Czy Bigster – nowy flagowy SUV Dacii – powtórzy sukces Dustera? | Pierwsza jazda

1 dzień temu

Dacia Bigster to nie jest po prostu „większy Duster”. Różnic (i dodatkowych korzyści) znajdziemy tu znacznie więcej. Sprawdziliśmy to auto podczas pierwszych jazd i już wiemy, czym Bigster może zawojować rynek, a co byłoby jeszcze do poprawki.

  • Bigster to pierwszy tak pokaźny SUV rumuńskiej marki
  • Bazowa, nieźle wyposażona wersja kosztuje 99 900 zł
  • W czerwcu gamę uzupełni miękka hybryda z instalacją LPG

Współczesna historia Dacii jest pisana od 2004 r., kiedy na rynek trafił budżetowy Logan. Dopisek „by Renault” miał uwiarygodniać jakość rumuńskiego produktu w oczach klientów. Od tego czasu niemal wszystko uległo jednak zmianie.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/dacia-opracowuje-nowy-model-mniejszy-niz-sandero-powstanie-w-rekordowe-16-miesiecy,aid,4957

Świetnym przykładem zmian jest właśnie wchodzący na rynek Bigster. To największy SUV Dacii, który dzieli z niezwykle popularnym Dusterem założenia konstrukcyjne, z płytą podłogową CMF-B włącznie. Konstruktorzy nie ograniczyli się jedynie do powiększenia nadwozia w celu uzyskania bardziej przestronnego przedziału pasażerskiego oraz bardziej pojemnego bagażnika.

Bigster aspiruje wyżej od mniejszych modeli Dacii. Próbowano to zaakcentować m.in. dostępnością dwukolorowego nadwozia, 19-calowych felg, panoramicznego dachu i nowego lakieru Niebieski Indigo. fot. Dacia

Dacia Bigster, czyli więcej przestrzeni i wyższa jakość

Owszem, Bigster jest o 23 cm dłuższy od Dustera i ma wydłużony o prawie 4 cm rozstaw osi. Za sprawą lepiej wygłuszonego wnętrza (spadek niemal o 2 dB uzyskano nie tylko dzięki zwiększeniu ilości materiałów dźwiękochłonnych, ale również zwiększeniu grubości szyb bocznych z 3,5 do 3,85 mm), dostępności dwukolorowego nadwozia, choćby 19-calowych felg czy nagłośnienia Arkamys 3D auto nie sprawia wrażenia budżetowego produktu. Nakreślone ostrymi liniami nadwozie z nielakierowanymi osłonami czy wyraźnie zaznaczonymi błotnikami wygląda atrakcyjnie i nie powstydziłyby się go samochody innych marek.

Zresztą Dacia nie chce już być kojarzona wyłącznie z rekordowo niskimi cenami – strategia zakłada oferowanie samochodów o najlepszej relacji ceny do jakości, dodatkowo wyróżniających się walorami praktycznymi. Skojarzenia ze Skodą i Simply Clever nasuwają się same – zwłaszcza po dostrzeżeniu znajdujących się w kabinie mocowań YouClip, do których można przyczepić m.in. wieszak na siatki z zakupami, uchwyt na telefon, przenośną lampkę czy pojemnik na drobne przedmioty lub kubek z napojem.

1886

Oszczędne napędy Bigstera, także z LPG

Przez lata Dacie korzystały ze sprawdzonych w innych modelach Renault zespołów napędowych, które nie zawsze były najświeższymi rozwiązaniami. Teraz sytuacja uległa jednak zmianie. To w Bigsterze zadebiutowała hybryda oparta o benzynowy silnik 1.8, będąca ewolucją starszej, z jednostką 1.6.

Zwiększenie pojemności przełożyło się na przyrost momentu obrotowego. To z kolei sprawia, iż podczas przyspieszania automatyczna skrzynia Multi-mode, opisywana przez Dacię jako wielotrybowa przekładnia z układem biegów 4+2, musi rzadziej wprowadzać jednostkę tłokową na wysokie obroty. Przekładnia posiada cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła. Brzmi skomplikowanie, ale przekładnia nie wymaga od kierowcy specjalnej uwagi. Podobnie jak w innych samochodach z automatami, ma on do wyboru tryby P, R, N i D oraz zwiększający hamowanie zespołem napędowym D. Jest też aktywowany osobnym przyciskiem tryb Eco, który utrzymuje silnik na niższych obrotach w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Całość działa naprawdę sprawnie i nie ma trudności z dobieraniem adekwatnych przełożeń. Efektem są niski poziom hałasu w kabinie oraz małe zapotrzebowanie na paliwo – podczas pierwszych jazd w cyklu mieszanym oscylowało w okolicach 4,5 l/100 km, a wolna podróż bocznymi drogami pozwalała na zejście do niecałych 4 l/100 km.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-eco-g-100-4x2-journey,aid,4308

Alternatywą dla oszczędnych może być silnik 1.2 TCe z układem miękkiej hybrydy – od połowy roku będzie oferowany z fabryczną instalacją gazową (producent zapowiada zużycie LPG na poziomie 7,1 l/100 km). Później pojawi się też automat łączony z napędem na obie osie.

Parę drobiazgów do poprawienia

Bigsterowi można wytknąć drobne niedociągnięcia. Choćby warstwę tapicerki na podłokietnikach, która mogłaby być grubsza, by zapewnić wygodniejsze poparcie ramion.

Pozycja za kierownicą jest lepsza niż w Dusterze, ale dłuższe siedzisko, możliwość uniesienia jego przedniej części czy mniej rozbudowana obudowa kolumny kierownicy (przy niektórych ustawieniach można uderzać w nią kolanem podczas wysiadania) poprawiłyby komfort na dłuższych trasach.

Panel wskaźników jest błyszczący – gdy słońce znajduje się za autem, może to skutkować powstawaniem refleksów. W testowanej hybrydzie z zestawem naprawczym lewarek w bagażniku nie został osłonięty.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-toyota-yaris-cross-czy-rumunska-hybryda-moze-sie-rownac-z-japonska-porownanie,aid,4485

Bigster – z potencjałem na (kolejny) hit Dacii

Bigster, poza korzystną ceną, oferuje też dobre warunki gwarancji – 3 lata lub 100 tys. km z możliwością przedłużenia o kolejne lata (gwarancja Dacia ZEN przewiduje ochronę choćby do 7 lat lub 150 000 km). Podobnie jak w przypadku Dustera wszystko to będzie skutkowało dużym zainteresowaniem ze strony klientów indywidualnych i niską utratą wartości. Dzięki temu Dacia dociera do nowych nabywców – w Polsce odpowiadają oni za 62% złożonych już zamówień. Podobnie jak w przypadku innych modeli Dacii, nie są oni z reguły zainteresowani bazowymi odmianami, tylko dobrze wyposażonymi. W przypadku Bigstera została zachowana zasada znana z innych modeli Dacii - w cenie skromnie wyposażonych modeli wielu innych marek można otrzymać dobrze skonfigurowane auto rumuńskiej marki.

Nowa Dacia Bigster: napędy, dane techniczne, ceny Dane techniczne TCe 140 4x2 TCe 130 4x4 Hybrid 155 4x2 Silnik Pojemność/cylindry Maksymalna moc Maksymalny moment obrotowy Skrzynia biegów; napęd Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa CENA
benz., turbo + mild hybrid benz., turbo + mild hybrid benzynowy + elektryczny
1199 cm3/R3 1199 cm3/R3 1793 cm3/R4
140 KM 130 KM 109+49+20 KM
230 Nm 230 Nm 205 Nm
man./6-biegowa; przedni man./6-biegowa; 4x4 aut./wielotrybowa; przedni
180 km/h 180 km/h 180 km/h
9,8 s 11,2 s 9,7 s
5,5 l/100 km 6,1 l/100 km 4,7 l/100 km
od 99 900 zł od 110 400 zł od 124 000 zł

Nowa Dacia Bigster: naszym zdaniem

fot. Dacia

Dacia podjęła próbę ataku na jeden z najmocniej obsadzonych segmentów rynku. Ma szansę na sukces, bo oferuje wszystko, co niezbędne, tyle iż bez zbędnych fajerwerków, a takich propozycji jest dość mało.

Ocena: 4,5/5

Bigster budzi duże zainteresowanie i umacnia wizerunek Dacii jako producenta solidnych aut za rozsądne pieniądze. Zanosi się na kolejny hit.

Łukasz Szewczyk, „Motor”

Idź do oryginalnego materiału