Silnik 2.0 TDI (EA 189) – usterki, problemy, awarie

2 godzin temu

Powód powstania pierwszego diesla 2.0 TDI z systemem Common Rail był prosty – norma Euro 5. Jednostka z pompowtryskiwaczami nie mogła spełnić jej wymagań, więc Volkswagen skonstruował całkowicie nowy silnik. Sprawdź, jakie ma bolączki.

W 2007 r. Volkswagen zaprezentował silnik 2.0 TDI (CR) z nowej rodziny EA 189. CR to oczywiście skrót od Common Rail, tak istotny, iż często wpisuje się go w nawiasie dla odróżniania od starszej konstrukcji z rodziny EA 188, czyli 2.0 TDI (PD – od Pumpe Duse, czyli pompowtryskiwaczy).

Nowy silnik trafił do popularnego Passata B6, który miał bardzo złe opinie z powodu poprzednika. W 2010 r. pojawił się „przejściowy” Passat B7, który miał już wyłącznie silniki TDI nowej generacji. Jednostka była oferowana w licznych wersjach o mocy od 110 do 180 KM. Najpopularniejsze warianty mocy to 140 i 170 KM. Dają odpowiednio 320 i 350 Nm momentu obrotowego. Mocne, ale i ekonomiczne. Niestety jak się później okazało, również nie idealne konstrukcyjnie.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-volkswagen-passat-b7-i-b8-porownanie-silniki-zalety-wady-usterki-polecane-wersje-ceny-opinie-co-wybrac,aid,5584

Cechy konstrukcyjne silnika 2.0 TDI (EA 189)

Czterocylindrowa jednostka ma kadłub z żeliwa i głowicę z aluminium, po dwa zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu. Cechą charakterystyczną jest moduł głowicy zintegrowany z wałkami rozrządu. Napęd rozrządu jest realizowany paskiem, a wałki są połączone kołami zębatymi. Pasek napędza również pompę wtryskową. Z kolei napęd na pompę oleju realizuje zespół wałków wyrównoważających.

Kolejną cechą konstrukcyjną jest oczywiście wtrysk Common Rail realizowany przez system Boscha. Wtryskiwacze są piezoelektryczne. Doładowanie odbywa się pojedynczą turbosprężarką ze zmienną geometrią. W układzie dolotowym są klapy wirowe. Oczywiście w układzie wylotowym nie brakło filtra DPF, ale nie miał jeszcze systemu SCR.

https://magazynauto.pl/porady/systemy-oczyszczania-spalin-scr-egr-dpf-i-gpf-co-zrobic-zeby-spelnic-przyszle-normy-emisji,aid,2595

Typowe usterki silnika 2.0 TDI (EA 189)

Silnik odpowiednio serwisowany jest praktycznie bezawaryjny, ale ma jedną wadę konstrukcyjną przeniesioną z poprzednika – napęd pompy oleju realizowany za pośrednictwem wałków wyrównoważających. Niszczy się tzw. ołówek, czyli wałek (trzpień) wchodzący w koło zębate, które przekazuje napęd na pompę oleju. W momencie, kiedy trzpień nie zazębia się w mechanizmie z powodu wytarcia, a koło zębate nie przenosi napędu na pompę, jednostka się zaciera. Pierwsze objawy to chwilowe mignięcia kontroli niskiego ciśnienia oleju. To ostatni dzwonek na interwencję.

Zwykle działo się to po przebiegach rzędu 100-150 tys. km i nie jest do przewidzenia. Rewizję tego obszaru powinno się robić przy wymianie napędu rozrządu. Interwał jego wymiany warto określić na 120-150 tys. km. Przy czym ważniejszy jest tu napęd pompy niż rozrządu, więc należy przyjąć odwrotną strategię – rozrząd zmieniamy przy okazji sprawdzenia stanu pompy oleju.

Do innych usterek dochodzi tak, jak w przypadku każdego diesla z Common Rail i systemem DPF. Zbiera się nagar, który z czasem blokuje klapy wirowe, ale nie odrywają się jak w podobnych rozwiązaniach. Nagar wpływa również na pracę zaworu EGR, turbosprężarki, wtryskiwaczy. Największym zagrożeniem dla jednostki jest zaniedbany, zapchany filtr DPF. Może spowodować poważne uszkodzenia, jeżeli informacje o konieczności regeneracji zostaną zignorowane.

https://magazynauto.pl/porady/co-to-jest-dpf-i-fap-czym-sie-roznia-i-jak-to-dziala,aid,5731

Lista typowych problemów w silniku 2.0 TDI (EA 189)

  • zużycie napędu pompy oleju (często)
  • zanieczyszczenie nagarem silnika i osprzętu (dość często)
  • zapchanie filtra w szynie wtryskowej (często)
  • usterki wtryskiwaczy (rzadko)

Ceny części zamiennych

Części do samego silnika jest dużo, można kupić praktycznie wszystko, również dobrej jakości zamienniki. Silnik nie był stosowany jak poprzednik w modelach innych marek niż te, należące do Grupy VW.

Zalecana przez producenta lepkościowa i jakościowa klasa oleju to 5W-30, ACEA C3 oraz VW 507.00. Na wymianę trzeba przygotować 4,3 litra.

Przykładowe ceny części

  • rozrząd kompletny – ok. 500-1000 zł
  • zestaw do naprawy pompy oleju – ok. 800 zł
  • wtryskiwacz nowy – ok. 1000 zł
  • turbosprężarka – ok. 1300 zł
  • sprzęgło – ok. 600 zł
  • koło dwumasowe – ok. 1200 zł
https://magazynauto.pl/porady/zle-i-dobre-wersje-silnika-2-0-tdi,aid,527
Idź do oryginalnego materiału