Tak brzmi spalinowy samochód rajdowy przyszłości. Najazd gwiazd WRC w cieniu żałoby

3 godzin temu

W ten weekend fabryczny zespół Hyundaia testuje swój samochód rajdowy i20 N Rally1 na przyszłoroczne Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC). Ekipa spod Frankfurtu przeprowadziła testy w Hiszpanii i bierze udział w lokalnym rajdzie we wspólnocie autonomicznej Walencja. To właśnie ten region nawiedziła w ubiegłym miesiącu powódź błyskawiczna, która pochłonęła setki ofiar ludzkich.

Gwiazdy WRC i WRC2 na starcie

Żałoba odbiła się piętnem na organizacji Rallye La Nucia – Mediterraneo. Zrezygnowano z hucznych celebracji, mimo iż do prowincji Alicante zjechało kilka głośnych nazwisk z WRC. Hyundai podstawił samochody Rally1 dla lidera mistrzostw świata, Thierry’ego Neuville’a, a także dla Andreasa Mikkelsena.

Hyundai i20 N Rally1 w specyfikacji 2025 na odcinku kwalifikacyjnym Rallye La Nucia. // fot. materiały prasowe

Ze Skody Fabii RS Rally2 skorzysta 53-letni Freddy Loix, dawna gwiazda WRC (3 podia). „Fast Freddy” w latach 1996-2004 reprezentował fabryczne zespoły Toyoty, Mitsubishi, Hyundaia i Peugeota. Citroenem C3 Rally2 powalczy weteran hiszpańskich rajdów Miguel Fuster (6 tytułów). Nie brakuje też znanych nazwisk z WRC2 jak Lauri Joona, Robert Virves, Georg Linnamae.

Samochód rajdowy Hyundaia na sezon 2025 testowany na ostro

Przed rajdem Hyundai odbył testy, w których oprócz Neuville’a i Mikkelsena wziął udział także Ott Tanak. Dla całego trio to cenne asfaltowe kilometry przed kończącym sezon WRC, Rajdem Japonii (21-24 października). To w nim Neuville i Tanak rozstrzygną między sobą mistrzostwo świat kierowców, choć ten pierwszy ma aż 25 pkt przewagi.

Wyświetl ten post na Instagramie

Jednak celem testów była nie tylko najbliższa runda WRC. Na nagraniach dopatrzono się przysłon kanałów do chłodzenia układu hybrydowego, który ma zniknąć z aut Rally1 od sezonu 2025. Jak jeździ i jak brzmi przyszłoroczna i20-tka można przekonać się na filmie poniżej. Sam lider mistrzostw przyznał przed wyjazdem, iż zaliczy rajd egzemplarzem z kilkoma poprawkami, które będą homologowane dopiero na kolejny sezon.

Technicznie samochód będzie miał już zamontowane uaktualnienia na przyszły rok, których nie będziemy mogli użyć w Japonii – wyjawił Thierry Neuville w rozmowie z beligijskim La Dernière Heure.

Dla Hyundaia start w Hiszpanii to kolejny sposób na ominięcie rocznego limitu 21 dni testów poza stałą bazą testową. Ekipa z Alzenau namawia FIA do rewizji tego ograniczenia, ponieważ obecne przepisy nie prowadzą do oszczędności. Udział w krótkich rajdach stanowi tylko generowanie kosztów.

Idź do oryginalnego materiału