Ta Skoda Octavia przejechała ponad 1 mln km. Wciąż ma oryginalne silnik, skrzynię biegów i sprzęgło

2 godzin temu

Ta Skoda Octavia I ma na liczniku ponad milion kilometrów. Jeździła po islandzkich szutrach, przewoziła owce… Auto wciąż ma jednak oryginalne silnik, skrzynię biegów i sprzęgło. Właściciel zdradza, jak udało mu się utrzymać je w takiej formie.

Skoda Octavia pierwszej generacji powstawała od 1996 do 2010 roku. W ciągu 14 lat wyprodukowano 1 442 126 egzemplarzy. Jednym z nich był samochód, należący do Jomundura Olasona z Islandii.

Jomundur swojej Octavii I używał od 2007 roku. fot. Skoda

Jego Octavia z benzynowym silnikiem 2.0 opuściła fabrykę w 2003 roku, ale przez pierwsze cztery lata jeździła nią żona Jomundura. Wsiadł on do tego auta dopiero w 2007 roku. Od tamtej pory przebieg Skody zaczął rosnąć w naprawdę szybkim tempie.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-octavia-prezentacja-i-wrazenia-z-jazdy-z-1996-roku,aid,2486

Auto na dojazdy na farmę owiec

Jomundur swoją Octavią praktycznie codziennie dojeżdżał z domu na farmę owiec. To czeskie auto towarzyszyło mu również w licznych podróżach, w tym po Fiordach Zachodnich, kiedy pokonał najdłuższy pojedynczy dystans, wynoszący około 1000 km.

Jak informuje właściciel Octavii, jego samochód rzadko miewał problemy techniczne. Za to skrupulatnie był poddawany rutynowym przeglądom, w tym wymianie oleju. Jomundur twierdzi, iż tę czynność wykonywał średnio co około 30 tys. km, ale zawsze stosował produkt wysokiej jakości.

Licznik Octavii po przekroczeniu 999 999 km, po prostu się zeruje. fot. Skoda

„Regularna konserwacja jest niezbędna. Trzeba zwracać uwagę na takie elementy jak amortyzatory, chłodnica i hamulce. Styl jazdy również ma znaczenie – zawsze uważałem, żeby nie wkręcać silnika na zbyt wysokie obroty. Nigdy nie przekraczałem 3000 obr./min” – wyjaśnia Jomundur.

Najbardziej zdumiewający w tej historii jest fakt, że Skoda Jomundura przez cały czas ma oryginalne jednostkę napędową, skrzynię biegów oraz sprzęgło. Według niego to nie tylko zasługa stylu jazdy, ale i solidnej konstrukcji tego czeskiego auta, a także regularnej konserwacji.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-skoda-octavia-iii-1-6-tdi-z-przebiegiem-500-tys-km-raport-z-eksploatacji-usterki-koszty-zalety-wady,aid,4707

Mało sprzyjający klimat

Jomundur podkreśla też, iż jego Skoda Octavia I pokonała tak długi dystans mimo mało sprzyjającego klimatu Islandii. Czyli częstych opadów oraz niezbyt wysokich temperatur (średnio 10-12 stopni Celsjusza latem i 0-2 stopni Celsjusza zimą).

Co istotne, Skoda Jomundura często też jeździła po drogach szutrowych, a czasem zdarzało się, iż przewoziła... owce. Pomimo tego przetrwała ponad 1 mln km. Właściciel Octavii twierdzi, iż to również zasługa „szacunku do tego auta oraz zwracania uwagi na drobne problemy nim staną się dużymi problemami”.

Auto Jomundura nierzadko jeździło po drogach szutrowych. fot. Skoda

„Miałem wcześniej kilka samochodów, lecz żaden z nich nie charakteryzował się tak niskimi kosztami eksploatacji i niezawodnością. Później zacząłem używać Octavii jako samochodu służbowego” – chwali się Jomundur.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-honda-civic-z-przebiegiem-643-tys-km-kontra-skoda-octavia-z-724-tys-km-na-liczniku-ktore-auto-jest-w-lepszym-stanie,aid,2139

Przesiadka do nowej Octavii

Po przejechaniu 1 mln km swoją Octavią Jomundur używał jej jeszcze przez jakiś czas. Ale ostatecznie zdecydował się wymienić to auto na nowe – także Octavię.

Jego dotychczasowy samochód nie trafił jednak do innego właściciela, ale do liceum w Rejkiawiku. Służy on tutaj uczniom do nauki inżynierii motoryzacyjnej.

Idź do oryginalnego materiału