Jaguar XF II to jedna z ciekawszych, choć mocno niekonwencjonalnych propozycji na dużą limuzynę w brytyjskim stylu. Czy to wystarczająca alternatywa dla BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E? Jakie są opinie o drugiej generacji Jaguara XF?
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, iż upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej, szczególnie w egzemplarzach z ostatnich lat produkcji. Nie dla wszystkich będzie to problem, ale jeżeli ktoś szuka mocnego, eleganckiego sedana lub kombi o sportowym zacięciu na wzór Mercedesów AMG czy BMW z serii M, oferta Jaguara XF będzie odrobinę rozczarowująca. Co prawda jest silnik 3.0 V6 o mocy choćby 380 KM z pierwszych lat produkcji, ale konkurencja ma wielkie V8 a choćby V10. Ale jak powiedziałem, nie każdy szuka pożeracza niemieckich autostrad, a po prostu wygodne i komfortowe auto na dalekie podróże, a jeżeli silnik 2.0 nie jest przeszkodą, Jaguar XF wynagrodzi braki niepowtarzalnym klimatem i stylistyką.
Używany Jaguar XF II – wymiary, nadwozie
Fantastyczny, zielony lakier metaliczny z czerwonymi akcentami, a może ciemnoniebieski ze srebrnymi dodatkami? Jasna skórzana tapicerka we wnętrzu, a może czarna, klasyczna skóra, czarna podsufitka oraz wyjątkowe materiały? Jaka jest idealna konfiguracja w tym segmencie? Dla mnie połączenie wielu kolorów w Jaguarze XF wydaje się być odpowiednim wyborem, szczególnie wspomniana brytyjska zieleń i z jasnym wnętrzem, ale oczywiście preferencje dotyczące lakieru i wykończenia wnętrza są bardzo indywidualne. Nie sposób jednak ukryć, iż zielony i ciemnoniebieski lakier podkreśla wszystkie zalety tego samochodu, których jest wiele. Mimo upływu lat, XF przez cały czas prezentuje się świetnie. Posiada klasyczną linię boczną, imponujący grill z przodu z misternie wykończonym chromowanym wzorem, liczne satynowe srebrne wstawki, piękne felgi i czerwone zaciski hamulców w sportowych wersjach – trudno znaleźć tu jakiekolwiek mankamenty. Jaguar XF z pewnością robi wrażenie i pod względem stylistyki nie musi się obawiać konkurencji. Po tylu latach to prawdziwy szacunek dla projektantów! jeżeli chodzi o wymiary, wersja sedan mierzy 4954 mm długości, 1982 mm szerokości i 1457 mm wysokości. Rozstaw osi to 2960 mm. Wersja Sportbrake, czyli kombi, wprowadzona na rynek w 2017 roku, ma niemal takie same wymiary zewnętrzne, choć linia boczna oraz przestrzeń w środku to zupełnie inna kwestia.
Używany Jaguar XF II – wnętrze, bagażnik
We wnętrzu jest podobnie – nie widać żadnych oznak upływającego czasu. Wręcz przeciwnie, można uczciwie stwierdzić, iż Jaguar XF starzeje się z niezwykłą elegancją, a ostatnie modernizacje wniosły do niego mnóstwo nowoczesnego uroku. Wnętrze oferuje wirtualne zegary, duży ekran, który został ciekawie wkomponowany w deskę rozdzielczą i jest wyposażony w intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy. Panel klimatyzacji ma tradycyjne, dotykowe przyciski, a ich obsługa jest łatwa i bezproblemowa. Jedynie wirtualne zegary budzą pewne zastrzeżenia, ponieważ, mimo iż są konfigurowalne, ich ustawienie wymaga kilku kliknięć i nawigacji przez menu, co może być dość uciążliwe i irytujące podczas jazdy. Jakość materiałów i spasowania jest na bardzo wysokim poziomie, a Jaguar XF nie ma powodów do wstydu pod tym względem.
Ilość miejsca w samochodzie jest wystarczająca choćby dla czterech wysokich osób, chociaż tylna przestrzeń na nogi mogłaby być nieco większa. Środkowe miejsce na kanapie jest raczej awaryjne, ze względu na szeroki i wysoki tunel środkowy, który praktycznie uniemożliwia wygodne podróżowanie na dłuższe dystanse. Bagażnik, jak na limuzynę segmentu E, jest przyzwoity, chociaż jego kształt nie jest regularny. Na szczęście, po złożeniu oparć kanapy, podłoga jest płaska, a pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 448/1474 litry – jak na sedana to całkiem przyzwoity wynik. Nie brakuje uchwytów ani kilku praktycznych dodatków, ale jak na tę klasę samochodu, wykończenie górnej części bagażnika mogłoby być lepsze – goła blacha i widoczne cięgna do składania oparć trochę rzucają się w oczy.
Używany Jaguar XF II – silniki
Styl zewnętrzny, wnętrze, wykończenie, jakość spasowania, wyposażenie i komfort podróży są na bardzo wysokim poziomie, i pod tym względem Jaguar XF nie musi się wstydzić. Jednak oferta silnikowa w ostatnich latach została mocno ograniczona do dwóch czterocylindrowych jednostek o pojemności dwóch litrów. Chociaż w segmencie E silniki o takiej pojemności nie są niczym nowym i powodem do wstydu, ale konkurencji zwykle oferują również potężniejsze jednostki dla bardziej wymagających klientów.
Co ciekawe, wcześniej w ofercie Jaguara XF były większe silniki, takie jak benzynowe 3.0 V6 o mocy 340 i 380 KM oraz turbodiesel 3.0 TDV6 o mocy 300 KM, ale po modernizacji z 2020 roku pozostały tylko mniejsze jednostki. jeżeli ktoś szuka dużego, luksusowego sedana z brytyjskim rodowodem, ma do wyboru tylko dwulitrowy silnik benzynowy 2.0 P i4 o mocy 250 lub 300 KM, lub turbodiesel 2.0 D i4 o mocy 204 KM.
Używany Jaguar XF II – opinie użytkowników
Zalety
„Świetna stylistyka i prezencja choćby modeli z początkowych lat produkcji”.
„W początkowych latach pod maską lądowały mocne silniki V6”.
„Sporo przestrzeni w środku, ładna stylistyka i dobrej jakości materiały”.
„Przyzwoite adekwatności jezdne, przyjemne i precyzyjne prowadzenie”.
Wady
„W nowszych modelach tylko 2-litrowe jednostki napędowe”.
„Jakość spasowania mogłaby być na nieco wyższym poziomie”.
„W bazowych wersjach wyposażenia można spotkać spore braki np. brak adaptacyjnego tempomatu”.
„Wielu kierowców skarży się na irytujące i częste usterki”.
Używany Jaguar XF II – awaryjność, typowe usterki
Jaguar XF II kusi wyglądem, przestrzenią, komfortem i niespotykanym charakterem, ale wielu użytkowników zgłaszało problemy z elektryką i elektroniką. Często mówi się o pewnych usterkach jakościowych wczesnych egzemplarzy, więc warto bardzo dokładnie sprawdzić każdy potencjalny zakup. Usterki elektryczne również nie są rzadkością, więc należy upewnić się, iż podczas oględzin wszystko działa tak, jak powinno – w tym ekran dotykowy, który jest złożonym sprzętem i warto poświęcić mu kilka minut. Warto przejrzeć menu i sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie, m.in. Bluetooth, czy łączy się z telefonem, czy wyświetla poprawnie treści, nie zawiesza się itp. jeżeli zawiesza się lub generuje błędy, trzeba uwzględnić potencjalny koszt zdiagnozowania usterki w cenie sprzedaży, zwłaszcza jeżeli samochód nie jest już objęty gwarancją. Było również kilka akcji serwisowych m.in. jedna dotycząca problemów z uruchomieniem silnika z powodu odpadnięcia przewodu paliwowego niskiego ciśnienia w samochodach wyprodukowanych między 1 kwietnia 2015 a 25 lutego 2016 roku. Pojazdy, których to dotyczy, muszą być wyposażone w inny zacisk mocujący, aby zapobiec odłączeniu się przewodu.
Używany Jaguar XF II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Jaguarze XF II znajduje się na podłodze przed fotelem pasażera, jak również na naklejce umieszczonej pod drzwiami kierowcy.
Używany Jaguar XF II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących używanego Jaguara XF II. Przykładowo egzemplarz z 2017 roku w wersji R-Sport z silnikiem benzynowym 2.0 i z przebiegiem 60 000 kilometrów to koszt blisko 200 000 złotych. Za około 100 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2016 roku z silnikiem wysokoprężnym 2.0 i z przebiegiem 120 000 kilometrów.
Używany Jaguar XF II – podsumowanie
Jaguar XF II to doskonała opcja dla tych, którzy poszukują nietuzinkowego auta w luksusowym wydaniu, ale nie chcę wybierać oczywistych modeli niemieckich marek. Co prawda brakuje topowych odpowiedników najmocniejszym M5 czy E 63 AMG, S6 i RS6, ale jeżeli komuś wystarczy mocne 3.0 V6 lub choćby 2.0, w zamian dostanie naprawdę pięknie prezentujące się auto o niepowtarzalnym charakterze.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jaguarach:
Używany Jaguar XE (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Używany Jaguar XF I (X250; 2008-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 496/198/145-149 cm |
Rozstaw osi | 296 cm |
Pojemność bagażnika | sed 448-1474 l, kmb 716-1695 l |
Pojemność | 1997 cmł | 1997 cmł | 2995 cmł | 2995 cmł | 1997 cmł | 2993 cmł |
Paliwo | benz. + turbo | benz. + turbo | benz. + kompr. | benz. + kompr. | turbodiesel + elektr. | bi-turbodiesel |
Maks. moc | 250 KM | 300 KM | 340 KM | 380 KM | 204 KM | 300 KM |
Maks. moment | 365 Nm | 400 Nm | 450 Nm | 450 Nm | 430 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s | 6,1 s | 5,4 s | 5 s | 7,1 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 235 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. | 8,9 l/100 km | 9,3 l/100 km | 8,3 l/100 km | 8,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,5 l/100 km |