W I kwartale 2025 roku rejestracje nowych aut osobowych i dostawczych w Unii Europejskiej spadły odpowiednio o 1,9% i 12,2%. W tym samym czasie Polska odnotowała wzrost – 2,5% w segmencie osobówek i 1% wśród pojazdów dostawczych. Kwietniowe dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów tylko potwierdzają pozytywny trend – 52 512 zarejestrowanych aut to najwyższy wynik w historii notowań dla tego miesiąca.
Wyjątkowo dynamicznie rozwija się segment premium. Samochody klasy wyższej stanowiły już 26,4% wszystkich rejestracji, co plasuje je na czwartym miejscu w ogólnym zestawieniu. To historyczny rekord, który potwierdza, iż polscy kierowcy coraz chętniej sięgają po droższe i lepiej wyposażone modele.
Napęd alternatywny przestaje być niszą. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku to właśnie takie pojazdy, w tym auta na LPG, cieszyły się największym zainteresowaniem wśród polskich kierowców. Prym wiodą hybrydy (HEV i MHEV), których udział w rynku przekroczył 51%.
Równolegle rośnie udział marek z Chin. W kwietniu odpowiadały one już za 6,8% wszystkich rejestracji, a dwie z nich trafiły do pierwszej dwudziestki najpopularniejszych marek w kraju. To wyraźny sygnał, iż polski rynek otwiera się na nową jakość i konkurencję spoza Europy.
Mimo zmian w segmencie osobowym, rynek aut dostawczych pozostaje bardziej konserwatywny lub po prostu pragmatyczny. W I kwartale 2025 roku aż 93,2% rejestracji dostawczaków dotyczyło pojazdów z silnikiem diesla. Tylko 0,8% stanowiły hybrydy, a auta elektryczne (ECV) zaledwie 2,3%. Dla porównania, średnia unijna dla diesla wyniosła 82,5%, co pokazuje, jak silne pozostało przywiązanie polskich przedsiębiorców do tradycyjnych rozwiązań.
Nie da się mówić o polskim rynku motoryzacyjnym bez wspomnienia o leasingu. W 2024 roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na rekordową kwotę 96,9 mld zł, o 12% więcej niż rok wcześniej. Aż 59,3% tej kwoty dotyczyło pojazdów lekkich, co czyni je głównym motorem wzrostu sektora.
Leasing pozostaje też jednym z kluczowych narzędzi rozwoju małych i średnich firm aż 73% klientów firm leasingowych to przedstawiciele sektora MŚP. Jak podkreśla Bartosz Bakes z EFL, zależności między leasingiem, motoryzacją i małym biznesem tworzą system naczyń połączonych, w którym dobra kondycja jednego elementu wzmacnia resztę.
Wyniki raportu EFL rysują obraz rynku, który nie tylko opiera się europejskim zawirowaniom, ale też aktywnie poszukuje nowych ścieżek rozwoju. Rosnące znaczenie hybryd i marek azjatyckich, rekordowe zainteresowanie segmentem premium oraz stabilna pozycja leasingu to znaki, iż polska motoryzacja nie boi się zmian i potrafi z nich korzystać.
Pełna wersja raportu EFL „Rynek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce” dostępna jest na stronie: efl.pl