Używany Jaguar XK8 i XKR – brytyjski styl z rewolucją pod maską

1 godzina temu

Stylowe gran turismo XK8 otrzymało pierwszy silnik V8 Jaguara – to była rewolucja. Ale marka nie przesadziła z nowościami – auto czerpie ze stylistyki E-Type'a i rozwiązań z XJS-a. Nie jest mistrzem bezawaryjności, ale radzi sobie pod tym względem znaczniej lepiej niż poprzednik i ma mocne zadatki na klasyka. Wciąż można znaleźć egzemplarze w rozsądnych cenach.

Jaguar XK8 i XKR (X100)

  • Lata produkcji: 1996-2005
  • Ceny: od 30 000 zł

Gdy Ford przejmował Jaguara, model XJ-S (od 1991 roku XJS) był już dinozaurem. Ale priorytetem dla nowego właściciela brytyjskiego producenta były limuzyny, a nie coupe oraz kabriolet. Nowy model był jednak niezbędny również w tym segmencie.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/wyjatkowo-zaawansowany-restomod-na-bazie-jaguara-xjs-twr-supercat-z-doladowanym-silnikiem-v12,aid,4704

Ewolucja oraz… rewolucja

Do sprawy Brytyjczycy podeszli więc życiowo i oszczędnie. Zaadaptowano płytę podłogową z XJS-a, połączono ją z nowocześniejszym tylnym zawieszeniem z modelu XJ X300. A na tym wszystkim znalazło się opływowe, eleganckie nadwozie czerpiące pełnymi garściami z klasycznych modeli marki.

Rewolucja nastąpiła w komorze silnika. Nie ma tutaj tak typowych dla marki silników R6 oraz świetnych (choć okrutnie paliwożernych) V12. Jednostka V8 (AJ26) to dopiero czwarty zupełnie nowy silnik w historii istniejącej od 1935 roku marki.

Kompresory do XKR produkował Eaton. Układ wyposażono w chłodzone cieczą intercoolery. fot. Jaguar

Nawet najsłabsze XK8 porusza się bardzo sprawnie, przyspiesza bez najmniejszej zadyszki, nieźle brzmi i dopóki nie stanie w miejskich korkach, w miarę rozsądnie obchodzi się z paliwem. Doładowany kompresorem XKR to zdecydowanie bardziej drapieżny kot. Potężny moment obrotowy jest dostępny już przy bardzo niskich obrotach – tutaj z trakcją bywa różnie.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-jaguar-xj-x300-ostatni-z-r6-i-v12-pod-maska-brytyjski-arystokrata-utrzymuje-niezla-forme,aid,4348

Problem z Nikasilem (już nieaktualny)

Wyprodukowane do 2000 roku jednostki 4.0 mają tuleje cylindrów pokryte Nikasilem zmniejszającym tarcie. Problem w tym, iż siarka znacznie bardziej obecna przed laty w paliwie niszczyła te powłoki. Jaguar wymieniał silniki na gwarancji i nie był to rzadki przypadek.

Nawet jeżeli zachowały się jeszcze oryginalne jednostki, to aktualnie skład benzyny nie powinien mieć takiego wpływu na powłokę z Nikasilu. Podobnie przedstawia się sprawa niskiej jakości napinaczy i ślizgów łańcuchów rozrządu oraz pomp cieczy chłodzącej (w których rozpadały się wirniki z tworzywa). W ogromnej większości aut wymieniono już te podzespoły.

Dane techniczne XK8 4.0 XK8 4.2 XKR 4.0 XKR 4.2 Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy benzynowy benz., kompresor benz., kompresor
3996 cm3 4196 cm3 3996 cm3 4196 cm3
V8/32 V8/32 V8/32 V8/32
284 KM/6100 298 KM/6000 363 KM/6150 396 KM/6100
375 Nm/4250 411 Nm/4000 505 Nm/3000 541 Nm/3500
250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
6,9 s 6,4 s 5,2 s 5,4 s
11,7 l/100 km 11,3 l/100 km 12,5 l/100 km 12,4 l/100 km

Najlepiej – z 4.2

Zaprezentowane w 2002 roku silniki 4.2 w ogólne tych problemów nie miały. I wielu specjalistów wskazuje, iż takie auta to lepszy wybór. W dużym stopniu przez skrzynie biegów. Wczesne XK8 wyposażono w 5-biegowe przekładnie ZF, a XKR w automaty produkcji Mercedesa.

Te drugie są wytrzymałe, ale z trwałością „piątek” ZF-a bywa różnie. Zależy głównie od tego, czy zmieniano olej, a producent niestety nie zawarł tego w swoich zaleceniach. Montowane w obu wersjach od 2002 roku 6-biegowe ZF-y mają opinię porządnych.

XK8, a choćby XKR nie są autami stricte sportowymi. Są szybkie, ale wyraźnie postawiono na kompromis pomiędzy komfortem a przyjemnością z jazdy. Jednak przy większych prędkościach okazują się niezwykle pewne i stabilne.

Przy wysokich prędkościach choćby XK8 z miękkim dachem imponuje stabilnością. Ale czuć jego sporą masę. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Co warto sprawdzić i na co uważać

A przynajmniej powinny, bo układy jezdne często wykazują niedoskonałości. Nietrwałe są tuleje przednich wahaczy. Do tego część aut ma aktywne amortyzatory systemu CATS. Są kosztowne, choć czasami problemy nie biorą się z ich zużycia, powodują je przerwane wiązki przewodów. Zaniedbań nie znosi też hydrauliczny mechanizm miękkiego dachu. Płyn hydrauliczny powinno się wymieniać co sześć lat (ma być zielony, robi się brązowy, gdy jest stary).

Po latach sporym problemem mogą być awarie modułów (np. ABS-u), bo wielu części elektrycznych nie da się już kupić. Ale większość podzespołów mechanicznych jest u nas dostępna. Warto sprawdzać też wyspecjalizowane sklepy internetowe w Wielkiej Brytanii.

2088

Jaguar XK8 i XKR: historia modelu

  • 1992: rozpoczęcie prac nad projektem X100
  • 1996: debiut XK8 Coupe w marcu, w kwietniu odmiany Convertible
  • 1998: Wariant XKR z kompresorem
  • 2000: modernizacja (nowe zderzaki, felgi, boczne poduszki powietrzne), edycja limitowana XKR Silverstone
  • 2002: silniki 4.0 w obu wersjach zostają zastąpione przez 4.2, nowe 6-biegowe skrzynie ZF
  • 2004: ostatni lifting, nowa atrapa chłodnicy, czarne obramowania okien
  • 2005: koniec produkcji X100, w 2006 roku debiutuje zupełnie nowe XK (X150)
Poprzednik: XJS był w produkcji 21 lat. W gamie jednostki R6 oraz V12. fot. Jaguar
XKR jest szybki, ale to przez cały czas przede wszystkim luksusowe gran turismo. fot. Jaguar
Następca: XK powstawał do 2014 r. W gamie tylko V8, choćby 550-konne. fot. Jaguar

Używany Jaguar XK8 i XKR: typowe usterki

  • Zużyte napinacze i ślizgi łańcucha rozrządu oraz pompy wody w 4.0 (do 2000 r.)
  • Bardzo niska trwałość tulei przedniego zawieszenia, drogie amortyzatory CATS
  • Te auta dzielą się na takie, które nie jeździły zimą oraz na takie z problemami: korodują płyta podłogowa, nadkola i ich łączenia z błotnikami, progi w tylnej części oraz mocowania ram pomocniczych
  • Awarie modułów układu ABS
Wiele wczesnych silników wymieniono przez problemy z Nikasilem. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Jaguar XK8 i XKR: sytuacja rynkowa

Używany Jaguar XK8 i XKR: orientacyjne ceny rynkowe (w zł) Zakres cen Na co można liczyć 38 000-45 000 65 000-75 000 90 000-110 000
Raczej wczesne XK8, niekoniecznie niskie przebiegi. Ale często przyzwoity stan aut.
Łatwiej o XKR, ale będzie to raczej kabriolet. W zasadzie wszystkie pochodzą z USA.
Mając taki budżet, warto sprawdzić oferty z Niemiec, uwzględniając oczywiście akcyzę.

Kabriolety są znacznie popularniejsze. Powstało ich 60 tys. szt. (wliczając prawie 14 tys. egzemplarzy XKR). Coupe zbudowano blisko 30 tys., w tym 9,6 tys. odmian XKR. Niestety sporo jest ofert z autami niezarejestrowanymi w Polsce. Nie ma jak się nimi przejechać i z reguły trzeba za nie zapłacić akcyzę. Ale zdarzają się niezłe, choć nieidealne XK8 w dość atrakcyjnych cenach. Szukając aut w stanie perfekcyjnym, szczególnie późnych, warto spojrzeć za zachodnią granicę.

Używany Jaguar XK8 i XKR: podsumowanie

Eleganckie linie zaprojektowali Ferguss Pollock (odpowiadał m.in. za prototyp Renault Espace) i Geoff Lawson, projektant XJ220 czy modelu XJ (X300). fot. Jaguar

XK8 i XKR wciąż potrafią mieć akceptowalne ceny. A w eksploatacji mogą okazać się wcale nie bardziej problematyczne od np. Mercedesa SL R129. Jednak warto skupić się na autach, które nie zaznały zim i soli. Jaguar ma mocne zadatki na klasyka i całe pokłady niepowtarzalnego brytyjskiego stylu.

Ocena: 4/5

Idź do oryginalnego materiału