TVR Cerbera Speed 12 to najdzikszy TVR, jaki kiedykolwiek pojawił się na ulicy.Zbudowana do rywalizacji w serii wyścigów GT1, ta jedyna w swoim rodzaju, dopuszczona do ruchu drogowego wersja Cerbery ma 7,7-litrowy silnik V-12 o mocy ponad 800 KM i waży mniej niż 2200 funtów.Ten samochód, jedyny zachowany egzemplarz, pojawi się na aukcjach Silverstone w maju tego roku.
TVR Cerbera, wprowadzony na rynek w 1996 roku, był potężnym samochodem sportowym z nadwoziem z włókna szklanego, który można było postrzegać jako brytyjską Chevrolet Corvette – a może jego Dodge Viper. W formie seryjnej Cerbera osiągnęła szczyt z mocą 450 koni mechanicznych. Brakowało mu również takich podstawowych systemów wspomagania kierowcy, jak kontrola trakcji czy przeciwblokujące hamulce. Nazwaliśmy Cerberę „w równym stopniu przerażającą, co niesamowitą”. Co zatem zrobić z tym jednorazowym, który prawie podwaja swoją produkcję?
Z Speed 12, TVR zbudował 7,7-litrowy silnik V-12 z dwóch rzędowych szóstek i umieścił ten silnik w nadwoziu z kevlaru i włókna węglowego, które ważyło mniej więcej tyle samo, co Mazda Miata pierwszej generacji. Niebezpieczny? To jak gra w krykieta granatami ręcznymi. Ale teraz ten samotny ocalały Speed 12 może być twój.
Aukcje Silverstone
Aukcje Silverstone
Firma TVR z siedzibą w Blackpool słynie z budowania brutalnie szalonych pojazdów, ale Speed 12 nie był zwykłym szaleństwem. Zamiast tego został zbudowany jako potencjalny konkurent dla McLarena F1, Porsche 911 GT1 i Mercedes-Benz CLK GTR. Dziś ta trójka to jedne z najbardziej pożądanych samochodów drogowych, jakie kiedykolwiek zbudowano, specjalne homologacje opracowane z myślą o dominacji w wyścigach Le Mans.
Podejście TVR do klasy GT1 było mniej wyścigowym skalpelem, a bardziej deską z wystającym gwoździem. Było kilka początkowych problemów z wprowadzeniem tego wściekłego psa angielskiej hodowli do produkcji. Najpierw FIA rzuciła okiem na potworny silnik Speed 12 i nałożyła na niego kilka ograniczników wlotu, obniżając moc do 675 koni mechanicznych. Porsche i Mercedes-Benz miały ogromne budżety na badania i rozwój obok maleńkiego TVR, aw tym przypadku niemieccy Goliaci wdeptali Davida w galaretę. Speed 12 wygrał kilka wyścigów w Wielkiej Brytanii, ale nigdy nie startował w Le Mans zgodnie z przeznaczeniem.
Żaden problem, powiedział TVR. jeżeli nie możemy zbudować najszybszego samochodu wyścigowego na świecie, zbudujmy najbardziej zabójczy samochód drogowy na świecie. Jego inżynierowie przypięli do hamowni nieograniczoną wersję 7,7-litrowego silnika V-12 — a hamownia natychmiast eksplodowała. Ostatecznie potwierdzono, iż moc mieści się w średnim zakresie 800 KM.
Aukcje Silverstone
W tym czasie TVR był kierowany przez Petera Wheelera, inżyniera chemika, który dorobił się fortuny na brytyjskim boomie naftowym na Morzu Północnym. Wheeler był czymś w rodzaju postaci większej niż życie – w jednym przypadku jego pies zaatakował prototypową karoserię Chimery i tak bardzo spodobały mu się powstałe dziury, iż zrobił je samochód produkcyjny. Był imponujący osobiście i zdolny za kierownicą. Ale Speed 12 to było za dużo choćby dla niego.
Aukcje Silverstone
Wracając z przejażdżki prototypem, Wheeler stwierdził, iż Cerbera Speed 12 jest zbyt szalony na drogę, a program produkcji samochodów został odrzucony. Samochody drogowe zostały przeszukane w poszukiwaniu części do ograniczonych wyścigów, które odbyły się w Speed 12, i to wszystko. Jednak jeden prototypowy pocisk przetrwał iw 2003 roku TVR wystawił ten samotny egzemplarz na sprzedaż. Wheeler osobiście sprawdził kupującego.
Aukcje Silverstone
Teraz Cerbera Speed 12 jest wystawiona na sprzedaż na aukcjach Silverstone, gotowa na nowego właściciela. jeżeli jesteś osobą, która właśnie przeczytała fragment o konstrukcji samochodu opartej na psie atakującym karoserię i pomyślała: „To brzmi dobrze i normalnie”, to jest to samochód dla ciebie. Niezwykle potężny, niebezpiecznie szybki i kompletna garść, Speed 12 jest zasadniczo najbardziej TVR ze wszystkich TVR. Może być twój — jeżeli się odważysz.
Samochód i kierowcaSamochód i kierowcaLogo literowe
Redaktor współpracujący
Brendan McAleer jest niezależnym pisarzem i fotografem mieszkającym w North Vancouver, BC, Kanada. Dorastał, rozbijając pięści na brytyjskich samochodach, dorastał w złotej erze japońskich kompaktowych samochodów sportowych i zaczął pisać o samochodach i ludziach w 2008 roku. Szczególnie interesuje go skrzyżowanie człowieka i maszyn, niezależnie od tego, czy chodzi o wyścigi. kariera Waltera Cronkite’a czy półwieczna obsesja japońskiego animatora Hayao Miyazakiego na punkcie Citroëna 2CV. Nauczył obie swoje młode córki, jak zmieniać ręczną skrzynię biegów i jest wdzięczny za wymówkę, którą dostarczają, by nieustannie kupować Hot Wheels.