc.
Przeczytaj także:
- Pojazdy elektryczne nie płoną częściej niż spalinowe. Najnowszy raport obala mity
- Ożywienie w segmencie mieszkań. Deweloperzy więcej budują i więcej sprzedają
- Co naprawdę piją nastolatki? Najczęściej wybierane napoje to nie energetyki

2 godzin temu














