Jak wymienić filtr: powietrza, kabinowy i paliwa – poradnik krok po kroku. Zaoszczędź i zrób to sam

1 rok temu

Do wymiany filtrów powietrza, kabinowego i paliwa najczęściej wystarczy jedynie zestaw kluczy. Niewymagana jest też duża wiedza ani umiejętności majsterkowania. Opisujemy krok po kroku, jak to zrobić samodzielnie.

Częstotliwość wymiany filtrów określa producent samochodu i z założenia robi się to przy okazji tzw. przeglądów olejowych. Jednak w rzeczywistości terminy te nie zawsze się pokrywają.

Wielu kierowców, by poprawić warunki pracy wtryskiwaczy czy turbosprężarki, skraca interwał wymiany filtra paliwa lub powietrza.

Podobnie z filtrem kabiny – często jest wymieniany przed zimą. To z kolei staje się uciążliwe, ponieważ wymaga dodatkowych wizyt w serwisie.

https://magazynauto.pl/porady/samodzielna-obsluga-auta-to-mozesz-sprawdzic-bez-podnosnika,aid,3118

Okazuje się, iż w większości przypadków filtry te każdy może wymienić sam. Na dodatek zwykle da się to zrobić bez użycia podnośnika, dzięki podstawowych narzędzi.

Osoby bez doświadczenia powinny jednak wcześniej zapoznać się z procedurą wymiany poszczególnych filtrów. Może się okazać, iż w niektórych przypadkach trzeba dysponować np. specjalnym kluczem.

Filtr powietrza

Powinno się go wymieniać częściej niż zaleca producent. Zwłaszcza gdy auto ma turbo czy LPG.

Filtr kabiny

Zwykłe filtry zatrzymują jedynie zanieczyszczenia. Droższe, tzw. węglowe pochłaniają też zapachy.

Filtr paliwa

Tu nie warto oszczędzać. Szczególnie w dieslach z systemem common rail regularna wymiana jest bardzo istotna.

Wymiana filtrów – potrzebne narzędzia

Do wymiany tych filtrów wystarczy zwykle zestaw kluczy i śrubokręty. Do filtrów przykręcanych trzeba mieć klucz (taki jak do filtra oleju).

https://magazynauto.pl/porady/filtry-samochodowe-powietrza-kabinowe-oleju-paliwa-gazu-kiedy-wymieniac-jakie-sa-ceny,aid,2448

Wymiana filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza jest zwykle najmniej skomplikowana. Dostęp do niego jest często dobry, a wymiana ogranicza się do demontażu obudowy. Przy okazji warto z niej usunąć zanieczyszczenia.

Odkręcenie pokrywy

Wkręty wykręcamy tak, by zostały w pokrywie górnej. W niektórych samochodach zamiast wkrętów stosowane są druciane zatrzaski.

Demontaż obudowy

W niektórych autach, by uzyskać dostęp do filtra, obudowę trzeba zdemontować. W innych wystarczy odchylić.

Wymiana wkładu filtra

Zużyty filtr trzeba zastąpić nowym. Ważne jest aby docisnąć gumkę uszczelniającą po obwodzie tak, by nie wychodziła spod obudowy. Wkręty dokręcamy delikatnie, do pierwszego oporu.

Wymiana filtra kabiny

Tu największym problemem jest ustalenie lokalizacji i uzyskanie dostępu do filtra. Wcześniej warto obejrzeć film instruktażowy w internecie.

Zdjęcie tapicerki

Osłona tapicerska mocowana jest najczęściej na spinki lub wkręty. Zdarza się, iż trzyma się na zatrzaskach.

Demontaż pokrywy

Pokrywę zdejmujemy, przesuwając w bok. Może być zabezpieczona wkrętami – wtedy trzeba je odkręcić.

Wymiana filtra

Stary filtr wyciągamy delikatnym szarpnięciem. Podczas wymiany warto wyssać zanieczyszczenia z obudowy dzięki odkurzacza. Filtr montuje się w odpowiedniej pozycji – zgodnie z oznaczeniem kierunku przepływu.

Gdzie szukać filtra kabiny?

  • Za schowkiem

W wielu autach filtr znajduje się za schowkiem. o ile nie ma dostępu od spodu trzeba zdjąć schowek.

  • W podszybiu

Tu dostęp do filtra uzyskuje się spod maski – po zdjęciu osłony podszybia.

  • W tunelu środkowym

W niektórych autach filtr znajduje się w tunelu środkowym, obok pedałów.

Wymiana filtra paliwa

Przed samodzielną wymianą filtra paliwa warto zapoznać się z procedurą np. w książce obsługi czy internecie. Zdarza się, iż niektóre auta nie mają pompy wstępnej w baku i do przepompowania paliwa przez filtr trzeba użyć komputera diagnostycznego. W takich przypadkach wymianę filtra powinno się zlecić serwisowi.

Wymieniając filtr we własnym zakresie, należy pamiętać, aby nie wyrzucać zużytego do przydomowego śmietnika. Jako odpad niebezpieczny, powinien on być oddany do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Poprawa dostępu

By uzyskać dobry dostęp do filtra, trzeba często wypiąć przewody ze spinek lub zdemontować np. elementy układu dolotowego.

Zabezpieczenie

Przed rozszczelnieniem obudowy filtra powinno się umieścić wokół niej szmaty. Wyciekające paliwo wsiąka wtedy w materiał. Rozlane w komorze silnika nieprzyjemnie pachnie.

Odkręcenie pokrywy

Śruby trzymające pokrywę filtra należy całkowicie wykręcić. Obudowa może też być skręcana dzięki dużej centralnej nakrętki.

Demontaż pokrywy

Za pomocą płaskiego wkrętaka należy podważyć pokrywę obudowy filtra. Jest zamocowana na uszczelkę, która stawia spory opór.

Wyjęcie wkładu

Wkład filtrujący jest zamocowany na wcisk do pokrywy. Demontuje się go przez pociągnięcie.

Ocena stanu czystości

Zanieczyszczenia takie jak piasek w filtrze oznaczają nieszczelność układu paliwowego. Metalowe opiłki świadczą o zużyciu układu wtryskowego.

Wymiana uszczelki

Na pokrywie obudowy, w rowku, znajduje się uszczelka. Trzeba ją wymienić na nową. Powinna być dołączona do filtra.

Przykręcenie pokrywy

Przed przykręceniem pokrywy warto posmarować nową uszczelkę olejem napędowym lub silnikowym. Ułatwi to dokręcanie i zmniejszy ryzyko uszkodzenia uszczelki. Śruby dokręcamy stopniowo, po przekątnej.

Napełnienie paliwem

Jeżeli na obudowie filtra znajduje się pompka naciskamy ją do czasu powstania oporu. W innych autach włączamy kilkanaście razy zapłon – paliwo przepompuje wtedy pompa w baku.

Inne rodzaje filtrów paliwa

Poza wkładami spotykane są także filtry zintegrowane z obudową, podłączane do przewodów na szybkozłącza lub opaski. Występują też nakręcane na podstawę, przypominające puszkowe filtry oleju.

  • Zintegrowany

Filtr z niewymiennym wkładem po prostu zastępujemy nowym.

  • Przykręcany

Filtr w postaci puszki przykręcany jest do podstawy na uszczelkę.

Idź do oryginalnego materiału