Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, zaprezentował nowy pojazd elektryczny przeznaczony do samodzielnego prowadzenia, co może być kamieniem milowym po latach fałszywych obietnic i przekroczonych terminów.
Robotxi to specjalnie skonstruowany pojazd autonomiczny, pozbawiony kierownicy i pedałów, co oznacza, iż przed wejściem do produkcji będzie musiał uzyskać zgodę organów regulacyjnych. Projekt był futurystyczny, z drzwiami otwieranymi do góry jak skrzydła motyla i małą kabiną, w której było wystarczająco dużo miejsca dla dwóch pasażerów. Nie było kierownicy ani pedałów.
Musk zaprezentował prototyp robotaxi podczas wydarzenia Tesli „We, Robot”, które odbyło się na planie filmowym Warner Bros. w Burbank w Kalifornii, przy wielu niepublicznych drogach przeznaczonych do demonstracji. Według doniesień Tesla mapował obszar przed demonstracją, mimo iż twierdzi firma Funkcja wspomagania kierowcy w pełni autonomicznej jazdy (FSD) nie korzysta z map o wysokiej rozdzielczości.
Musk próbuje odciągnąć Teslę od jej podstawowej działalności polegającej na produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych w stronę firmy produkującej roboty i sztuczną inteligencję. Kapitalizacja rynkowa Tesli jest równa prawie całej łącznej wartości pozostałych światowych producentów samochodów. Duża część ceny akcji firmy opiera się na wieloletniej obietnicy Muska, iż rozwiąże problem autonomii poprzez wypuszczenie prawdziwie rewolucyjnego pojazdu, który może poruszać się sam, gdziekolwiek chce.
Nie wiadomo, czy robotaxi Tesli wykona to trudne zadanie. Musk ma reputację osoby, która przeciwstawia się wszelkim przeciwnościom losu, ale eksperci AV rutynowo kwestionują podejście Tesli do tej technologii, szczególnie w związku z agresywnym dążeniem firmy do wprowadzenia zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy poziomu 2, takich jak autopilot i w pełni autonomiczna jazda (nadzorowana).
Mimo to Tesla pozostaje w tyle za takimi firmami jak Waymo I Rejsobie firmy przejechały miliony mil w testach drogowych swoimi pojazdami autonomicznymi. Oczywiście wdrożenie robotaxis było trudne, m.in liczne incydenty zablokowanych pojazdów, korków i nawet kilka kontuzji. Federalne organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa są sondując kilku głównych graczy aby ocenić, czy technologia napędzająca te pojazdy jest bezpieczna, czy też należy ją wycofać.