Jedyny w swoim rodzaju TVR Cerbera Speed ​​12 uznany za zbyt szalony do produkcji może być Twój

1 rok temu

TVR Cerbera Speed ​​12 to najdzikszy TVR, jaki kiedykolwiek pojawił się na ulicy.Zbudowana do rywalizacji w serii wyścigów GT1, ta jedyna w swoim rodzaju, dopuszczona do ruchu drogowego wersja Cerbery ma 7,7-litrowy silnik V-12 o mocy ponad 800 KM i waży mniej niż 2200 funtów.Ten samochód, jedyny zachowany egzemplarz, pojawi się na aukcjach Silverstone w maju tego roku.

TVR Cerbera, wprowadzony na rynek w 1996 roku, był potężnym samochodem sportowym z nadwoziem z włókna szklanego, który można było postrzegać jako brytyjską Chevrolet Corvette – a może jego Dodge Viper. W formie seryjnej Cerbera osiągnęła szczyt z mocą 450 koni mechanicznych. Brakowało mu również takich podstawowych systemów wspomagania kierowcy, jak kontrola trakcji czy przeciwblokujące hamulce. Nazwaliśmy Cerberę „w równym stopniu przerażającą, co niesamowitą”. Co zatem zrobić z tym jednorazowym, który prawie podwaja swoją produkcję?

Z Speed ​​12, TVR zbudował 7,7-litrowy silnik V-12 z dwóch rzędowych szóstek i umieścił ten silnik w nadwoziu z kevlaru i włókna węglowego, które ważyło mniej więcej tyle samo, co Mazda Miata pierwszej generacji. Niebezpieczny? To jak gra w krykieta granatami ręcznymi. Ale teraz ten samotny ocalały Speed ​​12 może być twój.

Aukcje Silverstone

Aukcje Silverstone

Firma TVR z siedzibą w Blackpool słynie z budowania brutalnie szalonych pojazdów, ale Speed ​​12 nie był zwykłym szaleństwem. Zamiast tego został zbudowany jako potencjalny konkurent dla McLarena F1, Porsche 911 GT1 i Mercedes-Benz CLK GTR. Dziś ta trójka to jedne z najbardziej pożądanych samochodów drogowych, jakie kiedykolwiek zbudowano, specjalne homologacje opracowane z myślą o dominacji w wyścigach Le Mans.

Podejście TVR do klasy GT1 było mniej wyścigowym skalpelem, a bardziej deską z wystającym gwoździem. Było kilka początkowych problemów z wprowadzeniem tego wściekłego psa angielskiej hodowli do produkcji. Najpierw FIA rzuciła okiem na potworny silnik Speed ​​​​12 i nałożyła na niego kilka ograniczników wlotu, obniżając moc do 675 koni mechanicznych. Porsche i Mercedes-Benz miały ogromne budżety na badania i rozwój obok maleńkiego TVR, aw tym przypadku niemieccy Goliaci wdeptali Davida w galaretę. Speed ​​12 wygrał kilka wyścigów w Wielkiej Brytanii, ale nigdy nie startował w Le Mans zgodnie z przeznaczeniem.

Żaden problem, powiedział TVR. jeżeli nie możemy zbudować najszybszego samochodu wyścigowego na świecie, zbudujmy najbardziej zabójczy samochód drogowy na świecie. Jego inżynierowie przypięli do hamowni nieograniczoną wersję 7,7-litrowego silnika V-12 — a hamownia natychmiast eksplodowała. Ostatecznie potwierdzono, iż moc mieści się w średnim zakresie 800 KM.

Aukcje Silverstone

W tym czasie TVR był kierowany przez Petera Wheelera, inżyniera chemika, który dorobił się fortuny na brytyjskim boomie naftowym na Morzu Północnym. Wheeler był czymś w rodzaju postaci większej niż życie – w jednym przypadku jego pies zaatakował prototypową karoserię Chimery i tak bardzo spodobały mu się powstałe dziury, iż zrobił je samochód produkcyjny. Był imponujący osobiście i zdolny za kierownicą. Ale Speed ​​12 to było za dużo choćby dla niego.

Aukcje Silverstone

Wracając z przejażdżki prototypem, Wheeler stwierdził, iż Cerbera Speed ​​12 jest zbyt szalony na drogę, a program produkcji samochodów został odrzucony. Samochody drogowe zostały przeszukane w poszukiwaniu części do ograniczonych wyścigów, które odbyły się w Speed ​​​​12, i to wszystko. Jednak jeden prototypowy pocisk przetrwał iw 2003 roku TVR wystawił ten samotny egzemplarz na sprzedaż. Wheeler osobiście sprawdził kupującego.

Aukcje Silverstone

Teraz Cerbera Speed ​​12 jest wystawiona na sprzedaż na aukcjach Silverstone, gotowa na nowego właściciela. jeżeli jesteś osobą, która właśnie przeczytała fragment o konstrukcji samochodu opartej na psie atakującym karoserię i pomyślała: „To brzmi dobrze i normalnie”, to jest to samochód dla ciebie. Niezwykle potężny, niebezpiecznie szybki i kompletna garść, Speed ​​12 jest zasadniczo najbardziej TVR ze wszystkich TVR. Może być twój — jeżeli się odważysz.

Samochód i kierowcaSamochód i kierowcaLogo literowe

Redaktor współpracujący

Brendan McAleer jest niezależnym pisarzem i fotografem mieszkającym w North Vancouver, BC, Kanada. Dorastał, rozbijając pięści na brytyjskich samochodach, dorastał w złotej erze japońskich kompaktowych samochodów sportowych i zaczął pisać o samochodach i ludziach w 2008 roku. Szczególnie interesuje go skrzyżowanie człowieka i maszyn, niezależnie od tego, czy chodzi o wyścigi. kariera Waltera Cronkite’a czy półwieczna obsesja japońskiego animatora Hayao Miyazakiego na punkcie Citroëna 2CV. Nauczył obie swoje młode córki, jak zmieniać ręczną skrzynię biegów i jest wdzięczny za wymówkę, którą dostarczają, by nieustannie kupować Hot Wheels.

Idź do oryginalnego materiału