Pierwsze jazdy nową Dacią Duster – poprawioną, ulepszoną, z cenami startującymi od 80 tys. zł

1 rok temu

Przed trzecią generacją Dacii Duster stoi podwójne wyzwanie. Czy uda jej się podtrzymać pozycję rynkowego hitu, odpierając równocześnie ataki chińskich producentów, którzy próbują wedrzeć się na jej terytorium? najważniejszy jest tu korzystny – w odbiorze klientów – stosunek jakości do ceny. Czy Dacii udało się go wypracować?

  • Trzy napędy: 1.0 100 KM z LPG, 1.2 130 KM w opcji z 4x4 oraz hybryda
  • Wciąż niska cena – od 80 tys. zł, sensowna wersja – za ok. 100 tys. zł

Duster to niesłabnący przebój – przez 14 lat znalazł 2,2 mln nabywców. Pierwsza odsłona podbiła rynek niską ceną – startującą od 39 900 zł, ale jej wzrost na przestrzeni lat odzwierciedla raczej poziom inflacji niż apetyt Dacii na wyższe marże.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-czy-wciaz-jest-tania-i-dobra-test,aid,4139

Jako iż cena zawsze była w tym przypadku kluczowa, od tego zaczynamy. Nowa generacja modelu jest dostępna od 79 900 zł za auto z silnikiem 1.0 R3 turbo (100 KM), instalacją LPG oraz klimatyzacją, ale na stalowych felgach i bez ekranu. Sensowny wariant z alufelgami oraz wyświetlaczem kosztuje 87 900 zł, a jeszcze bogatszy i z mocniejszym silnikiem – 100 900 zł. Do odmiany 4x4 trzeba dołożyć 12 000 zł. W skrócie: tyle kosztują dziś mniejsze i gorzej wyposażone miejskie SUV-y.

Nowy Duster powstał na modułowej platformie aliansu Renault z Nissanem o nazwie CMF-B (z tej samej korzystają Sandero, Logan i Jogger).

Nowa Dacia Duster – zmiany na lepsze

Ale nowy Duster zabiega o nabywcę nie tylko ceną. Poprzedników trapiły drobne niedostatki ergonomiczne, takie jak nie do końca wygodna pozycja za kierownicą czy zachodzące na słupki i dach ramy drzwi. To już przeszłość. Nowa generacja zwraca uwagę większym zakresem regulacji fotela (niestety z dość krótkim siedziskiem) i mniej budżetowym wykonaniem.

Zapewnia przy tym jeszcze więcej miejsca w kabinie; z tyłu całkiem wygodnie mogą podróżować choćby wysokie osoby. Bagażnik oferuje rozsądne minimum: zależnie od wersji napędowej bazowo mieści od 430 do 517 l; w tej kategorii są jednak bardziej pakowne SUV-y.

Mimo niemal identycznych jak u poprzednika wymiarów zewnętrznych wnętrze Dustera bardzo zyskało na przestronności.

Od pewnego czasu Dacia konsekwentnie uatrakcyjnia swój design. W kokpicie Dustera efektowne akcenty skutecznie odwracają uwagę od twardych tworzyw. Co ważniejsze, obsługa nie jest skomplikowana – bazuje na fizycznych przyciskach i responsywnym ekranie dotykowym.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-dacia-duster-ii-z-przebiegiem-260-tys-km-jak-sie-sprawdzila-na-takim-dystansie-test,aid,3159

Obowiązkowe systemy wspomagające można dostosować „pod siebie”, po czym na początku każdej podróży aktywować własną konfigurację dzięki przycisku – pomysłowe i przydatne! Podobnie jak sprytne uchwyty YouClip, które pozwalają błyskawicznie zamocować we wnętrzu telefon komórkowy lub inne przedmioty.

1495

Silniki – rozsądek bez poświęceń

Gamę silników otwiera 3-cylindrowa jednostka 1.0 turbo z fabryczną instalacją LPG (wtrysk pośredni) oraz 6-biegową skrzynią manualną. Optymalny wydaje się mocniejszy wariant 1,2 l (130 KM), pracujący w cyklu Millera i wspomagany miękką hybrydą. Też ma 3 cylindry i występuje tylko z ręczną przekładnią, ale można go połączyć z napędem 4x4. Na szczycie gamy znajduje się znany z modeli Renault napęd hybrydowy z wolnossącym silnikiem 1.6, o mocy systemowej 140 KM. To jedyna odmiana z automatem.

Dane techniczne i ceny Eco-G 100 LPG TCe 130* Hybrid 140 Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna lub systemowa Maks. lub syst. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa CENA od * dostępny także z napędem 4x4 (12 000 zł dopłaty)
benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy + elektr.
999 cm3 1199 cm3 1599 cm3
R3/12 R3/12 R4/16
100 KM/5000 130 KM/4600 140 KM/b.d.
170 Nm/2000 230 Nm/2250 b.d.
168 km/h 174 km/h 160 km/h
13,2 s 9,9 s (4x4: 11,0 s) 10,1 s
7,9 l/100 km (LPG) 5,5-5,9 l/100 km 4,9 l/100 km
79 900 zł 100 900 zł 117 400 zł

130-konna wersja TCe z przednim napędem sprawia żwawe wrażenie, a układ miękkiej hybrydy (48 V) ogranicza wibracje. Także zawieszenie trzeciej generacji Dustera przekonuje udanym zestrojeniem – rumuński SUV został zaprojektowany z naciskiem na wygodę i dobrze radzi sobie na zniszczonych drogach.

Komfort akustyczny pogarsza się dopiero przy prędkościach autostradowych, ze względu na szum wiatru dobiegający z okolic przednich słupków. Układ kierowniczy pracuje lekko i nie jest zbyt „szybki”, co akurat pasuje do łagodnego usposobienia Dacii – i odpowiada charakterystyce poprzednika.

Masywne nielakierowane osłony chronią karoserię przed uszkodzeniami. Auto ma solidny prześwit – ok. 21 cm.

Nowa Dacia Duster – podsumowanie

Zgodnie ze sztuką: nowy Duster łączy wciąż atrakcyjne ceny z licznymi zaletami użytkowymi. Nowa generacja oferuje to, co potrzebne, a przy tym zbliżyła się do wyższych standardów droższych rywali. Plus za 3 lata gwarancji mechanicznej.

ocena 4,5/5

Uczciwie wyceniony, rozsądny SUV. Nowy Duster wpisuje się w aktualny koncept Dacii jako marki – tworzenia przystępnych cenowo, ale „fajnych” aut.

Marcin Sobolewski, „Motor”

Idź do oryginalnego materiału