Kia Sorento 2.2 CRDi kontra Skoda Kodiaq 2.0 TDI – rodzinne SUV-y dla rozsądnych | PORÓWNANIE

4 godzin temu

Druga odsłona Skody Kodiaq kontra świeżo zmodernizowana Kia Sorento czwartej generacji. Który z tych dużych SUV-ów 4x4 z dieslem będzie lepszym wyborem dla rodziny?

Skoda Kodiaq i Kia Sorento to w tej chwili jedne z najpopularniejszych i najbardziej wszechstronnych samochodów na rynku. Ich imponujące wymiary zewnętrzne przekładają się na przestronne wnętrza, które na życzenie wyposażymy choćby w siedem siedzeń.

W obu przypadkach za ponad 200 tys. zł otrzymujesz SUV-a z silnikiem wysokoprężnym o mocy prawie 200 KM i z napędem na wszystkie koła. Pomimo zasadniczo zbliżonego podejścia każdy z tych samochodów wyróżnia się innymi atutami.

Dla każdej rodziny

Nadwozie nowej odsłony czeskiego bestsellera wydłużono o 6 cm, pozostawiając ten sam rozstaw osi. Dzięki temu Skoda oferuje dużo miejsca – nie tylko w przestrzeni ładunkowej: jej kufer standardowo pomieści 910 l, a maksymalnie – ponad 2100 l. jeżeli w Kodiaqu nie dokupimy za 850 zł ruchomego dna bagażnika, po złożeniu kanapy nie uzyskamy równej powierzchni.

Warto zauważyć, iż kanapa jest przesuwna i ma trójdzielne oparcie. Skoda błyszczy też licznymi, dobrze rozplanowanymi schowkami.

Przekonują także dobór materiałów i fachowe wykonanie. Kodiaq nie radzi sobie jednak w dwóch obszarach: tył ekranu dotykowego skrzypi, a inteligentne, przyjemnie intuicyjne w obsłudze pokrętła Smart Dials wydają się mniej solidne niż obszary, których dotyka się znacznie rzadziej.

Oba auta są sporymi, 4,8-metrowymi SUV-ami dostępnymi w wariantach 7-osobowych ze składanym trzecim rzędem siedzeń. fot. Daniela Loof/AZ

Kia nie pozwala sobie na takie niedociągnięcia i robi wrażenie dopracowanej w każdym detalu. Choć konsola środkowa jest masywna, w szerokim pierwszym rzędzie nie brakuje przestrzeni. Z tyłu Sorento również znajdziemy seryjnie zamontowane przesuwne fotele, a testowany egzemplarz dodatkowo wyposażono w dwa siedzenia w bagażniku, choć te ostatnie nadają się tylko dla dzieci lub do podróżowania na krótkich odcinkach.

Kufer Kii pojemnością nie dorównuje temu w Skodzie, ale i tak jest bardzo obszerny. Użyteczność dodatkowo poprawia mały schowek, dostępny także z siedmiomiejscową konfiguracją. Koreańskie auto przekonuje też ładownością i możliwościami holowania. Maksymalny nacisk na (opcjonalny) hak w obu przypadkach wynosi 100 kg, co umożliwia bezproblemowy transport rowerów elektrycznych.

Wygodna podróż

Oba SUV-y mają komfortowe fotele z licznymi funkcjami zwiększającymi wygodę podróżowania. Siedzenia Kii ujawniają pełnię swoich zalet podczas postoju – obszerne rozkładane podparcie ud pozwala na przyjęcie odprężającej pozycji. Skoda zdobywa jednak więcej punktów, jej fotele mają dłuższe siedziska i przyjemniejszą tapicerkę, przez co lepiej sprawdzają się zarówno podczas krótszych, jak i dłuższych podróży.

Kia Sorento – zdjęcia

2117

Diesle obu aut pracują przyjemnie cicho, dobrze wytłumiono ich klekotanie. W dolnym zakresie obrotów bardziej słychać odgłosy wytwarzane przez jednostkę czeskiego auta, ale od ok. 100 km/h brzmi ona nieco przyjemniej niż diesel rywala.

Testowaną Skodę wyposażono w zawieszenie DCC Plus (pakiet Performance, 4400 zł) z regulacją sztywności. Zestrojenia Kii nie zmienimy przyciskiem na sportowo sztywne lub wygodnie miękkie, ale korzystające z konwencjonalnego, stalowego zawieszenia Sorento robi subiektywnie minimalnie lepsze wrażenie – jest bardziej niewzruszone. Kodiaq kontruje szerokim zakresem regulacji siły tłumienia i tylko czasem zaskakuje gwałtowniejszymi reakcjami na uskoki.

TDI wydajniejsze niż CRDi

Mimo zbliżonych danych Kodiaq w kwestii dynamiki wzdłużnej gra w zupełnie innej lidze. Po przełamaniu początkowego letargu dysponujący niższym momentem obrotowym silnik TDI robi żwawsze wrażenie. Harmonijnie współpracuje z gwałtownie reagującą dwusprzęgłową skrzynią, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerszym zakresie obrotów.

Skoda Kodiaq – zdjęcia

2118

Przekładnia w Sorento zmienia biegi nieco wolniej, ale robi to niezwykle miękko, co pasuje do bardziej przytulnego charakteru koreańskiego auta i znajduje odzwierciedlenie w osiągach. Kia traci do Skody 1,5 s podczas przyspieszania do 100 km/h i prawie 5 s do 150 km/h. Kodiaq ma też znacznie wyższą prędkość maksymalną.

Czeski pojazd przekonuje także w teście spalania: o 1,1 l/100 km mniejsze zapotrzebowanie na olej napędowy wyraźnie ogranicza emisję spalin oraz wydatki. Ale ponieważ zbiornik Kodiaqa mieści tylko 55 l, to dysponująca 67-litrowym bakiem Kia zapewnia podobny zasięg.

DANE TECHNICZNE I CENY Kia Sorento 2.2 CRDi 8DCT AWD L Skoda Kodiaq 2.0 TDI 193 4x4 Selection Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (za 7/5/2 os.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg teoretyczny Cena wersji podst. z tym samym silnikiem Cena testowanej wersji
turbodiesel turbodiesel
2151 cm3 1968 cm3
R4/16 R4/16
193 KM/3800 193 KM/3500
440 Nm/1750 400 Nm/1750
4x4 4x4
aut./8-biegowa aut./7-biegowa
482/190/170 cm 476/186/168 cm
282 cm 279 cm
11,6 m 12,0 m
1854/746/2500 kg 1771/639/2400 (opc. 2500) kg
179/813/1996 l –/910/2105 l
67 l (ON) 58 l (ON)
235/60 R18 235/55 R18
201 km/h 217 km/h
9,7 s 8,0 s
6,5-6,7 l/100 km 6,0-6,6 l/100 km
1030 km 960 km
od 245 900 zł od 211 500 zł
245 900 zł
211 500 zł

Czeska zwinność

Udany napęd gwarantuje Skodzie również przewagę w testach z zakresu dynamiki. Szybciej pokonuje ona tor Contidrom, sprawniej radzi sobie także ze slalomem. Obiektywnie lepsze wyniki potwierdzają jeszcze wyraźniejsze wrażenia subiektywne. Skoda prowadzi się o wiele lżej niż Kia. Jej czuły progresywny układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a dobra trakcja zapewnia szybkie i zawsze bezpieczne prowadzenie.

Kia również gwarantuje wysokie bezpieczeństwo jazdy, ale jej podobnie precyzyjny układ kierowniczy wymaga większego wysiłku. Systemy kontroli interweniują z takim samym wyczuciem jak te w Skodzie, czasem 7-miejscowe auto staje się lekko i przewidywalnie podsterowne – taka konfiguracja sprawia, iż choćby w rękach niedoświadczonego kierowcy pozostaje łatwe do opanowania w trudniejszych sytuacjach. Dzięki krótszym drogom hamowania Sorento ostatecznie prawie dogania w tej kategorii bardziej dynamiczną Skodę Kodiaq.

DANE TESTOWE Kia Sorento 2.2 CRDi 8DCT AWD Skoda Kodiaq 2.0 TDI 193 4x4 Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-150 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Okrążenie toru testowego Prędkość w slalomie (co 18 m) Średnie testowe zużycie paliwa Rzeczywisty zasięg
3,1 s 2,5 s
9,2 s 7,7 s
22,0 s 17,1 s
34,1 m 35,2 m
34,2 m 34,8 m
60,0 dB 60,0 dB
68,0 dB 65,0 dB
1:53,6 min 1:52,3 min
62,1 km/h 62,9 km/h
8,0 l/100 km 6,9 l/100 km
830 km 840 km

Więcej za mniej

Każde z tych aut kosztuje co najmniej 200 tys. zł. To sporo, zwłaszcza dla rodziny. Producenci prezentują różną politykę cenową. Kia ma o ok. 15% wyższą cenę bazową, żąda też większych dopłat od chcących bogatszego wyposażenia. Dla przykładu, cyfrowe lusterko albo felgi 20'' wymagają dopłacenia 48 000 zł do najwyższej linii Prestige Line.

W Skodzie więcej się dokupuje, ale ostatecznie wypada ona znacznie taniej. Dopłaca się na przykład za standardowo montowane w Kii ogrzewanie kierownicy, częściowo skórzaną tapicerkę czy nawigację.

Jedną z mocnych stron Kii jest 7-letnia gwarancja. Skoda obejmuje swoje samochody tylko dwuletnią ochroną. Poza dieslem oba SUV-y oferują wiele innych wersji silnikowych – od klasycznej jednostki benzynowej po bardziej skomplikowaną hybrydę plug-in.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Kia Skoda Nadwozie i wnętrze Wymiary wnętrza Wykończenie i ergonomia Wyciszenie Multimedia i obsługa Bagażnik SUMA Układ napędowy Osiągi Praca silnika Skrzynia biegów/napęd Zużycie paliwa SUMA Właściwości jezdne Prowadzenie Komfort jazdy Układ kierowniczy Hamulce SUMA Wyposażenie i koszty Cena zakupu Poziom wyposażenia Systemy bezpieczeństwa Wyposażenie dodatkowe SUMARAZEMMIEJSCA
50 30 27
10 9 8
10 4 5
10 9 10
30 26 29
110 78 79
30 12 16
10 8 8
10 9 9
30 19 21
80 48 54
30 18 21
30 24 24
10 8 8
20 13 12
90 63 65
50 18 23
30 12 11
30 17 17
10 1 6
120 48 57
400 237 255
2 1

Kia Sorento, Skoda Kodiaq – podsumowanie porównania wysokoprężnych SUV-ów

Skoda Kodiaq przybyła, zobaczyła i zwyciężyła. Czeski SUV przekonuje przestronnością, zachowaniem na drodze i wydajnością napędu. Choć został śmiało wyceniony, to i tak Kia jest wyraźnie droższa, a w dodatku zmusza do kupowania opcji w kosztownych pakietach. A to niejedyne minusy Sorento, które w naszym porównaniu zajęło drugą pozycję. Auto z Korei przekonuje jednak jeszcze większą niż u rywala ilością miejsca, licznymi udogodnieniami z zakresu komfortu i 7-letnią gwarancją.

Idź do oryginalnego materiału