Toyota GR Yaris, czyli prawdziwy fenomen wśród samochodów sportowych, doczekał się kolejnych modyfikacji. W nowej wersji Aero Performance hot-hatch zrodzony z motorsportu zyskał długą listę modyfikacji bezpośrednio poprawiających jego adekwatności jezdne i aerodynamiczne. Wszystkie ulepszenia są efektem doświadczenia zebranego przez inżynierów TOYOTA GAZOO Racing podczas udziału w rajdach.
Nowy wariant GR Yarisa został zainspirowany kombinacją mocy, zwinności i precyzyjnego prowadzenia samochodu rajdowego GR YARIS Rally1, startującego w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Nowa wersja GR Yaris Aero Performance debiutuje w Europie w trakcie Rajdu Akropolu w Grecji, czyli siódmej rundy sezonu WRC 2025, odbywającej się w dniach 26 – 29 czerwca. Samochód zostanie także pokazany na Goodwood Festival of Speed (10-13 lipca), gdzie zaprezentuje się na trasie wyścigu górskiego.
Z miłości do osiągów
Zaangażowanie zespołu TOYOTA GAZOO Racing w tworzenie coraz lepszych samochodów poprzez motorsport, analizę danych z jazdy, opinie kierowców i szczegółowe badanie uszkodzonych części, przyczynia się do ciągłego udoskonalania GR Yarisa od momentu jego debiutu w 2020 roku. Nowa wersja Aero Performance jest efektem tej filozofii i kolejnym tego przykładem.
Odmiana Aero Performance wyróżnia się sześcioma aerodynamicznymi elementami opracowanymi z bezkompromisowym podejściem inżynierów do przesuwania granic możliwości GR Yarisa poprzez dokładne rozwiązanie każdego problemu. Wprowadzone modyfikacje są efektem obserwacji. Podczas jazdy w warunkach wyścigowych inżynierowie dostrzegli obszary wymagające poprawy, a te następnie zostały precyzyjnie dostrojone przy wsparciu profesjonalnych kierowców.
Nowością jest także większy kanał chłodzący i przeprojektowana osłona chłodnicy – teraz mają taki sam profil jak maska wykonana z włókna węglowego w modelu GRMN Yaris. Podczas jazdy z dużą prędkością na nowo zaprojektowane elementy poprawiają chłodzenie, odprowadzając ciepło z komory silnika. Skuteczność tej modyfikacji została przetestowana już w Japonii w ramach Rajdowych Mistrzostw Japonii.
Wyboista droga do sukcesu
Dzięki startom w wyścigach serii Super Taikyu udało się uzyskać lepsze adekwatności jezdne przy zastosowaniu nowego przedniego spojlera, który redukuje unoszenie przodu samochodu, poprawiając tym samym ogólną równowagę aerodynamiczną i przyczepność. Spojler został opracowany z udziałem profesjonalnego kierowcy Kazuya Oshima — zwycięzcy wyścigów w seriach Super Formula, Super GT i Super Taikyu w Japonii, jeżdżącego dla zespołu Rookie Racing. Z kolei duży, regulowany tylny spojler wspiera prowadzenie przy wysokich prędkościach oraz zapewnia większą stabilność podczas hamowania. Jego kąt nachylenia można manualnie dostosować do różnych warunków – np. przed wjechaniem na nitkę toru wyścigowego.
Nowa dolna osłona podwozia inspirowana jest płaskim dnem zbiornika paliwa z serii Super Taikyu. Optymalizuje ona przepływ powietrza pod pojazdem i jeszcze bardziej poprawia adekwatności aerodynamiczne. Dodatkowo nowe kanały wentylacyjne w błotnikach, umieszczone między przednimi kołami a drzwiami, odprowadzają powietrze gromadzące się w nadkolu, co poprawia czucie kierownicy przy intensywnym hamowaniu i zwiększa stabilność podczas wchodzenia w zakręty. Kanały w tylnej części zderzaka zmniejszają współczynnik oporu powietrza, umożliwiając bardziej płynny przepływ powietrza pod samochodem. Te zostały opracowane w ekstremalnych warunkach motorsportu, w odpowiedzi na sytuację, w której zderzak GR Yarisa odpadł podczas wyścigu Super Taikyu z powodu zbyt dużych obciążeń aerodynamicznych.
Produkcja nowej Toyoty GR Yaris Aero Performance ruszy w przyszłym roku. Zamówienia w polskich salonach będzie można składać już jesienią 2025 roku. Udoskonalony model będzie oferowany wyłącznie ze skrzynią manualną.