MG Motor może zaliczyć 2024 rok do udanych, ale pozostaje on poniżej ambicji marki jeżeli chodzi sprzedażowe słupki. W związku z tym wielu chciałoby się z nią sprzymierzyć i zyskać nieco gotówki w ramach inwestycji w nową fabrykę, którą MG należące do giganta SAIC planuje od miesięcy. Komu się poszczęściło?
Plotki mówiły o pojazdach MG „Made in Europe”
W lipcu 2024 roku pojawił się pierwsze plotki o tym, iż MG Motor rozważa trzy lokalizacje na budowę swojej pierwszej europejskiej fabryki. Pod uwagę brano wówczas Węgry, Czechy lub Hiszpanię. Ten ostatni kraj miał silną kartę przetargową, o czym świadczy, chociażby fakt, iż zainwestowało w nim Chery i z powodzeniem rozpoczęło produkcję dwóch SUV-ów. Dla hiszpańskiego rynku to potrzebny zastrzyk gotówki i dodatkowe miejsca pracy. Niestety już wiemy, iż ani hiszpańska Galicja, ani Węgry, ani Czechy nie wypuszczą na swoje ulice europejskiego MG.
Nie jest tajemnicą, iż BYD, Chery, a także MG Motor europejskimi fabrykami chciały ominąć zaporowe europejskie cła na samochody elektryczne. Chery dokonując zakupu udziałów w hiszpańskim EBRO, nie musiał wiele inwestować w produkcję. BYD szykuje się do uruchomienia dwóch fabryk w Europie. W lutym 2024 r. ogłosił wstępny zakup gruntów na Węgrzech, a w lipcu pojawiły się informacje o drugiej lokalizacji w Turcji. MG Motor właśnie podjęło decyzję o tym, gdzie powstanie jego nowa fabryka. Można uznać, że SAIC w ten sposób niejako pokazał Europie środkowy palec.
SAIC zrobił Europie noworoczną niespodziankę – zainwestuje w Egipcie
Wszystkie dotychczasowe plotki nie znajdują potwierdzenia. SAIC uznało, iż skoro cała Europa zbudowała mur w postaci ceł na pojazdy elektryczne, to zbuduje swoją fabrykę w Egipcie.
Chiński gigant podpisał już umowę o współpracy z egipską grupą Mansour. Koszt inwestycji oszacowano na 130 milionów euro, a w krainie Kleopatry jak pierwszy powstanie nowy benzynowy sedan. W dalszej kolejności producent rozszerzy portfolio modeli o nowe SUV-y i nowe zaplanowane modele wyposażone w nowe wydajne napędy hybrydowe i benzynowe.
Cel jest ambitny, bo nowa fabryka, która powstanie w nowym parku przemysłowym, w pierwszej fazie swojej działalność ma mieć zdolność produkcyjną na poziomie 50 000 pojazdów rocznie, a później wzrośnie do 100 000 pojazdów.
Chiński gigant zbuduje w tym celu:
– blacharnię o powierzchni 8 000 m2,
-lakiernię o powierzchni 12 000 m2,
– halę montażową o pow. 10 000 m2,
– magazyn o pw. 5 000 m2.
Nie należy zapominać także o niezbędnych budynkach dla pracowników i administracji.
Jako pierwsze z nowej fabryki wyjedzie odnowione MG5
Nowe benzynowe MG5 otrzymało pierwszy cennik we wrześniu 2024 r. Zostało kompleksowo ulepszone i zoptymalizowane. Jak informowaliśmy, nowy jest nie tylko wygląd, ale i technologie. Słabszą wersję sedana napędza silnik 1,5 l o mocy 129 KM (158 Nm). Mocniejsze MG5 otrzymuje silnik 1,5 T o mocy 181 KM (285 Nm). W pierwszym przypadku współpracuje on z bezstopniową skrzynią biegów CVT (symulowaną 8-biegową), a w drugim z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Całkowite zużycie paliwa w cyklu WLTC według obietnic MG wyniesie 6,38/6,45 (l/100 km).
Obie opcje MG5 otrzymały ponadto system dynamicznej kontroli pokonywania zakrętów XDS, inteligentny regulowany układ kierowniczy EPS-PRO i sportowe tylne zawieszenie o zmiennym przekroju. W związku z tym sedan o ulepszonych adekwatnościach jezdnych będzie świetną opcją w konkurencyjnej cenie, która znajdzie wielu nabywców. Należy zatem rozważać, czy cła UE to dobrodziejstwo dla Europy, czy ogrom strat?
źródło: BitAuto, SIS, SAIC MG