Nieosłonięty! 1970 Hemi ‘Cuda

2 lat temu

Jednorodzinny Plymouth stoi zaparkowany od ’76.

Ta Cuda była zaparkowana i stała od 1976 roku.

Freeze Frame Image LLC

Latem 2021 roku na cotygodniowym pokazie samochodowym Bakers of Milford w Milford w stanie Michigan pojawił się nieodrestaurowany, jedyny w swoim rodzaju prototyp AMC Gremlin AMX z 1979 r. Właścicielem samochodu jest Mike Smith, były pracownik American Motors, Jeep i Chrysler Corp. niedługo po pojawieniu się na wystawie prototyp Smitha pojawił się w Old Cars.

Smith był zadowolony z historii swojego prototypu AMX, a następnie wspomniał, iż ma wiedzę na temat miejsca pobytu oryginalnego, jednego właściciela Rallye Red 1970 Plymouth Hemi ‘Cuda, który był nieużywany od lat 70-tych. On i pierwotny właściciel samochodu, Mike Gabriel, pracowali razem w AMC, Jeep i Chrysler Corp. Smith dołączył do Chryslera w 1968 r., przeniósł się do Jeepa w 1973 r., a następnie do AMC w 1979 r. Gabriel uzyskał tytuł inżyniera mechanika na Uniwersytecie Technologicznym Michigan w 1969 i został zatrudniony przez AMC w tym samym roku. Ścieżki kariery mężczyzn krzyżowały się wielokrotnie podczas rozwoju pojazdów w tych firmach. Szanowali się nawzajem i rozwinęli przyjaźń na całe życie, która trwała aż do śmierci Gabriela w lutym 2011 roku w wieku 65 lat.

Wnętrze Hemi ‘Cuda pozostaje takie, jakie zbudował Plymouth, i jest w stosunkowo dobrym stanie, a jego najbardziej oczywistą wadą jest kilka pęknięć na siedzeniu kierowcy. Samochód został zbudowany z zestawem wskaźników Rallye i konsolą podzieloną przez fotele kubełkowe.

Freeze Frame Image LLC

Przez lata obaj prowadzili krótkie dyskusje na temat Hemi ‘Cuda Gabriela z 1970 roku. Smith często zadawał Gabrielowi te same pytania: „Czy robisz coś ze swoim Hemi ‘Cuda, aby przywrócić go na drogi?” i „Czy jest coś, co mogę zrobić, aby ci w tym pomóc?” Gabriel kręcił ramionami, kręcił głową i przez większość czasu udawał, iż nie interesuje go dyskusja na temat Hemi ‘Cuda.

„Gabriel koncentrował się na założeniu rodziny, a jego motoryzacyjną pasją był wyłącznie Jeep” — powiedział Smith. „Był zdeterminowany, aby ewolucja produktu zakończyła się sukcesem. Jego wiodąca rola w programie rozwoju pojazdów Jeepa wpłynęła na jego akceptację w firmie i pozwoliła Jeepowi rozwijać się w przemyśle motoryzacyjnym”.

Oryginalne pokrywy zaworów Hemi zostały znalezione za przednimi siedzeniami.

Freeze Frame Image LLC

Również za przednim fotelem pasażera znajduje się przez cały czas zamknięty wałek rozrządu.

Freeze Frame Image LLC

Mike Gabriel był „Mr. Jeep”, a Smith powiedział, iż zainteresowanie Gabriela Cudą osłabło, gdy pochłonął go Jeep. Kiedy Gabriel zagłębił się w swoją pracę w Jeepie, Cuda stał się samochodem terenowym, dopóki nie pojawił się problem z silnikiem w latach 70. Po bezskutecznej próbie naprawy samochód pozostawiono w stanie częściowo rozebranym.

„Przez lata rozmawiałem z nim o samochodzie, ale po prostu nie wydawał się zainteresowany” – kontynuował Smith. „Myślę, iż zły stan samochodu go zniechęcił. Kupił nowy samochód i tak go zapamiętał, i nie uważał go za specjalny samochód kolekcjonerski, ale bardziej za projekt, którym należy się zająć w innym czasie. Poza zasięgiem wzroku, poza umysłem, iż tak powiem. Miał karierę, żonę, dom i jeepy, potem, później, dzieci. Nie ma czasu w myślenie o starzejącym się, starym Plymouth. Więc usiadło. I tak zostało do dziś. Nie uważał go za wartościowy, po prostu męczący stary samochód, który być może pewnego dnia wróci na drogi”.

Z drugiej strony Smith ma bezpośrednie powiązania i słabość do legendarnego silnika Hemi o pojemności 426 kostek i wszystkich produktów Chryslera, które były przez niego napędzane. Był inżynierem wydajności w Chrysler Corp., gdzie pracował nad Hemi z 1970 roku i jeździł wieloma Hemisami podczas opracowywania pakietu. W rzeczywistości jedno z jego pierwszych zadań jako inżyniera obejmowało testy aerodynamiczne Dodge’a Daytona na torze Chelsea Proving Grounds. Wyjaśnia to również, dlaczego Smith często pytał o Hemi ‘Cuda i próbował nakłonić swojego dobrego przyjaciela, aby ponownie go uruchomił.

Życie z Hemi ‘Cuda

19 grudnia 1969 roku Mike Gabriel, który niedawno ukończył studia i skończył 24 lata, podarował sobie nowy Rallye Red 1970 Plymouth Hemi ‘Cuda od JE Grissom Chrysler-Plymouth w Center Line w stanie Michigan. „Cuda przybył do dealera z zakładu montażowego w Hamtramck i wszedł do inwentarza dealera, gdzie zauważył go Gabriel. Jego pierwszym wyborem był adekwatnie Hemi Road Runner, ale dealer nie miał takiego w swoim asortymencie, więc Gabriel „zadowolony” zamiast tego wybrał Hemi ‘Cuda.

Wygląda na to, iż pierwotny właściciel zabrał się za wymianę krzywki i świec zapłonowych, gdy prace zostały wstrzymane. To było w 1976 roku.

Freeze Frame Image LLC

Oprócz 426-cid Hemi V-8 z podwójnymi czterocylindrowymi gaźnikami o mocy fabrycznej 425 KM, wyczynowe wyposażenie Hemi ‘Cuda obejmowało tylną oś Dana 9-3/4 o przełożeniu 4,10 za trzybiegową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite przenoszenie. Wnętrze samochodu było opcjonalnie wyposażone w fotele kubełkowe, konsolę z wykończeniem drewnopodobnym, zestaw wskaźników Rallye i radio AM. Ponadto samochód miał charakterystyczną maskę Shaker Hood, kołki mocujące maskę i kolorowy przedni zderzak z elastomeru.

Od 1970 do 1973 roku Gabriel używał Hemi ‘Cuda jako codziennego kierowcy, choćby podczas śnieżnych zimowych miesięcy w stanie Michigan. W 1973 roku postanowił nie narażać siebie i Hemi ‘Cudy na kolejną zimę w stanie Michigan i jej przygnębiające warunki jazdy. Stosowanie soli drogowej przez Michigan dodatkowo skłoniło Gabriela do przechowywania samochodu w porze śnieżnej, gdy próbował uchronić go przed rdzą. Na szczęście dla Gabriela awans w AMC pozwolił mu wynająć samochód służbowy. W 1973 roku został przeniesiony do siedziby Jeepa w Toledo w stanie Ohio, a jego ulubionym pojazdem do codziennych dojazdów z miejsca zamieszkania w Plymouth w stanie Michigan do Toledo był Jeep CJ.

Tył tego zdjęcia identyfikuje przedstawionych mężczyzn (od lewej do prawej) tylko jako „Currin, Thornton, Kamm i Gabriel”. Właściciel Hemi ‘Cuda, Mike Gabriel, jest pokazany po prawej stronie, a Thornton prawdopodobnie odnosi się do Jima Thorntona z Jeepa

Freeze Frame Image LLC

Dave Thompson, który pracował z Gabrielem w AMC, wspomina, iż ​​na początku lat 70. wielokrotnie widział samochód Gabriela Rallye Red ’70 Hemi ‘Cuda zaparkowany na parkingu dla pracowników AMC.

„Kiedyś pracownicy byli wierni firmie, a kiedy na parkingu parkował samochód spoza AMC, nie było to przychylnie akceptowane, ale kiedy pojawił się Hemi ‘Cuda, nikt nie narzekał, iż tam jest” — Thompson przypomniał.

Pewnego dnia Thompson zdał sobie sprawę, iż od jakiegoś czasu nie widział Cudy na parkingu. Ponieważ zauważenie samochodu konkurencyjnego producenta było niezwykłe, zniknięcie jaskrawoczerwonego Plymoutha zostało zauważone.

Thompson ani żaden inny pracownik AMC nie wiedział, iż Hemi ‘Cuda Gabriela trafiła do magazynu, w którym pozostanie przez następne 45 lat — i będzie liczył.

Świece zapłonowe pozostają w workach i na tacy akumulatora, dokładnie tam, gdzie pierwotny właściciel Mike Gabriel zostawił je na jakiś czas przed śmiercią w 2011 roku.

Freeze Frame Image LLC

Odkrycie

4 grudnia 2022 r. córka Gabriela, Danielle, zaprosiła mnie do obejrzenia długo ukrytego samochodu jej ojca w magazynie, w którym został po cichu schowany cztery lata wcześniej. Sesja zdjęciowa dla Old Cars została wykonana tam przy minimalnym ingerencji w samochód i tak, jak został znaleziony; nic nie było inscenizowane ani manipulowane. Po zdjęciu osłony Hemi ‘Cuda został odepchnięty od szarej ściany z pustaków, aby zapewnić wystarczająco dużo miejsca na bezpieczne poruszanie się po samochodzie podczas sesji zdjęciowej. Wszystkie cztery opony były na wózkach, co ułatwiało ustawienie samochodu na miejscu.

Zanim zobaczyłem samochód, powiedziano mi, iż w 1976 roku stał na biegu jałowym z powodu hałasu silnika. Podczas sesji zdjęciowej dokładnie obejrzałem Hemi ‘Cuda i było widać, iż auto stało wiele lat. Rzeczywiście, miał czerwono-biało-niebieskie tablice rejestracyjne z 1976 roku w stanie Michigan z okazji dwustulecia. Kiedy maska ​​została podniesiona, na tacy akumulatora znaleziono plastikową torbę zawierającą osiem świec zapłonowych, a pokrywy zaworów zniknęły. Po zbadaniu wnętrza odkryłem, iż pokrywy zaworów leżą na podłodze, za przednimi siedzeniami. Za przednim siedzeniem pasażera znajdował się zamienny wałek rozrządu o wysokiej wydajności w oryginalnym pudełku.

Wraz ze śmiercią Gabriela nigdy nie będziemy w stanie dokładnie zweryfikować, dlaczego jego prace nad silnikiem Hemi ‘Cuda zostały wstrzymane. Gabriel zostawił jednak pewne wskazówki.

Dalszy przegląd komory silnika ujawnił poluzowaną chłodnicę z odłączonymi i przesuniętymi na bok przewodami płynu chłodzącego oraz poluzowaną i częściowo zdjętą osłonę łańcucha rozrządu. Wyglądało na to, iż Gabriel planował wysunąć stary wałek rozrządu, aby zainstalować nowy, wysokowydajny zamiennik, który wciąż jest zapakowany w samochodzie. Sądząc po przedstawionych mi dowodach, coś poszło nie tak i proces wymiany wałka rozrządu został zatrzymany.

Cuda z 1970 roku był rzeczywiście autentycznym, zgodnym z liczbami Hemi z silnikiem, z którym się urodził. Odkryłem, iż numery identyfikacyjne silnika i skrzyni biegów są zgodne, a informacje na tabliczkach na błotnikach samochodu wskazywały, iż faktycznie opuścił fabrykę jako 426 Hemi z trzybiegową automatyczną skrzynią biegów. Nie wyglądało na to, aby silnik, skrzynia biegów i układ napędowy kiedykolwiek były poza Cudą.

Po przestudiowaniu fizycznych dowodów wydaje się, iż Gabriel mógł odkryć, iż silnik musiał zostać usunięty, aby prawidłowo zakończyć wymianę wałka rozrządu, co opóźniło pracę. (Nieprzeszkolona osoba nie może wymienić wałka rozrządu w 426 Hemi z silnikiem wciąż w samochodzie.)

W schowku znajdowały się dwie ważne dokumenty: dowód ubezpieczenia i dowód rejestracyjny pojazdu z datą ważności do czerwca 1976 r. Dokumenty te były starannie złożone i umieszczone w kopercie. Ta dokumentacja dodatkowo potwierdziła, iż ​​Hemi ‘Cuda był bezczynny w roku, w którym Stany Zjednoczone obchodziły swoje dwusetne urodziny.

Cuda, który wiąże

Syn Gabriela, Matt, urodził się w 1985 roku i ma miłe wspomnienia z oglądania Hemi ‘Cuda zaparkowanego w garażu ich domu w Canton w stanie Michigan. Dorastając w okolicach Detroit, nie mógł się doczekać udziału w corocznym Woodward Dream Cruise z ojcem, zwykle w jeepie renegade ze zdjętym twardym dachem, żeby mogli dobrze przyjrzeć się samochodom.

Matt był interesujący Hemi ‘Cudy swojego ojca, chociaż nigdy nie słyszał pracy silnika. Podczas Dream Cruise widzieli szybki muscle car lub kilka samochodów przygotowujących się do małego wyścigu ulicznego, a Matt pytał swojego tatę, czy Hemi ‘Cuda jest szybszy. Jego ojciec zwykle tylko chichotał i odpowiadał, mówiąc: „Cuda wysadziłby im drzwi”.

Według Matta przez lata zawsze mówiono o renowacji samochodu. Wielu przyjaciół, sąsiadów i współpracowników zaoferowało pomoc. Byli też obcy ludzie, którzy znaleźli samochód i zaproponowali, iż go kupią.

„Pewnego dnia mój ojciec znalazł notatkę dołączoną do Cudy” — wspomina Matt. „Najwyraźniej komuś udało się dostać do garażu, obejrzeć go, a następnie zaoferował mu w pełni odrestaurowaną Cudę 340 z 1970 roku w ramach równej, prostej wymiany. Mój ojciec nie chciał w tym uczestniczyć”.

Freeze Frame Image LLC

Do dziś widok zaparkowanego w garażu Hemi ‘Cudy i kręcenie się wokół niego oraz rozmowa z ojcem o Cuda to jedne z najmilszych wspomnień Matta z młodości.

Siostra Matta, Danielle, urodziła się w 1984 roku i była naocznym świadkiem przywiązania jej ojca do Hemi ‘Cuda, o którym tak mało mówił.

„Mój ojciec i ja nie rozmawialiśmy o samochodzie ani nie dyskutowaliśmy o nim obszernie, o ile pamiętam” – powiedziała. „Było to wspominane przez całe moje życie i od czasu do czasu wywoływało poruszenie. Wiedziałem, iż kupno tego samochodu było dla niego wielką sprawą i dlatego miał on ogromną wartość sentymentalną”.

„Mój tata zawsze prosił moją mamę, brata i mnie, żebyśmy zamykali garaż, gdyby samochód był odkryty” – dodała. „Nasz dom w Canton był skromnym wiejskim domem z lat 70. z garażem na dwa samochody od strony ulicy. Nasz dom w Plymouth miał znacznie dłuższy podjazd na pochyłości, który zakręcał do garażu na trzy samochody. Myślę, iż przez lata, dwa razy, raz w naszym domu rodzinnym w Canton, a potem w Plymouth, ludzie zatrzymywali się, aby złożyć ofertę kupna „Cudy”. To było jak ten mały sekretny skarb dla mojego taty”.

„Mam zachowaną korespondencję od przyjaciół mojego taty, która wspomina o Hemi ‘Cuda. To była centralna rozmowa w życiu mojego taty, ale nie między mną a moim ojcem”.

Danielle i Matt Gabriel często zastanawiali się, dlaczego ich ojciec zdecydował się zostawić swojego Hemi’ Cuda z lat 70. na biegu jałowym z wyłączonym silnikiem. Oni, z pomocą innych, długo i usilnie szukali odpowiedzi, ale za każdym razem, gdy o tym dyskutują, nie mogą wyciągnąć ostatecznych wniosków.

Według Danielle i Matta ich ojciec był wyjątkowym słuchaczem i planistą. Był człowiekiem małomównym, który postępował zgodnie z planem. Być może jego ostatecznym planem dla Hemi ‘Cuda było uczynienie z niego projektu emerytalnego. Marzą o tym, by zobaczyć odrestaurowaną Cudę i po raz pierwszy usłyszeć pracę silnika 426 Hemi.

W tej chwili podróż rodziny Gabriel ’70 Hemi’ Cuda nie jest jasna. Kiedy rozpocznie kolejną fazę swojej podróży — cokolwiek to może oznaczać — mamy nadzieję udokumentować ten kolejny krok. Czekać na dalsze informacje!

Zobacz 5 obrazów z tej galerii w oryginalnym artykule

Hołd dla „Mr. Jeep’

Przez Mike’a Smitha

Pierwotny właściciel Mike Gabriel ze swoim Hemi ‘Cuda w jednym z wielu miejsc, w których był przechowywany od dwusetnej rocznicy powstania Stanów Zjednoczonych.

Freeze Frame Image LLC

W 1973 roku dołączyłem do inżynierii Jeepa po odejściu z Chrysler Corp. jako kierownik ds. rozwoju pojazdów. Jednym z moich obowiązków była odpowiedzialność za emisję spalin, badania i certyfikację. Ta odpowiedzialność została przeniesiona z Jeepa do American Motors, głównie dlatego, iż Jeep używał silników AMC i przyspieszono połączenie tych dwóch funkcji. Jeep był wówczas spółką całkowicie zależną od AMC i dopiero zaczynał integrować niektóre funkcje inżynieryjne. Jeep był oddzielną grupą z siedzibą w Toledo w stanie Ohio, z własnymi operacjami inżynieryjnymi i produkcyjnymi. AMC Engineering było w Detroit.

Mike Gabriel był inżynierem odpowiedzialnym za AMC. Mike został wyznaczony do przejęcia tego obowiązku. Mike i ja spędziliśmy dużo czasu w uzyskiwaniu certyfikatów pojazdów na rok modelowy 1975. Zostaliśmy bliskimi przyjaciółmi. Wtedy dowiedziałem się, iż ma Plymouth Hemi ‘Cuda z 1970 roku. W tym czasie przez cały czas nim jeździł, ale koncentrował się na swojej pracy i obowiązkach w Jeepie. Jego wierność Jeepowi była godna podziwu. Całkowicie pochłonął się Jeepem i stał się jednym z największych orędowników marki. Przez lata był często nazywany „Mr. Jeep” i „Mike Jeep” i nie tylko. Stał się znany ze swojej ochrony marki i jej dziedzictwa. Trzymał się mocno swoich zasad, iż Jeep powinien zawsze pozostać Jeepem. Nie poszedł na kompromis. Spotkania mogą stać się bardzo bolesne, jeżeli nie zgadza się z czymś, co próbujesz zrobić, co naraża na szwank to, co według niego osłabi produkt.

Przywiązanie Mike’a do Jeepa trwało przez całą jego karierę w AMC i Chryslerze. Był głównym graczem w tworzeniu Camp Jeep, gdzie spotykaliśmy się z klientami podczas tygodniowej imprezy w różnych miejscach w Stanach Zjednoczonych. Mike uważnie słuchał klienta i wprowadzał te pomysły do ​​domu. Można powiedzieć, iż był obrońcą marki. Rzeczywiście był wojownikiem.

Uczciwość Mike’a była nienaganna i troszczył się o ludzi tak samo, jak o Jeepy. Był zawsze dostępny, jeżeli go potrzebowałeś. Nie angażował się w czcze rozmowy i plotki. Będzie słuchał i uczył się.

Lunch zawsze był przygodą. Nie lubił marnować czasu w jedzenie, więc miał takie powiedzenie, którego często używał: „masa na kęs”. Mógł zrobić słynną na całym świecie sałatkę i bardzo sprawnie ją zjeść. Z nim lunch zawsze był szybki. Często próbowałem go zaangażować i porozmawiać o jego „cudzie” podczas lunchu. Zwykle gwałtownie to zbywał i wracał do swojego ulubionego tematu, którym były Jeepy.

Kiedy w 1979 roku przeniosłem się z kierownika Jeep Vehicle Development do innej pracy, Mike zastąpił mnie w Toledo, pracując dla Jima Thorntona. Jim był świetnym mentorem, a Mike celował pod Jimem. Rozwinął szacunek dla zdolności i uczciwości Mike’a, co doprowadziło do tego, iż Mike stał się głównym graczem w późniejszych latach, wciąż pracując nad Jeepem.

Pamiętam jedno zdarzenie, które utkwiło mi w pamięci przez lata. Mieliśmy pracowników bezpośrednich i pracowników kontraktowych. Pracownicy bezpośredni mieli więcej płatnych urlopów niż pracownicy kontraktowi. W tym incydencie pracownik kontraktowy, który przeżywał trudne chwile finansowe, powiedział Mike’owi, iż bardzo chciałby pracować podczas wakacji. Placówka była zamknięta z powodu świąt, ale Mike powiedział do niego: „Wejdź i jedź jeepem”. Mike miał na myśli przejażdżkę pojazdem testowym przez jeden dzień, zapoznanie się z nim, ocenę i sporządzenie raportu. Ta osoba potrzebowała czasu w siedzenie, ale jego praca nie pozwalała na dostateczną swobodę korzystania z pojazdu w normalnych godzinach pracy. Dostał zapłatę i świetną edukację w tym jeepie na różnych drogach przez osiem godzin w te wakacje. Przedstawił dokładny raport i zwrócił uwagę na kilka ważnych kwestii, które wymagały czasu w pojeździe. Ten inżynier samochodowy stał się wartościowym graczem zespołowym, ale nigdy nie zapomniał czasu, kiedy pozwolono mu otrzymać dzienną pensję za prowadzenie pojazdu bez ingerencji.

W miarę postępów w korporacji Mike stał się znany z jednodniowych wycieczek, podczas których zapraszał grupę na jednodniową wycieczkę, aby zapoznać się z różnymi pojazdami poruszającymi się po drogach publicznych.

Kiedy opuściłem AMC na początku ’84, produkcja YJ Wrangler dopiero się rozkręcała, a Mike był częścią grupy deweloperskiej. Odegrał aktywną rolę i poprowadził zespół do domu. Chociaż mnie nie było, często rozmawialiśmy o tym, dokąd zmierza program. On… towarzyszył [Jim Thornton and I] kiedy odwiedziliśmy Hines Bender Corp., aby zbadać potencjał tworzenia ramy z giętych rur. W rzeczywistości Mike był jedną z niewielu osób, które wiedziały, co robimy. Na szczęście dla niego nie był związany z programem, kiedy Jim Thornton i ja zostaliśmy za to ukrzyżowani. Udało mu się pozostać poza zasięgiem wzroku i pomóc sprowadzić program do domu. Jego zbawczą łaską było to, iż nie wyjaśniał, co robimy. Jak powiedziałem wcześniej, Mike nie wdawał się w jałowe rozmowy. Ale nigdy nie przegapił okazji do udziału, kochał CJ i upewniał się, iż chroni jego dziedzictwo.

Jeśli lubisz takie historie i inne cechy klasycznych samochodów, sprawdź magazyn Old Cars. KLIKNIJ TUTAJ subskrybować.

Chcesz najpierw posmakować magazynu Old Cars? Zapisz się do naszego cotygodniowego e-biuletynu i uzyskaj BEZPŁATNE bezpłatne cyfrowe wydanie naszego magazynu drukowanego.

Wyświetl oryginalny artykuł, aby zobaczyć osadzone multimedia.

* Jako współpracownik Amazon, Old Cars zarabia na kwalifikujących się zakupach.

Idź do oryginalnego materiału