Używany Hyundai i30 I (2007-2012) – który silnik wybrać?

1 rok temu

Obecnie Hyundai i30 I kusi przede wszystkim rozsądnymi kosztami zakupu. Z jakim silnikiem warto kupić ten samochód?

Pierwsze wcielenie i30 istotnie zmieniło postrzeganie Europejczyków (w tym Polaków) na markę Hyundai. Nowoczesny i jednocześnie nieprzekombinowany koreański samochód był poważnym konkurentem dla kompaktowych reprezentantów od producentów z Europy i Japonii. Jego dobra passa trwa do dziś – od 2007 roku do chwili pisania tego artykułu Hyundai przedstawił trzy generacje i30 i wszystkie ciepło przyjęły się w wielu zakątkach świata. U nas ten model został szczególnie doceniony, bowiem kompaktowe Hyundaie od kilkunastu lat pełnią służbę w polskiej policji. Wiele egzemplarzy znajduje się też w rękach prywatnych, a długoletni właściciele nie chcą ich sprzedawać. Mają ku temu powody, wszak Hyundai i30 I (FD) jest trwałą konstrukcją pozbawioną poważnych wad fabrycznych. Może jedynie zrazić przeciętnym wykończeniem wnętrza i mało pojemną odmianą kombi (CW), która ma zaledwie 415-litrowy bagażnik (hatchback zmieści niezłe 340 l). Zaletą i30 CW jest natomiast wydłużony od 5 cm rozstaw osi, co przekłada się na więcej miejsca na nogi z tyłu.

Jak przedstawia się niezawodność silników używanego Hyundaia i30 I? Z jaką jednostką napędową warto wybrać ten model? Przyjrzyjmy się całej palecie silników.

Używany Hyundai i30 I – silniki benzynowe

  • 1.4 CVVT (109 KM)
  • 1.6 CVVT (122 KM, 126 KM)
  • 2.0 CVVT (143 KM)

Do pierwszej generacji i30 jeszcze nie dotarł downsizing: do wyboru są wyłącznie wolnossące, 4-cylindrowe jednostki benzynowe z wtryskiem wielopunktowym i systemem zmiennych faz rozrządu (CVVT). Bazowy silnik 1.4 (109 KM) trochę rozczarowuje osiągami, choć optymalnie sprawuje się w eksploatacji miejskiej. Większy 1.6 (zarówno w wersji 122, jak i 126-konnej) jest wyraźnie żwawszy i pali wręcz niezauważalnie więcej od 1.4 (średnio obydwa ok. 7-7,5 l/100 km). Do 2010 roku montowano również 143-konnego 2.0, który jako jedyny wykorzystywał paskowy napęd rozrządu (wymiana co 60 tys. km). Odnośnie łańcuchów rozrządu w 1.4 i 1.6 mechanicy zalecają kontrolę naciągu (co 100 tys. km) i ewentualną wymianę napędu rozrządu gdy generuje on niepożądane hałasy. W benzynowych silnikach Hyundaia nie zastosowano hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, stąd założenie instalacji LPG będzie wiązało się z częstymi wizytami w serwisie celem wyregulowania zaworów. Oprócz tego te silniki dobrze znoszą zasilanie alternatywnym paliwem (palą ok. 8,5-9 l/100 km LPG). Do typowych usterek należy zaliczyć nietrwałe silniczki krokowe, awarie cewek zapłonowych i sprzęgła. Szkoda, iż producent nie przewidział do nich ręcznych skrzyń o 6 przełożeniach (są tylko 5-biegowe). Opcjonalne automaty (4-biegowe) zestawiano tylko ze 126-konnym 1.6 CVVT i 2.0 CVVT.

Hyundai i30 I (FD) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe) Silnik 1.4 CVVT 1.6 CVVT 1.6 CVVT 2.0 CVVT
Pojemność 1396 cmł 1591 cmł 1591 cmł 1975 cmł
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 109 KM 122 KM 126 KM 143 KM
Maks. moment 137 Nm 154 Nm 157 Nm 186 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 11,1 s 11,0 s 10,0 s
Prędkość maks. 187 km/h 192 km/h 192 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 6,2 l/100 km 7,1 l/100 km
Podstawowa jednostka 1.4, mimo sporej mocy, przeciętnie radzi sobie z kompaktowym Hyundaiem. Niektórzy przymykają na to oko, bo punktuje niską awaryjnością.
Mając do wyboru 1.4 lub 1.6 (2.0 praktycznie nie trafia się w ogłoszeniach), lepiej wybrać bardziej dynamicznego i rozsądnie obchodzącego się z paliwem 1.6 CVVT.

Używany Hyundai i30 I – silniki Diesla

  • 1.6 CRDi (90 KM, 116 KM, 128 KM)
  • 2.0 CRDi (140 KM)

Gamę wersji wysokoprężnych głównie oparto na doskonale znanych silnikach 1.6 CRDi. W i30 I występował on w uproszczonej konstrukcyjnie wersji 90-konnej (brak DPF-u i koła dwumasowego, turbo bez zmiennej geometrii) oraz odmianie o mocy 116 KM, która co prawda ma już turbosprężarkę ze zmienną geometrią, ale też nie wykorzystuje „dwumasy”. W mocniejszym wariancie można za to spotkać filtr cząstek stałych, choć trafia się on w autach z polskiego rynku wyprodukowanych po 2010 roku. Niektóre źródła mówią też o możliwości występowania w i30 I (FD) 128-konnej odmiany silnika 1.6 CRDi, którą na szeroką skalę montowano w jego następcy (GD). Przez pierwsze 3 lata produkcji Hyundai oferował jeszcze turbodiesla 2.0 CRDi (140 KM), jednak, podobnie jak benzynowego 2.0, bardzo ciężko go znaleźć na rynku wtórnym. W odróżnieniu od 1.6 CRDi ma on pasek rozrządu podlegający wymianie co 120 tys. km. Naciąg łańcucha z 1.6 CRDi warto co jakiś czas (co 100 tys. km) kontrolować: w niektórych autach trzeba było go wymienić. Koreańskie diesle punktują trwałym i nieskomplikowanym osprzętem (np. regenerowalnymi, elektromagnetycznymi wtryskiwaczami). Możliwe awarie dotyczą turbosprężarek ze zmienną geometrią (1.6 CRDi/116 KM i mocniejsze oraz 2.0 CRDi) i zapchanych DPF-ów. Hyundai do silników 1.6 CRDi w odmianach 90 i 116 KM także przewidział manualne skrzynie biegów o 5 przełożeniach, ale tylko do tych jednostek można było opcjonalnie zamówić „automaty”. 128-konne 1.6 CRDi oraz 2.0 CRDi seryjnie mają 6-biegowe skrzynie manualne.

Hyundai i30 I (FD) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla) Silnik 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1582 cmł 1582 cmł 1582 cmł 1991 cmł
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 116 KM 128 KM 140 KM
Maks. moment 240 Nm 255 Nm 255 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,0 s 11,6 s 11,2 s 10,3 s
Prędkość maks. 172 km/h 188 km/h 197 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km
116-konny 1.6 CRDi stanowi optymalny napęd dla i30. Pali ok. 5,5-6 l/100 km (wersja 90 KM: 5-5,5 l/100 km) i wystarczająco żwawo napędza auto w trasie.
2.0 CRDi to równie udany silnik, ale niemal niespotykany na rynku wtórnym. Duża moc przekłada się w tym przypadku na zużycie paliwa (średnio ok. 6,5-7 l/100 km).

Używany Hyundai i30 I – który silnik wybrać?

Tak naprawdę Hyundaia i30 I można kupić z każdym silnikiem, bo wszystkie są żywotne i przy okazji niedrogie w naprawach. Koszty eksploatacji można obniżyć do minimum, wybierając benzynowego 1.4 z LPG lub 90-konnego 1.6 CRDi. Optimum na co dzień? 1.6 CVVT lub 116-konny 1.6 CRDi. Co do „2-litrówek”: nie trzeba się ich bać, ale też nie ma sensu ich na siłę szukać. W ogłoszeniach figurują jako pojedyncze sztuki.

Przeczytaj więcej na temat używanego Hyundai i30 I:

Używany Hyundai i30 I (2007-2012) – opinie użytkowników

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – którego wybrać?

Idź do oryginalnego materiału