Porsche to prawdziwa ikona, legenda światowej motoryzacji. W jednym szeregu wymieniajmy niemiecką markę chociażby obok Ferrari. Nie ma na świecie nikogo, kto nie znałby tych dwóch nazw. Nie ma nikogo, kto nie słyszałby nigdy o 911. I myślę, iż nie ma też nikogo, kto przez chwilę nie marzył o tym, aby Porsche – jakiekolwiek – posiadać. Na przeszkodzie w takiej sytuacji zwykle staje cena. Jak jest w przypadku Panamery?
Panamera, czyli Porsche dla wszystkich
Porsche Panamera pojawiła się na rynku w 2009 roku. Osobiście byłem wtedy na etapie kończenia gimnazjum i wyboru szkoły średniej. Do dzisiaj pamiętam, jak potężne wrażenie na moich rówieśnikach robił ten samochód. Zresztą – kilku z nich po latach spełniło swoje marzenie i w końcu stało się szczęśliwymi posiadaczami swojej Panamery. Ja osobiście miałem kiedyś niewątpliwą przyjemność i Panamerą pokonałem po niemieckich drogach bez mała 700 kilometrów. Zarówno po autostradach, jak i po spokojnych, lokalnych drogach. Między małymi miasteczkami i winnicami na zachodzie kraju.
Rozumiem, dlaczego ludzi może ciągnąć do takich samochodów. Moje wspomnienia z Panamery są… trudne do opisania. Tylko jeden samochód w moim życiu zrobił na mnie większe wrażenie. I była nim 911 Carrera 4S. Oczywiście wiele osób nie może pozwolić sobie na zakup takiego samochodu. Aktualnie nowa Panamera w najbardziej podstawowej, najtańszej wersji, kosztuje 513 tysięcy złotych. Ceny niektórych odmian hybrydowych przekraczają milion. Wielu z was zastanawia się pewnie za ile można kupić jakieś wersje używane. Śpieszę z odpowiedzią…
Ile dziś kosztują używane?
Pierwsza generacja Porsche Panamery była produkowana w latach 2009-2016. Umówmy się zatem, iż od tamtego okresu minęło już trochę czasu. Najstarsze modele mają dziś 16 lat. Oczywiście ta „starość” dla wielu osób nie będzie miała żadnego znaczenia i nie jest w niczym szczególnym widoczna. Porsche to Porsche. Porsche się nie starzeje – a już na pewno nie, jeżeli chodzi o wygląd. Nawet ta Panamera z 2009 roku dziś wygląda jak „milion dolarów” i jak marzenie każdego, kto tylko przez sekundę na nią spojrzy.
Czy istnieje sens, aby się tutaj jakoś przesadnie rozpisywać na temat osiągów? Wystarczy kilka podstawowych informacji. Żaden z silników nie ma pojemności mniejszej, niż 3 litry. Wszystkie to albo V6, albo V8. Moc rozciąga się od 300 do 550 koni mechanicznych a prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Najmocniejsze wersje rozpędzają się do setki w mniej, niż 4 sekundy. Pierwsze Panamery da się dziś kupić za mniej, niż 100 tysięcy złotych. Pułap cenowy rozpoczyna się już w okolicach 80 tysięcy. Brzmi bardzo dobrze, prawda?
Cena to nie wszystko
Wszystko to brzmi bardzo ładnie. Wszystko to jest bardzo zachęcające. Natomiast pamiętajmy o tym, iż przy zakupie auta takiego, jak Porsche, cena to nie wszystko. Przed ewentualnym zakupem należy przeanalizować cenę chociażby podstawowego serwisu. Hamulce, opony, oleje. Nie mówiąc o cenach jakichś zupełnie podstawowych części, w tym tych dedykowanych do tego modelu. Zakup auta to przecież jedno. Ale jego utrzymanie to coś zupełnie innego i warto o tym pamiętać.
Zdjęcia: Porsche AG