Holandia: miejscowo na autostradach wraca prędkość 130 km/h. Co na to ekolodzy?

2 dni temu

W 2020 r. władze Holandii obniżyły maksymalną prędkość na autostradach do 100 km/h. Po co? Ano pośrednio po to, by poprawić jakość powietrza. Ograniczenie obowiązywało w ciągu dnia i obejmowało całą (zaskakująco rozbudowaną) sieć tamtejszych autostrad. Dziś, na przełomie 2024/25 r., temat przywrócenia limitu na poziomie 130 km/h zaczyna nabierać realnych kształtów. Kwestia polityczna czy już tak poprawiło się powietrze?

O sprawie informuje m.in. niemiecki ADAC. Trzy odcinki dróg, na których ma obowiązywać nowa-stara prędkość, obejmują łącznie 86 km. Są to: A6 Amsterdam – Emmeloord między Lelystad-Nord a mostem Ketel (18 km), A7 Groningen – Amsterdam między Lorentzsluizen a Stevinsluizen (tama IJsselmeer, 44 km), oraz A7 Groningen – granica z Niemcami w Bunde między Winschoten, a granicą w Bunde (24 km).

https://magazynauto.pl/porady/jazda-autostrada-jak-zaplacic-za-przejazd-zasady-ruchu-co-zrobic-w-razie-awarii-na-co-uwazac-za-granica,aid,2891

Holandia: od 2020 r. w dzień na autostradzie tylko 100 km/h

Dla przypomnienia: obecnie na wszystkich holenderskich autostradach w godzinach od 6:00 do 19:00 obowiązuje ogólne ograniczenie prędkości do 100 km/h. Wieczorem i w nocy, od 19:00 do 6:00, można w zależności od oznakowania jechać z prędkością 120 lub 130 km/h.

Ograniczenie do 100 km/h obowiązuje w godzinach 6-19. W nocy można szybciej. fot. archiwum/Motor

Pod uwagę brany pozostało czwarty odcinek, czyli A37 między Holssloot a Zwartemeer. Wyniki analizy (m.in. czystość powietrza) dotyczące tego fragmentu mają być gotowe styczniu i wtedy też ma zapaść decyzja. Ewentualne przywrócenie limitu 130 km/h na wyżej wymienionych odcinkach planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 r. po zakończeniu fazy konsultacji społecznych. Warto podkreślić, iż powrót do 130 km/h jest politycznym celem centroprawicowego rządu, a także istotną częścią umowy koalicyjnej.

https://magazynauto.pl/porady/jak-predkosc-jazdy-wplywa-zuzycie-paliwa-jaka-jest-optymalna-test,aid,3999

Niższa dopuszczalna prędkość, eksperci krytykują

Obniżenie limitów prędkości wywołało frustrację wśród kierowców. No i krytykę ze strony ekspertów, którzy ocenili te działania jako mało skuteczne w kontekście obniżania emisji i ograniczania tworzenia się korków (zatorów). No i stąd prawdopodobnie (częściowy) powrót do stanu rzeczy sprzed 2020 r.

Część ekspertów jest zdania, iż obniżenie limitu prędkości nie zdało egzaminu. I iż należy je znieść. fot. archiwum/Motor

Planowane zmiany są elementem programu „Actieagenda Auto”, czyli kompleksowej inicjatywy wspierającej szeroko rozumianą mobilność. Jednak ze względu na wymogi dotyczące ochrony środowiska i redukcji hałasu na razie tylko wybrane odcinki dróg mogą zostać objęte nowym-starym ograniczeniem do 130 km/h. Poza tym każda decyzja o zniesieniu obecnych ograniczeń wymaga szczegółowych analiz i skomplikowanego procesu decyzyjnego.

Holandia: lepiej nie przekraczaj prędkości zbyt mocno

Warto też przy tym wszystkim wspomnieć, iż mandaty są w Holandii stosunkowo wysokie. I tak, np. przekroczenie prędkości o 20 km/h poza terenem zabudowanym wiąże się z mandatem w wysokości minimum 216 euro, natomiast w terenie zabudowanym takie wykroczenie kosztuje od 240 euro wzwyż. W przypadku przekroczenia prędkości o ponad 30 km/h w terenie zabudowanym i poza nim, a także o ponad 40 km/h na autostradzie sprawa w zasadzie z automatu trafia przed sąd.

Kary za przekroczenie prędkości są w Holandii wysokie. Radzimy ich nie sprawdzać na własnej skórze... fot. archiwum?motor
Idź do oryginalnego materiału