Zelektryfikowana logistyka zakładu w Wörth

5 godzin temu

Daimler Truck konsekwentnie kontynuuje transformację sektora transportu w kierunku bezemisyjnego napędu samochodów ciężarowych. Dzięki elektryfikacji dalekobieżnych tras transportowych zaopatrujących fabryki ciężarówek Mercedes-Benz, firma, wraz z partnerami logistycznymi, stawia kolejny istotny kamień milowy na drodze do dekarbonizacji własnych procesów logistycznych.

W ramach projektu „Electrify Inbound Logistics”, którego celem jest pełna elektryfikacja w nadchodzących latach logistyki dostaw do zakładów w Wörth am Rhein, Gaggenau, Kassel i Mannheim, 14 partnerów logistycznych korzysta w tej chwili z pojazdów Mercedes-Benz eActros 600, które dostarczają zakładom produkcyjnym części i podzespoły z Niemiec i Europy. To dowód na to, iż elektryfikacja w transporcie dalekobieżnym nie jest już wizją przyszłości, ale namacalną rzeczywistością w lokalnym, wolnym od emisji CO2 zaopatrywaniu fabryk Mercedes-Benz Trucks. Flota 14 pojazdów eActros 600 została uroczyście wprowadzona do eksploatacji w zakładzie w Wörth w ramach symbolicznego konwoju gwiazd.

Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: Dzisiaj, wraz z rozpoczęciem konwoju oraz uruchomieniem bateryjno-elektrycznej logistyki dalekobieżnej do zaopatrywania naszych zakładów produkujących ciężarówki, wysyłamy silny sygnał na rzecz bezemisyjnej przyszłości transportu. Elektryfikacja naszej logistyki dzięki eActrosa 600 symbolizuje połączenie innowacji technologicznych i współpracy opartej na zaufaniu z naszymi partnerami – i pokazuje, iż rozwiązania logistyczne bez emisji CO2 są już dziś rzeczywistością.

Jürgen Distl, Head of Operations Mercedes-Benz Trucks: W ciągu ostatnich dwóch lat zelektryfikowaliśmy już ponad 20% naszych bezpośrednio zlecanych transportów
z materiałami produkcyjnymi na regionalnych trasach dostawczych – to ponad 100 wyjazdów ciężarówek elektrycznych do naszych zakładów. w tej chwili rozszerzamy naszą działalność na europejską sieć transportową we współpracy z naszymi partnerami logistycznymi. eActros 600 to prawdziwy przełom w krajowym i międzynarodowym transporcie dalekobieżnym i idealnie się do tego nadaje
.

Dotychczas pojazdy Mercedes-Benz eActros 300 i 400 z napędem akumulatorowym były wykorzystywane na trasach regionalnych w logistyce przychodzącej w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. W 2024 roku przejechały one około dwóch milionów kilometrów wyłącznie na napędzi elektrycznym na około 40 różnych trasach, a tym samym bez emisji CO2. Dzięki zastosowaniu Mercedes-Benz eActros 600 w transporcie dalekobieżnym ten udział będzie dalej rosnąć. Od września 2024 roku pojazd testowy eActros 600 regularnie jeździ między zakładami Mercedes-Benz w Kassel i Wörth.

Rozpoczęty konwój pokazuje, iż eActros 600 może pokonywać również dłuższe przebiegi. Każdy z zaangażowanych partnerów spedycyjnych wykonuje jedną z czternastu tras, z których niektóre są bardzo wymagające. Są to odległości od 150 do 600 km, czasami choćby transgraniczne z i do Włoch, Czech i Luksemburga. W razie potrzeby pojazdy korzystają częściowo z publicznej infrastruktury ładowania na trasie, oprócz ładowania w zajezdniach Daimler Truck i w zajezdniach firm transportowych. od dzisiaj nowy eActros 600 pokonuje do 2,5 miliona kilometrów w sposób całkowicie wolny od emisji CO2.

Projekt „Electrify Inbound Logistics”, który uruchomiono w 2023 roku, został niedawno wyróżniony nagrodą VDA Logistics Award 2025 – co stanowi wyraźny sygnał potencjału innowacyjnego oraz pionierskiego znaczenia tego projektu.

Wśród firm spedycyjnych biorących udział w logistyce przychodzącej Mercedes-Benz Trucks znajdują się: Alfred Schuon International Forwarding & Logistics, Duvenbeck, Edgar Rothermel International Forwarding, Ernst Frankenbach Forwarding, Fercam S.p.a., Gruber Logistics, spedycja HAAF, sukcesor spedycji H. Ristelhueber, LKW WALTER, Paul Schockemöhle Logistics, Petko Angelov BG, Grupa Raben, Seifert Logistics Group, spedycja Bork, Walter Schmitt.

Integralną częścią przyszłej koncepcji logistyki przychodzącej Mercedes-Benz Trucks
w zakresie bezemisyjnego transportu jest również utworzenie własnej infrastruktury ładowania w zakładach produkcyjnych Daimler Truck. Dzięki temu spedytorzy mogą załadować swoje ciężarówki elektryczne w czasie oczekiwania i rozładunku. Na przykład w zakładzie w Wörth zainstalowano i uruchomiono już 15 stacji ładowania, w tym sześć stacji szybkiego ładowania TruckCharge o mocy 400 kW. w tej chwili w Gaggenau, Kassel, Mannheim i przynależnych magazynach zewnętrznych działa łącznie jedenaście stacji ładowania, w tym siedem stacji szybkiego ładowania TruckCharge o mocy 400 kW. Na rok 2025 planowany jest montaż kolejnych ośmiu stacji ładowania szybkiego we wszystkich niemieckich lokalizacjach.

Infrastruktura ładowania należąca do zakładów Daimler Truck stanowi przykład oferty marki TruckCharge, obejmującej doradztwo, infrastrukturę i eksploatację w zakresie infrastruktury elektrycznej oraz ładowanie elektrycznych samochodów ciężarowych w całej Europie. Niezależny od marki pakiet usług skierowany jest do operatorów flot i przedsiębiorstw przemysłowych, wspierając ich w ekonomicznym wykorzystaniu pełnego potencjału elektromobilności. W celu rozwinięcia elektromobilności Daimler Truck zamierza wspólnie z partnerami rozbudować infrastrukturę ładowania samochodów ciężarowych – między innymi poprzez joint venture Milence, które do 2030 roku utworzy publiczną sieć z 1700 punktami ładowania w całej Europie, a także półpubliczną sieć z ponad 3000 punktami szybkiego ładowania. Jako rozwiązanie Daimler TruckCharge nowa półpubliczna opcja ładowania dla samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym Electric Trucks ma umożliwić zewnętrzne, płatne korzystanie z infrastruktury ładowania w zajezdniach. Ładowanie półpubliczne umożliwia firmom udostępnianie własnych stacji ładowania wtedy, gdy z nich nie korzystają, co pomaga zapewnić bardziej kompleksową sieć ładowania dla samochodów ciężarowych z napędem Electric Truck.

Aby móc testować stacje ładowania i koncepcje ładowania różnych producentów oraz opracowywać na miejscu z ekspertami z działu Mercedes-Benz Trucks dostosowane do ich potrzeb rozwiązania w zakresie ładowania, od 2022 roku w Centrum Informacji Branżowej (BIC) w Wörth am Rhein, w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu, znajduje się stacja parkowania urządzeń do ładowania.

Idź do oryginalnego materiału