Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – czy hybrydowa Toyota Yaris ma czego się bać? | TEST

1 rok temu

Skoro hybrydy najlepiej spisują się w mieście, to najwięcej sensu powinny mieć te w miejskich rozmiarach. Czy potwierdzi to test odnowionego Renault Clio w hybrydowej wersji?

Najszerszą ofertę hybryd, bo aż 9, ma u nas oczywiście ich „matka”, Toyota, a pokrewny Lexus dorzuca do tego 7 swoich modeli. Na trzecim miejscu, ex aequo z Hondą, plasuje się Renault, oferujące w tej chwili pięć aut z takim napędem: Clio, Captura, Arkanę, Australa i Espace. Pierwsze z nich przeszło właśnie lifting. Testujemy odświeżone wydanie Clio właśnie z napędem hybrydowym.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/renault-clio-i-prezentacja-z-motoru-nr-32-z-1990-roku,aid,3146

Wygląd i wnętrze – bez zastrzeżeń

Odnowione Renault Clio ma odświeżony przód o wyraźniejszym niż dotychczas designie, z ciekawymi, wielosegmentowymi światłami dziennymi. Z tyłu odróżnia się od modelu sprzed face liftingu wycięciami po bokach zderzaka i wypełnieniem świateł.

Renault Clio po liftingu to groźny rywal popularnej na naszym rynku Toyoty Yaris, zwłaszcza w oszczędnej wersji hybrydowej.

Testujemy auto w wersji wyposażeniowej techno, w której siedzenia, a także fragmenty przednich drzwi oraz deski rozdzielczej, pokrywa tencel. Tkanina ta jest nie tylko przyjemnie miękka, ale i ekologiczna – austriacka firma Lenzing wytwarza ją przy użyciu energii odnawialnej, w 60% z włókien z masy celulozowej z bioźródeł.

https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-peugeot-208-kontra-renault-clio-porownujemy-popularne-auta-miejskie,aid,3619

Poza przyjemnym wykończeniem (nie tylko siedzeń) kabina wyróżnia się niezłą ergonomią i bardzo przyjaznym sposobem obsługi multimediów, komputera pokładowego czy innych ważnych przyrządów. Nic nie wymaga tu studiowania instrukcji, wszelkie funkcje łatwo odnaleźć i uruchomić, przyciski na pionowym ekranie są duże, więc nietrudno w nie trafić choćby podczas jazdy, klimatyzacją zarządza się przy pomocy pokaźnych pokręteł, a do obsługi audio służy wygodny pilot przy kierownicy.

1345

Na brak miejsca też trudno narzekać: w obu rzędach mieszczą się wysokie osoby, przy odrobinie współpracy (jeśli jadący z przodu nieco podkurczą nogi) – także jednocześnie.

Bagażnik ma solidną jak na miejską hybrydę pojemność 301 l, a pod dnem może mieścić opcjonalną „dojazdówkę”.

1346

Zużycie paliwa – płynność popłaca

Jeszcze niżej pod podłogą przestrzeni bagażowej jest akumulator układu hybrydowego. Nie za duży (1,2 kWh), ale wystarczający, by po mieście Clio poruszało się głównie w trybie elektrycznym, zużywając przy tym skromne 4,5-5,5 l benzyny na 100 km. Na trasach pokonywanych płynnie z prędkościami nieprzekraczającymi „setki” auto potrafi spalić choćby mniej niż 4 litry. Na autostradzie trzeba być gotowym na dwukrotnie wyższy (czyli wciąż akceptowalny) wynik.

Dane techniczne Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (elektr./syst.) Maks. moment obr. (benz.) Maks. moment obr. (elektr./syst.) Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Pojemność bagażnika (min./maks.) Pojemność zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg
benzynowy + 2 x elektryczny
1598 cm3
R4/16
94 KM/5600
49+20/145 KM
148 Nm/3200
205+50/b.d. Nm
przedni; aut./wielotryb.
405/180/144/258 cm
10,4 m
1238/520 kg
301/979 l
39 l (Pb 95)
195/55 R16
174 km/h
9,3 s
4,2 l/100 km
920 km

Benzynowy silnik często gaśnie, także powyżej 100 km/h. Przy niespiesznym rozpędzaniu utrzymuje w miarę stałe obroty, a po mocniejszym dodaniu gazu nie „zawiesza się” na wysokich, ale z pomocą wielotrybowej skrzyni moduluje swój dźwięk i nie męczy uszu. Gdy z napędu Clio „wyciśnie się” wszystko, potrafi on jednak hałasować. Niezbyt dobre wrażenie robi też dość ospała reakcja na nagłe dodanie gazu. Sam „sprint do setki” w 9,3 s w zupełności wystarcza.

Dane testowe Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,5 s
9,3 s
18,2 s
37,0 m
36,8 m
57,0 dB
61,9 dB
97 km/h
2,6
5,0/4,0/4,5 l/100 km
860 km

Wygodnie, cicho i w rozsądnej cenie

Auto prowadzi się przyzwoicie, ale dla szukających emocji „za kółkiem” są w tej klasie inne modele. Za to komfortem jazdy Renault wybija się ponad przeciętność. Na uwagę zasługuje też niezłe wyciszenie.

Hybrydowe Renault Clio najlepiej czuje się w ruchu miejskim i podmiejskim.

Hybrydowe Clio można kupić za mniej niż 100 tys. zł – to bardzo rozsądna kwota. Testowana wersja techno kosztuje wciąż niezłe 107 900 zł, zapewniając przy tym dobre wyposażenie i rozsądnie wycenione pakiety dodatków.

WYPOSAŻENIE/CENY (w zł) Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. Asyst. pasa ruchu/martwego pola Asyst. znaków/zapobieg. kolizji Klimatyzacja aut. 1-/2-strefowa Cyfrowe zegary/ładowarka ind. Nawigacja/ekran head-up Czujniki parkowania t./p. i t. Asystent parkowania Kamera cofania/kamery 360º Tempomat/aktywny tempomat Szklany dach/dostęp bezkluczykowy Podgrzewane fotele/kierownica Fotele półskórzane/skórzane Światła główne LED/przeciwm. Aluminiowe felgi 16''/17''/18'' Lakier metalik Cena wersji podstawowej (z tym samym silniukiem) Cena wersji techno
+/+/+/–
+/3200*
+/+
+/–
+/+
3500*/–
+/ 3000*
3000*
+/3000*
+/ 3200*
–/+
1500*/1500*
+/–
+/–
+/1200*/–
2200
99 200 zł
107 900 zł

* pakiet

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • przyjemne wnętrze
  • wygodna obsługa
  • niezłe wyciszenie
  • sporo schowków
  • niezbyt imponująca przestrzeń na nogi
  • niektórym design Clio („ostry” przód, obła reszta) może się wydać niespójny

Układ napędowy

  • bardzo nieduże zapotrzebowanie na benzynę, zwłaszcza w ruchu miejskim i podmiejskim
  • niezłe osiągi
  • płynna praca napędu
  • hałas podczas dynamicznego przyspieszania

Właściwości jezdne

  • wyższy niż przeciętny w tej klasie komfort podróżowania
  • przyjemne prowadzenie – pewne, z bezpieczną tendencją do podsterowności
  • twarde wybieranie krótkich poprzecznych nierówności

Wyposażenie i cena

  • rozsądna cena
  • bardzo przyzwoite wyposażenie standardowe testowanej wersji
  • korzystnie wycenione pakiety opcji
  • niektóre elementy, jak podgrzewanie foteli, powinny być seryjne

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – test: podsumowanie

Preferujący płynną jazdę i nagradzający ją niskim zapotrzebowaniem na paliwo hybrydowy napęd bardzo pasuje do charakteru Clio, do jego sporego, przyjemnie wykończonego i przyjaznego podróżnym wnętrza, a także do sprawnie czuwającego nad komfortem podróżujących zawieszenia. Stosunkowo niewysoka cena z pewnością mu nie zaszkodzi.

Idź do oryginalnego materiału