
Alfa Romeo Tonale miała być hitem, a wyszło... przeciętnie. Po trzech latach od debiutu ten włoski SUV został poddany solidnej modernizacji. Już na pierwszy rzut oka widać, iż lepiej wygląda, ale zmian jest znacznie więcej.
Alfa Romeo Tonale miała sprawić, iż ta włoska marka w końcu zacznie lśnić w słupkach sprzedaży. Tak się niestety nie stało, o czym świadczy fakt, że w ciągu trzech lat od debiutu tego modelu wyprodukowano go w liczbie zaledwie 100 000 egzemplarzy.
https://magazynauto.pl/testy/280-konna-alfa-romeo-tonale-phev-q4-osiagi-na-pokaz-test,aid,2943Teraz jednak wszystko może zmienić głęboka modernizacja, której poddano Tonale. Najbardziej zauważalną zmianą jest nowe Scudetto, inspirowane klasykami 33 Stradale i GT 2000. Przy okazji przeniesiono też pozycję tablicy rejestracyjnej – teraz znajduje się ona centralnie, a więc godnie z wymogami bezpieczeństwa pieszych.

Co ważne, Tonale wreszcie pozbyło się groteskowych zwisów z przodu i tyłu, przez co sylwetka stała się bardziej zwarta i proporcjonalna. Ponadto poszerzono rozstaw osi, dzięki czemu to włoskie auto wygląda bardziej muskularnie niż wcześniej.
Do oferty trafiły nowe wzory felg 19- i 20-calowych, a do palety lakierów dołączyły trzy świeże kolory: Brera Red, Monza Green oraz Ocra. W opcji dostępny jest również czarny dach.
https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-156-gta-i-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-gdy-popularne-wloskie-marki-potrafily-produkowac-auta-o-ktorych-sie-marzylo,aid,4219Wnętrze dopracowane jak nigdy
Zgodnie z obietnicami Włochów kabina odnowionego Tonale w końcu ma spełnić oczekiwania klientów segmentu premium. W ofercie pojawiły się pikowana czerwona skóra cannelloni oraz dwukolorowa Alcantara (czarno-biała) z kontrastowymi przeszyciami.

Fotele – skórzane lub z Alcantary – mają 8-kierunkową elektryczną regulację oraz m.in. podgrzewanie i wentylację. Komfort podnosi też podgrzewana kierownica. Zamiast klasycznej dźwigni automatu zastosowano obrotowy selektor biegów, co poprawiło ergonomię i wygospodarowało dodatkowe miejsce w tunelu środkowym.
Na szczęście aluminiowe manetki przy kolumnie kierownicy – jeden z ulubionych smaczków fanów Alfy – pozostały na swoim miejscu.
https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-sz-samochod-marzenie,aid,3810Lepsze prowadzenie i zmiany w napędach
Na drodze nowa Alfa Romeo Tonale również ma być lepsza od poprzednika. Zawieszenie otrzymało sportową kalibrację, a układ kierowniczy zachował przełożenie 13,6:1 – wciąż najbardziej bezpośrednie w klasie.
Poszerzony rozstaw kół według Włochów ogranicza przechyły nadwozia i podsterowność, poprawiając stabilność w zakrętach. Silniki spełniają teraz normę Euro 6E-bis, a nowy układ sterowania hybrydą zapewnia płynniejsze i bardziej liniowe przekazywanie momentu obrotowego.

Podstawowy układ hybrydowy rozwija teraz 175 KM (o 15 KM więcej niż dotąd). Bazuje na 1,5-litrowym turbodoładowanym silniku benzynowym z elektrycznym wspomaganiem zintegrowanym z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową.
Wersja Plug-In Hybrid Q4, z układem 4x4, ma moc 270 KM (o 10 KM mniej niż wcześniej). przez cały czas oferuje bardzo dobre osiągi i napęd elektryczny tylnej osi. Dla miłośników diesli w ofercie pozostaje 1,6-litrowa jednostka wysokoprężna o mocy 130 KM, łączona z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/alfa-romeo-145-w-pogoni-za-oryginalnoscia-prezentacja-i-wrazenia-z-jazdy-motor-40-1994,aid,5263Wersje i wyposażenie Tonale 2026
Nowa gama Tonale obejmuje trzy poziomy wyposażenia: Tonale, Ti i Veloce, a także edycję specjalną Milano Cortina 2026.
Już podstawowy wariant tego auta zapewnia m.in. reflektory LED z sygnaturą 3+3, 17-calowe felgi Aerodinamico, cyfrowe zegary 12,3”, infotainment 10,25”, klimatyzację dwustrefową, bezkluczykowy dostęp i pełny pakiet systemów wsparcia kierowcy.

Milano Cortina 2026 wyróżnia się nie tylko kompletnym wyposażeniem, ale też srebrnymi akcentami progów i zderzaka, czarnymi zaciskami Brembo oraz białymi emblematami Alfa Romeo. We wnętrzu znalazły się czarno-biała Alcantara z białym stebnowaniem oraz nastrojowe podświetlenie ze specjalną grafiką.
Na razie nie ujawniono oficjalnych cen nowej Alfy Romeo Tonale 2026. Dla odniesienia: obecne wcielenie tego auta w Polsce startuje od 174 100 zł za 130-konnego diesla w wersji Sprint. Hybryda (160 KM) to wydatek 182 100 zł, a odmiana Plug-In (280 KM) – około 237 000 zł.
2159