Opel Grandland 1.6 Plug-in Hybrid – najwyższy czas na wyjście z cienia | TEST

2 godzin temu

Opel nie ma ostatnio najlepszej passy, ale takie modele jak nowy Grandland dają nadzieję, iż wróci do wyższej formy. W teście – wersja ze 195-konną hybrydą plug-in.

Tradycyjne segmenty, w których Opel zawsze był mocny, tracą na znaczeniu. Miejska Corsa i kompaktowa Astra były stałym elementem motoryzacyjnego krajobrazu, ale to już przeszłość.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-opel-astra-k-i-volkswagen-golf-vii-pojedynek-hitow-polskiego-rynku-wtornego,aid,5266

Teraz, żeby się liczyć, trzeba oferować SUV-y, a poza Mokką, niemiecka marka nie była potęgą w tej części rynku. Zmienić mają to dwie nowości – Frontera, budżetowa propozycja z pogranicza klasy miejskiej i kompaktowej oraz druga generacja Grandlanda, która wyraźnie urosła (+17 cm długości) i bliżej jej do segmentu SUV-ów średniej wielkości.

W stosunku do poprzedniej generacji długość Grandlanda wzrosła aż o 17 cm. fot. Adam Mikuła/Motor

Trzeba się wyróżnić

Żeby nie zginąć w tłumie niezliczonych SUV-ów, jakoś trzeba się wyróżnić, a druga generacja Grandlanda ma na to większe szanse niż poprzednik. Pomagają w tym charakterystyczne światła, które przyciągają uwagę, a co ważniejsze, bardzo efektywnie wywiązują się ze swojego zadania. Mowa o adaptacyjnym oświetleniu Intelli-lux HD (standard w wersji GS), którego ponad 50 tys. pikseli dba o bezpieczeństwo i widoczność.

Diodowa listwa to coraz częściej wykorzystywany zabieg. W SUV-ie Opla wraz z podświetlonym logo tworzy spójną całość. fot. Adam Mikuła/Motor
Z tyłu także zastosowano świetlny pas i podświetlono nazwę marki – to charakterystyczny styl Grandlanda. fot. Adam Mikuła/Motor

Zwiększenie wymiarów Grandlanda nie poszło na marne i przełożyło się na jego największą zaletę – przestronną kabinę. W obu rzędach miejsca jest pod dostatkiem, choćby panoramiczny dach nie będzie tu problemem dla wysokich osób.

2218

Przestrzeń to jedno, a wygoda to drugie, jednak pod tym względem Opel też nie ma się czego wstydzić. Fantastyczne fotele z certyfikatem AGR to jasny punkt tego modelu. Odpowiednio wyprofilowane, przyjemnie sprężyste, z szerokim zakresem regulacji i ustawianymi w dwóch płaszczyznach zagłówkami zawstydzają rozwiązania stosowane w droższych modelach. Kilkugodzinna jazda bez przerwy nie jest tu utrapieniem dla pleców. Do pełni szczęścia brakuje tylko masażu, tym bardziej iż fotele wyposażone są w elektryczną regulację podparcia lędźwiowego, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na bazie tego zaoferować choćby prostą funkcję masażu.

Z tyłu też nikt nie powinien narzekać na wygodę. Podłoga jest niemal płaska, nie zabrakło też nawiewów i podłokietnika. Do listy życzeń można tylko dopisać możliwość przesuwania kanapy. Zastrzeżeń nie budzi również pojemny i starannie wykończony bagażnik ze sporym schowkiem pod podłogą, a także ładowność sięgająca 564 kg.

2219

Dwie hybrydy do wyboru

Opel Grandland dostępny jest w dwóch wersjach hybrydowych (MHEV i PHEV). Biorąc pod uwagę gabaryty, bardziej odpowiednia wydaje się odmiana plug-in o mocy 195 KM – oczywiście ze wszystkimi zaletami i wadami tego typu rozwiązania.

https://magazynauto.pl/porady/hybrydy-plug-in-to-ekosciema-ile-osob-rzeczywiscie-wykorzystuje-ich-mozliwosci-badania-wskazuja-ze-niewiele,aid,4160

Warunkiem jest regularne ładowanie akumulatora trakcyjnego – wtedy jest szansa na oszczędną jazdę. W przeciwnym razie trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie 7–8 l/100 km (to przez cały czas niezły wynik). Najniższe spalanie, jakie odnotowaliśmy, to nieco poniżej 6 l/100 km (drogi lokalne), a najwyższe sięgało 8,5 l/100 km podczas jazdy autostradowej. Po naładowaniu baterii można liczyć na zasięg 60–70 km (w teorii 90 km, ale nie udało nam się go osiągnąć).

Szkoda, iż Opel nie obsługuje ładowarek DC (jak np. VW Tiguan czy Skoda Kodiaq), więc nie ma co liczyć na szybkie ładowanie w trasie.

DANE TECHNICZNE i ceny Opel Grandland 1.6 Plug-in Hybrid eDC7 GS Silnik Poj. skokowa/ukł. cyl./zawory Moc maksymalna (benz./el./syst.) Maks. moment obr. (benz./el./syst.) Napęd; skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi/średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Pojemność bagażnika (min./maks.) Pojemność zbiornika paliwa Pojemność akumulatora Maks. moc ładowania (AC/DC) OSIĄGI, ZUŻYCIE PALIWA (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0–100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej Cena wersji testowanej
benz., turbo + el.
1598 cm3/R4/16
150/125/195 KM
300/118/350 Nm
przedni; aut./7-b.
465/191/167 cm
278 cm/10,9 m
1896/564/1500 kg
550/1645 l
55 l (Pb 95)
17,9 kWh
11/– kW
220 km/h
7,8 s
6,8–7,0 l/100 km
780–800 km
177 400 zł
192 400 zł
Podgląd wykorzystania energii. Regularne ładowanie Grandlanda PHEV to warunek utrzymania niższego zużycia paliwa. fot. Adam Mikuła/Motor
DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Opel Grandland 1.6 Plug-in Hybrid eDC7 GS Przyspieszenie 0–50 km/h Przyspieszenie 0–100 km/h Przyspieszenie 0–140 km/h Hamowanie 100–0 km/h (zimne) Hamowanie 100–0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,7 s
8,4 s
14,4 s
41,3 m
42,4 m
57,1 dB
62,8 dB
96 km/h
2,8
7,0/8,0/7,5 l/100 km
730 km

Osiągi lepsze niż cena

Na pocieszenie zostają niezłe osiągi, przyzwoite wyciszenie, hamulce oraz w większości przypadków płynne działanie napędu hybrydowego i skrzyni biegów. Wyjątkiem jest tryb Sport, gdzie przy hamowaniu mogą wystąpić szarpnięcia przy redukowaniu biegów.

Szarpnięcia – ale w stronę konkurencji – mogą wystąpić także po analizie cennika. Rywale prezentują wysoki poziom, często za podobne lub mniejsze pieniądze.

Ceny Opla Grandlanda na tle konkurencji Marka i model Moc i 0-100 Cena Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid Elegance Opel Grandland 1.6 PHEV GS MG HS Plug-in Hybrid Excite
204 KM, 0–100: 8,2 s 154 500 zł
195 KM, 0–100: 7,8 s 192 400 zł
272 KM, 0–100: 6,9 s 193 190 zł

Opel Grandland II 2025 1.6 Plug-in Hybrid eDC7 GS – test: podsumowanie

fot. Adam Mikuła/Motor
  • Przestronna i przemyślana kabina, osiągi, zużycie paliwa, niezły komfort
  • Przeciętny zasięg na prądzie, brak napędu 4x4, cena (na tle rywali)

Druga generacja Grandlanda to solidny SUV, którego największym atutem jest kabina. Szkoda, iż 195-konna wersja (1.6 Plug-in Hybrid eDC7) wymaga dopłaty aż 40 tys. zł do podstawowej odmiany 145-konnej (Turbo Hybrid eDC6).

Idź do oryginalnego materiału