Używany Jaguar XF II (X260; od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

1 rok temu

Jaguar XF II to jedna z ciekawszych, choć mocno niekonwencjonalnych propozycji na dużą limuzynę w brytyjskim stylu. Czy to wystarczająca alternatywa dla BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E? Jakie są opinie o drugiej generacji Jaguara XF?

Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, iż upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej, szczególnie w egzemplarzach z ostatnich lat produkcji. Nie dla wszystkich będzie to problem, ale jeżeli ktoś szuka mocnego, eleganckiego sedana lub kombi o sportowym zacięciu na wzór Mercedesów AMG czy BMW z serii M, oferta Jaguara XF będzie odrobinę rozczarowująca. Co prawda jest silnik 3.0 V6 o mocy choćby 380 KM z pierwszych lat produkcji, ale konkurencja ma wielkie V8 a choćby V10. Ale jak powiedziałem, nie każdy szuka pożeracza niemieckich autostrad, a po prostu wygodne i komfortowe auto na dalekie podróże, a jeżeli silnik 2.0 nie jest przeszkodą, Jaguar XF wynagrodzi braki niepowtarzalnym klimatem i stylistyką.

Ładna, płynna, elegancka linia ze sporą dozą sportowego sznytu.

Używany Jaguar XF II – wymiary, nadwozie

Fantastyczny, zielony lakier metaliczny z czerwonymi akcentami, a może ciemnoniebieski ze srebrnymi dodatkami? Jasna skórzana tapicerka we wnętrzu, a może czarna, klasyczna skóra, czarna podsufitka oraz wyjątkowe materiały? Jaka jest idealna konfiguracja w tym segmencie? Dla mnie połączenie wielu kolorów w Jaguarze XF wydaje się być odpowiednim wyborem, szczególnie wspomniana brytyjska zieleń i z jasnym wnętrzem, ale oczywiście preferencje dotyczące lakieru i wykończenia wnętrza są bardzo indywidualne. Nie sposób jednak ukryć, iż zielony i ciemnoniebieski lakier podkreśla wszystkie zalety tego samochodu, których jest wiele. Mimo upływu lat, XF przez cały czas prezentuje się świetnie. Posiada klasyczną linię boczną, imponujący grill z przodu z misternie wykończonym chromowanym wzorem, liczne satynowe srebrne wstawki, piękne felgi i czerwone zaciski hamulców w sportowych wersjach – trudno znaleźć tu jakiekolwiek mankamenty. Jaguar XF z pewnością robi wrażenie i pod względem stylistyki nie musi się obawiać konkurencji. Po tylu latach to prawdziwy szacunek dla projektantów! jeżeli chodzi o wymiary, wersja sedan mierzy 4954 mm długości, 1982 mm szerokości i 1457 mm wysokości. Rozstaw osi to 2960 mm. Wersja Sportbrake, czyli kombi, wprowadzona na rynek w 2017 roku, ma niemal takie same wymiary zewnętrzne, choć linia boczna oraz przestrzeń w środku to zupełnie inna kwestia.

Nawet praktyczna wersja kombi prezentuje się bardzo dostojnie.

Używany Jaguar XF II – wnętrze, bagażnik

We wnętrzu jest podobnie – nie widać żadnych oznak upływającego czasu. Wręcz przeciwnie, można uczciwie stwierdzić, iż Jaguar XF starzeje się z niezwykłą elegancją, a ostatnie modernizacje wniosły do niego mnóstwo nowoczesnego uroku. Wnętrze oferuje wirtualne zegary, duży ekran, który został ciekawie wkomponowany w deskę rozdzielczą i jest wyposażony w intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy. Panel klimatyzacji ma tradycyjne, dotykowe przyciski, a ich obsługa jest łatwa i bezproblemowa. Jedynie wirtualne zegary budzą pewne zastrzeżenia, ponieważ, mimo iż są konfigurowalne, ich ustawienie wymaga kilku kliknięć i nawigacji przez menu, co może być dość uciążliwe i irytujące podczas jazdy. Jakość materiałów i spasowania jest na bardzo wysokim poziomie, a Jaguar XF nie ma powodów do wstydu pod tym względem.

1 z 2
Deska rozdzielcza z pierwszych lat produkcji posiadała niewielki ekran i dość prosty system info-rozrywki.
Po liftingu wnętrze stało się zdecydowanie nowocześniejsze, ekran wystaje poza obrys deski rozdzielczej, ale mimo wszystko pasuje do wystroju. System info-rozrywki stał się znacznie nowocześniejszy.

Ilość miejsca w samochodzie jest wystarczająca choćby dla czterech wysokich osób, chociaż tylna przestrzeń na nogi mogłaby być nieco większa. Środkowe miejsce na kanapie jest raczej awaryjne, ze względu na szeroki i wysoki tunel środkowy, który praktycznie uniemożliwia wygodne podróżowanie na dłuższe dystanse. Bagażnik, jak na limuzynę segmentu E, jest przyzwoity, chociaż jego kształt nie jest regularny. Na szczęście, po złożeniu oparć kanapy, podłoga jest płaska, a pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 448/1474 litry – jak na sedana to całkiem przyzwoity wynik. Nie brakuje uchwytów ani kilku praktycznych dodatków, ale jak na tę klasę samochodu, wykończenie górnej części bagażnika mogłoby być lepsze – goła blacha i widoczne cięgna do składania oparć trochę rzucają się w oczy.

1 z 7
Fotele są mocno "kanapowe", ale mają bardzo szeroki zakres regulacji i odpowiednio trzymają w zakrętach.
Kanapa jest wygodna, obszerna, miejsca na nogi nie brakuje, ale ogromny tunel środkowy da się we znaki pasażerowi w środku.
Jak to w sedanie, bagażnik nie zachwyca przestrzenią i funkcjonalnością, a spore obudowy zawiasów mocno ograniczają przestrzeń.
Producent starał się jak mógł, aby zniwelować załamania podłogi po złożeniu oparć kanapy.
Wydaje się, iż miejsca nad głową w kombi jest nieco więcej przez łagodniej opadającą linię dachu.
Dla kontrastu bagażnik w kombi to niemal wzór ergonomii. Nie brakuje praktycznych dodatków, kształty są idealnie regularne.
Oczywiście po złożeniu oparć podłoga jest niemal idealnie płaska.

Używany Jaguar XF II – silniki

Styl zewnętrzny, wnętrze, wykończenie, jakość spasowania, wyposażenie i komfort podróży są na bardzo wysokim poziomie, i pod tym względem Jaguar XF nie musi się wstydzić. Jednak oferta silnikowa w ostatnich latach została mocno ograniczona do dwóch czterocylindrowych jednostek o pojemności dwóch litrów. Chociaż w segmencie E silniki o takiej pojemności nie są niczym nowym i powodem do wstydu, ale konkurencji zwykle oferują również potężniejsze jednostki dla bardziej wymagających klientów.

Silnik benzynowy 2.0 dostępny jest w wersjach o mocy 250 lub 300 KM. Ten mocniejszy całkiem nieźle radzi sobie z dużym nadwoziem XF-a.

Co ciekawe, wcześniej w ofercie Jaguara XF były większe silniki, takie jak benzynowe 3.0 V6 o mocy 340 i 380 KM oraz turbodiesel 3.0 TDV6 o mocy 300 KM, ale po modernizacji z 2020 roku pozostały tylko mniejsze jednostki. jeżeli ktoś szuka dużego, luksusowego sedana z brytyjskim rodowodem, ma do wyboru tylko dwulitrowy silnik benzynowy 2.0 P i4 o mocy 250 lub 300 KM, lub turbodiesel 2.0 D i4 o mocy 204 KM.

Wersja wysokoprężna to idealny wybór na dalekie podróże. Być może nie zapewni sportowych emocji, ale zagwarantuje bardzo rozsądne spalanie.

Używany Jaguar XF II – opinie użytkowników

Zalety

„Świetna stylistyka i prezencja choćby modeli z początkowych lat produkcji”.

„W początkowych latach pod maską lądowały mocne silniki V6”.

„Sporo przestrzeni w środku, ładna stylistyka i dobrej jakości materiały”.

„Przyzwoite adekwatności jezdne, przyjemne i precyzyjne prowadzenie”.

Wady

„W nowszych modelach tylko 2-litrowe jednostki napędowe”.

„Jakość spasowania mogłaby być na nieco wyższym poziomie”.

„W bazowych wersjach wyposażenia można spotkać spore braki np. brak adaptacyjnego tempomatu”.

„Wielu kierowców skarży się na irytujące i częste usterki”.

Jaguar XF II - wersje nadwoziowe
1 z 2
Jaguar XF II w klasycznej odmianie sedan.
Jaguar XF II w równie ładnej i praktycznej wersji Sportbrake.

Używany Jaguar XF II – awaryjność, typowe usterki

Jaguar XF II kusi wyglądem, przestrzenią, komfortem i niespotykanym charakterem, ale wielu użytkowników zgłaszało problemy z elektryką i elektroniką. Często mówi się o pewnych usterkach jakościowych wczesnych egzemplarzy, więc warto bardzo dokładnie sprawdzić każdy potencjalny zakup. Usterki elektryczne również nie są rzadkością, więc należy upewnić się, iż podczas oględzin wszystko działa tak, jak powinno – w tym ekran dotykowy, który jest złożonym sprzętem i warto poświęcić mu kilka minut. Warto przejrzeć menu i sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie, m.in. Bluetooth, czy łączy się z telefonem, czy wyświetla poprawnie treści, nie zawiesza się itp. jeżeli zawiesza się lub generuje błędy, trzeba uwzględnić potencjalny koszt zdiagnozowania usterki w cenie sprzedaży, zwłaszcza jeżeli samochód nie jest już objęty gwarancją. Było również kilka akcji serwisowych m.in. jedna dotycząca problemów z uruchomieniem silnika z powodu odpadnięcia przewodu paliwowego niskiego ciśnienia w samochodach wyprodukowanych między 1 kwietnia 2015 a 25 lutego 2016 roku. Pojazdy, których to dotyczy, muszą być wyposażone w inny zacisk mocujący, aby zapobiec odłączeniu się przewodu.

W początkowych wersjach ekran systemu był niewielki, a sam system mocno ograniczony funkcjonalnie.

Używany Jaguar XF II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Jaguarze XF II znajduje się na podłodze przed fotelem pasażera, jak również na naklejce umieszczonej pod drzwiami kierowcy.

Używany Jaguar XF II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących używanego Jaguara XF II. Przykładowo egzemplarz z 2017 roku w wersji R-Sport z silnikiem benzynowym 2.0 i z przebiegiem 60 000 kilometrów to koszt blisko 200 000 złotych. Za około 100 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2016 roku z silnikiem wysokoprężnym 2.0 i z przebiegiem 120 000 kilometrów.

Jaguar XF II - lifting
1 z 2
Jaguar XF II przed liftingiem (2015-2020)
Jaguar XF II po liftingu (od 2020 r.)

Używany Jaguar XF II – podsumowanie

Jaguar XF II to doskonała opcja dla tych, którzy poszukują nietuzinkowego auta w luksusowym wydaniu, ale nie chcę wybierać oczywistych modeli niemieckich marek. Co prawda brakuje topowych odpowiedników najmocniejszym M5 czy E 63 AMG, S6 i RS6, ale jeżeli komuś wystarczy mocne 3.0 V6 lub choćby 2.0, w zamian dostanie naprawdę pięknie prezentujące się auto o niepowtarzalnym charakterze.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jaguarach:

Używany Jaguar XE (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Używany Jaguar XF I (X250; 2008-2015) – opinie użytkowników

Jaguar XF II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 496/198/145-149 cm
Rozstaw osi 296 cm
Pojemność bagażnika sed 448-1474 l, kmb 716-1695 l
Jaguar XF II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe i Diesla) Silnik 2.0i 2.0i 3.0 V6 3.0 V6 2.0d MHEV 3.0d V6
Pojemność 1997 cmł 1997 cmł 2995 cmł 2995 cmł 1997 cmł 2993 cmł
Paliwo benz. + turbo benz. + turbo benz. + kompr. benz. + kompr. turbodiesel + elektr. bi-turbodiesel
Maks. moc 250 KM 300 KM 340 KM 380 KM 204 KM 300 KM
Maks. moment 365 Nm 400 Nm 450 Nm 450 Nm 430 Nm 700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,1 s 5,4 s 5 s 7,1 s 5,9 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 235 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. 8,9 l/100 km 9,3 l/100 km 8,3 l/100 km 8,6 l/100 km 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km

Używany Jaguar XF II – galeria

1 z 26
Jaguar XF II - przód
Jaguar XF II - przód
Jaguar XF II - bok
Jaguar XF II - tył
Jaguar XF II - tył
Jaguar XF II - tył
Jaguar XF II - bok
Jaguar XF II - przód
W modelach z pierwszych lat produkcji przed liftingiem, deska rozdzielcza miała mocno klasyczny wygląd i ergonomię.
Chowane nawiewy, wysuwane pokrętło skrzyni biegów - to imponujące, ale czasami zawodne gadżety.
Klasyczne, ładne, ale posiadające spory ekran komputera pokładowego zegary.
Spory ekran komputera pokładowego pokazuje najważniejsze informacje w sposób czytelny i estetyczny.
Po liftingu miejsce klasycznych zegarów zająłl ekran z wirtualnymi zegarami.
W bazowej wersji przed liftingiem ekran systemu info-rozrywki jest dość niewielki.
W wyższych wersjach wyposażenia i w późniejszych latach produkcji (ale przed liftingiem), ekran jest większy, a system znacznie nowocześniejszy.
Duży, niezwykle czytelny i ładny panel klimatyzacji w wersji sprzed liftingu.
Bardzo estetyczne i nowatorskie wówczas wysuwane pokrętło skrzyni biegów.
Po liftingu diametralnej zmianie uległa w zasadzie cała centralna część deski rozdzielczej.
Po liftingu ekran jest zdecydowanie większy, system nowocześniejszy, a ilość opcji powinna zaspokoić choćby wybrednych użytkowników.
Schowek nie jest specjalnie pojemny, ale znajdziemy tam dodatkowe źródła energii.
Fotele mają szeroki zakres regulacji i jak przystało na limuzynę klasy wyższej, zapewniają świetny komfort podczas długich podróży.
Kanapa sprawdzi się w przypadku dwóch dorosłych pasażerów. Pasażer w środku wytrzyma krótką podróż - tunel środkowy będzie dawał się we znaki.
Bagażnik w sedanie jest przyzwoity, ale jeżeli ktoś planuje częste wycieczki, powinien postawić na kombi.
Na szczęście nie zabrakło kilku dodatków poprawiających praktyczny wymiar auta.
Są również praktyczne schowki na drobiazgi.
Pod podłogą udało się zmieścić koło dojazdowe.
Idź do oryginalnego materiału