Już prawie co czwarte nowe auto osobowe w Polsce to samochód klasy premium. Za nami dopiero październik, a licznik rejestracji takich pojazdów przekroczył próg 100 tys. sztuk. Choć segment premium kojarzy nam się głównie z niemieckimi markami, to najlepiej sprzedające się auto z tej półki nie pochodzi od nich.
Instytut Samar obliczył, iż od stycznia do października 2024 r. Polacy zarejestrowali już 107 455 samochodów klasy premium. To o 20,8 proc. więcej niż o tej samej porze rok temu. Przekroczenie progu 100 tys. szt. nastąpiło właśnie w ubiegłym miesiącu za sprawą kolejnych 10 962 rejestracji. Względem października 2023 r. stanowiło to poprawę o 10,2 proc. Polacy mają coraz więcej opcji finansowania, a wśród rejestrujących dominują zakupy na firmę (83,16 proc.).
Które auta klasy premium są najpopularniejsze w Polsce?
Aktualnym numerem jeden w polskiej klasie premium jest Volvo XC60. Szwedzki SUV niezmiennie od lat utrzymuje się na pierwszej pozycji. Po 10 miesiącach to jedyny model segmentu premium, mający ponad 5 tys. rejestracji (5 108). W samym październiku było ich 618, co okazało się najlepszym wynikiem w tej grupie.
Tym samym Volvo XC60 powiększyło prowadzenie nad drugim w zestawieniu Lexusem NX (4 565 szt.). W minionym miesiącu bestseller luksusowej marki koncernu Toyoty zebrał o 132 rejestracje mniej (486 szt.) od lidera. Za dwoma SUV-ami podium uzupełnia najpopularniejsza limuzyna klasy premium, Audi A4 (4 234 szt.).
A4-ka w Polsce sprzedaje się w tym roku lepiej niż kolejne w zestawieniu modele Audi: Q5 (3 821 szt.), Q3 (3 704) i A3 (3 584). BMW najwięcej dostarcza limuzyn Serii 3 (3 258), za którym widnieje Mercedes-Benz GLC w nadwoziu SUV (3 204). Czołową dziesiątkę uzupełnia drugie najpopularniejsze Volvo, czyli XC40 (3 167) oraz będące wciąż pod progiem 3 tys. rejestracji BMW X5 (2 953).
Drugą dziesiątkę tegorocznego rankingu otwiera BMW Serii 5 z 2 610 rejestracjami. Mercedes-Benz GLC w nadwoziu Coupe (2 441) wyprzedza natomiast BMW X3 (2 427), BMW X1 2 393) czy Lexusa RX (2 289). Powyżej 2 tys. rejestracji zgromadziły jeszcze tylko Audi A6 (2 207) i Mercedes-Benz CLA (2 008). Najmniej do tego pułapu brakuje Lexusowi LBX (1 948), Mercedesowi Klasa E (1 943) i Tesli Model Y (1 904).
Niemieckio trio przez cały czas na czele, Volvo trzyma się przed Lexusem
Patrząc na łączną sprzedaż tych marek w Polsce, liderem klasy premium jest Audi (23 869). W październiku producent z Ingolstadt sprzedał najwięcej, bo 2 574 samochody. Jednak tylko o 2 egzemplarze mniej naliczono Mercedesowi, które jest wiceliderem z 22 899 rejestracjami. Podium kompletuje BMW, które po październiku ma 22 463 rejestracje.
Pojedynek o czwarte miejsce wygrywa w tej chwili Volvo, które 12 910 rejestracjami przebiło już swój ubiegłoroczny rekord (12 542). Na piątym miejscu, dość blisko utrzymuje się Lexus (11 898). Mimo dość słabego miesiąca szóste miejsce utrzymała Tesla (3 840). Nieco strat zdołało odrobić do niej Porsche (3 636). Top 10 kompletują Mini (2 079), Land Rover (1 796) i Alfa Romeo (1 178).