W Abu Dhabi ruszył pierwszy w pełni komercyjny serwis robotaxi w regionie, dostępny bez kierowcy i bez operatora bezpieczeństwa. Uber i chińska firma WeRide uruchomiły usługę autonomii poziomu 4 na platformie Ubera, rozpoczynając regularne kursy na Yas Island. To pierwsze wdrożenie Ubera poza USA, w którym pasażerowie mogą zamówić całkowicie autonomiczny pojazd.
Pierwsze w pełni autonomiczne robotaxi w regionie
Uber otworzył w Abu Dhabi czwarty na świecie rynek autonomicznych przejazdów, po Phoenix, Austin i Atlancie. Tym razem jednak skala przedsięwzięcia jest większa, ponieważ ZEA stały się pierwszym miejscem poza USA, gdzie na platformie Ubera działa w pełni autonomiczna usługa. Partnerem programu jest WeRide, globalny dostawca technologii autonomicznej.
Uruchomienie usługi było możliwe dzięki nadaniu WeRide pierwszego na świecie miejskiego pozwolenia (poza USA) na w pełni autonomiczne przejazdy robotaxi. Wcześniej, w październiku, firma zdobyła federalną licencję umożliwiającą świadczenie komercyjnych usług w trybie bezzałogowym. Abu Dhabi stało się więc poligonem testowym dla wdrożeń, które Europa dopiero planuje.
WeRide operuje w ZEA już od 2021 roku. W 2023 roku jako pierwsza firma w kraju uzyskała licencję obejmującą wszystkie typy pojazdów autonomicznych. kooperacja z Uberem rozpoczęła się pod koniec 2024 roku, obejmując początkowo kursy z operatorem bezpieczeństwa. W lipcu 2025 r. zasięg operacyjny zwiększono do Al Reem i Al Maryah, a docelowo usługa obejmie większość centralnych dzielnic Abu Dhabi.
Jak działa usługa na platformie Ubera?
Od dziś robotaxi kursują na Yas Island, jednym z najbardziej rozwiniętych rejonów miasta. Pasażerowie mogą zamawiać autonomiczny pojazd w ramach kategorii UberX lub Uber Comfort. Dodatkowo uruchomiono nową kategorię Autonomous, która po raz pierwszy na świecie pojawia się w aplikacji jako osobny rodzaj przejazdu.
W pojeździe nie ma kierowcy ani operatora. Wsparcie dla pasażera działa poprzez aplikację oraz tablet pokładowy. WeRide korzysta z własnej floty modeli GXR, wyposażonych w zestaw lidarów, radarów i kamer, których redundancja ma gwarantować stabilność systemu w ruchu ulicznym ZEA.
WeRide i Uber deklarują, iż dzięki nowym pozwoleniom i rosnącej liczbie przejazdów projekt zmierza w stronę osiągnięcia dodatniej rentowności. Firmy zapowiadają również zwiększenie floty do tysięcy pojazdów w najbliższych latach. Aktualnie WeRide dysponuje setką robotaxi rozmieszczonych w regionie.

2 godzin temu







![Koniec pewnej epoki. BMW Z4 Final Edition to pożegnanie z kultowym roadsterem [galeria]](https://imagazine.pl/wp-content/uploads/2025/11/P90625399-lowRes.jpg)








