Transport drogowy, odpowiedzialny za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku, jest jednym z głównych emitentów gazów cieplarnianych. W dążeniu do dekarbonizacji transportu, Unia Europejska kładzie nacisk na rozwój zielonych korytarzy transportowych.
Zielone korytarze, Zielony Ład: o co chodzi?
Zielone korytarze to wyznaczone trasy łączące najważniejsze porty lub węzły transportowe, na których wdrażane są nisko – lub zeroemisyjne rozwiązania. Stanowią one poligony doświadczalne dla zrównoważonych rozwiązań w transporcie i logistyce.
Europejski Zielony Ład zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90% do 2050 r. i emisji CO2 o 55% do 2030 r. w porównaniu z 1990 r. Pakiet Fit for 55, wprowadzony w grudniu 2021 r., zawiera najważniejsze wytyczne dla sektora transportu, w tym m.in. bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, włączenie emisji CO2 do kosztów operacyjnych firm transportowych, promowanie paliw odnawialnych i zachęcanie do korzystania z bardziej ekologicznych źródeł energii.
Głównym wyzwaniem we wdrażaniu zielonych korytarzy jest brak odpowiedniej infrastruktury, w tym sieci ładowania i tankowania dla pojazdów elektrycznych i napędzanych paliwami alternatywnymi. Pomimo rozwoju sieci stacji ładowania, przez cały czas nie zaspokaja ona rosnącego zapotrzebowania. Według szacunków UE do 2030 r. potrzebne będą 3,4 mln publicznych punktów ładowania, w tym 100 tys. dla samochodów ciężarowych i autobusów. Ograniczeniem jest również brak rozbudowanej sieci stacji tankowania HVO.
Brak odpowiedniej infrastruktury można częściowo zniwelować poprzez dedykowane rozwiązania logistyczne, uwzględniające dostępność punktów ładowania i tankowania. Przykładem jest program Alternative Fuel Program firmy Girteka, w ramach którego klienci mogą korzystać z usług transportu opartych na biopaliwie HVO, redukując emisję choćby o 90% w porównaniu z tradycyjnym dieslem.
Rola cyfryzacji
W kontekście zielonych korytarzy istotną rolę odgrywa cyfryzacja. Zaawansowane rozwiązania w zakresie zarządzania flotą, optymalizacji tras, integracji łańcucha dostaw i monitorowania w czasie rzeczywistym, a także gromadzenie i analiza danych, są niezbędne do efektywnego zarządzania transportem i redukcji emisji CO2.
Tworzenie i rozwijanie zielonych korytarzy wymaga zintegrowanego podejścia i współpracy wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Zaangażowanie przewoźników, klientów, producentów, regulatorów, operatorów stacji ładowania, firm energetycznych i innych partnerów jest najważniejsze dla osiągnięcia celów klimatycznych UE.