Rolls-Royce Spectre: testy w upałach

1 rok temu

Rolls-Royce Spectre pokonawszy niemal 2 mln km kończy trzecią fazę najbardziej rygorystycznych testów w 118-letniej historii marki. A to wciąż nie pozostało koniec. w tej chwili realizowane są testy w ekstremalnie wysokich temperaturach w Republice Południowej Afryki. Prowadzone są w Augrabies, na terenie Prowincji Przylądkowej Północnej oraz we Franschhoek, na terenie „Francuskiego kwartału” winiarskiego w Prowincji Przylądkowej Zachodniej.

To tu panują stabilne, a zarazem kontrastujące warunki klimatyczne. Suche i ekstremalnie gorące na północy oraz przypominające śródziemnomorskie i wilgotne na południu. Razem zapewniają najlepsze na świecie letnie warunki do jazdy. Najwyższa temperatura przekracza 50°C. Południowy region daje możliwość prowadzenia testów na zróżnicowanych powierzchniach i terenach, w tym po wijących się wiejskich pylistych drogach. To idealne warunki do testów, jakie można sobie wyobrazić.

2 mln kilometrów testowych

W trakcie tego etapu testów inżynierowie obserwują i udoskonalają każdy system opracowywany podczas ciągłego prowadzenia testu na dystansie 2 mln km. Tylko takie drobiazgowe pozyskiwanie informacji pozwoli ekspertom Rolls-Royce’a na osiągnięcie dokładnie takiego poziomu doskonałości, jaki przekłada się na doświadczenia tak cenione przez klientów. Wszystko to, aby z sukcesem urzeczywistnić definiujące markę hasło „magic carpet ride”.

Podczas trwania testów Spectre, po pokonaniu odcinka 25 tys. km, każdą z funkcji odpowiedzialnych za osiągi samochodu precyzyjnie dopracowano. Wszystko po to, aby zapewniała doświadczenia z jazdy będące kwintesencją marki. w tej chwili zabiegi te prowadzone są dalej według zasady „marginalnych zysków”. Zgodnie z nią, każde, choćby bardzo niewielkie i dodatkowe dopracowanie przełoży się na ogólną znaczną poprawę. Tej zasady, pomimo iż szeroko stosowanej i przynoszącej udokumentowane efekty w elitarnych dyscyplinach sportowych, nigdy tak szeroko nie zastosowano w motoryzacji. Wdrożenie jej jest także częścią szerszego procesu walidacji nazywanego w firmie „Rolls-Royce Finishing School”.

Dbałość o szczegóły

Przykłady skrupulatnej dbałości o szczegóły prototypów Spectre, są liczne, ale niemożliwe do oszacowania. Odzwierciedlają osąd i wyczucie niezrównanej i od lat pracującej elity inżynierów. Przykładowo ponad 1500 godzin poświęcono już na dopracowanie hamowania rekuperacyjnego tak, by nie wymagało wysiłku, ale przy tym było odczuwalne.

Podobnie jest w przypadku stabilizacji antypoślizgowej. Jest ona dostrajana tak, by spełniła obietnicę robiącego wrażenie designu super-coupé zapewniającego charakterystyczne dla marki wrażenia „jazdy na latającym dywanie”. W RPA testy te mają szczególne znaczenie, jako iż wysokie temperatury mogą zmienić twardość gumowych elementów zawieszenia. W warunkach ekstremalnej zimy parametr ten może się różnić i należy to skompensować.

To wyczerpujące podejście również zastosowano w celu zapewnienia odpowiedniej jakości kolorów i ich blasku. Ma to wpływ na grę świateł przy otwieraniu drzwi do Spectre. Aby zapewnić poczucie harmonii w kabinie niezależnie od światła na zewnątrz, wszystkie wewnętrzne iluminacje, w tym słynna podsufitka Bespoke Starlight, zestaw wskaźników i interfejs SPIRIT, muszą być idealnie skoordynowane. Wymaga to szczegółowej analizy globalnego zakresu ekspozycji i rodzaju światła słonecznego. Wymaga także wykorzystania referencji palety kolorystycznej Pantone w celu zapewnienia spójności kolorów wszędzie na świecie, gdzie znajduje się Spectre.

W Republice Południowej Afryki i podczas pozostałej części programu testowego także system audio zostanie dostrojony i dopracowany. Wszystko to, aby uzyskać również ułamkową poprawę jakości dźwięku z 17 głośników znajdujących się w Spectre. Po wstępnych testach i kalibracji w warunkach laboratoryjnych system jest w tej chwili poddawany wyczerpującym testom w rzeczywistych warunkach. Do tego celu wykorzystuje się specjalnie dobraną listę odtwarzania prezentującą szeroki zakres gatunków reprezentujących pełne spektrum wymagań dźwiękowych.

To zobowiązanie do zapewnienia doskonałych parametrów akustycznych rozciąga się na najważniejsze funkcje samochodu. Badano choćby prędkość, z jaką zamykają się samozamykające się drzwi. Wszystko aby upewnić się, iż podczas zamykania generują one doskonały poziom pozytywnego hałasu.

Rolls-Royce Spectre: przedsięwzięcie dobiega końca

Po zanalizowaniu danych zebranych w RPA producent wdroży odpowiednie działania i środki. Wówczas Rolls-Royce Spectre będzie ukończony w około 80% i wejdzie w ostateczną fazę walidacji. Obejmuje ona poddanie samochodu intensywnemu programowi testów „wszystkich pór roku”, w tym także ponowne wizyty na arktycznych krańcach Arjeplog i w bardziej umiarkowanych warunkach Lazurowego Wybrzeża.

Ostatnie 500 tys. km testy Spectre skupią się na analizie stylu życia. W tym autorskim procesie testowym Spectre będzie testowany w sytuacjach charakterystycznych dla superluksusowego stylu życia klientów Rolls-Royce’a. Wszystko aby upewnić się, iż model sprawdza się w centrach globalnych metropolii, w okolicach nowych i historycznych luksusowych destynacji, a także w innych okolicznościach współmiernych do potrzeb, przyzwyczajeń i stylu życia właścicieli.

O testach

Przed dostawą pierwszych samochodów do klientów, zaplanowaną na IV kwartał tego roku, Spectre przeszedł wyczerpujące testy mające na celu odtworzenie prawie 400 lat normalnego użytkowania w niektórych z najbardziej ekstremalnych warunków na Ziemi. W sumie samochód pokona ponad 2,5 miliona kilometrów, co odpowiada 50-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej.

Od -40 do ponad 50 stopni

Testy rozpoczęły się zimą 2021 roku w specjalnym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji, zaledwie 55 kilometrów od koła podbiegunowego. W temperaturach sięgających -40°C inżynierowie Rolls-Royce’a zbadali i udoskonalili każdy aspekt osiągów i prowadzenia Spectre na śniegu i lodzie, a także wszelkie skutki długotrwałego ekstremalnego mrozu na akumulatory samochodu i inne układy elektroniczne.

Po pomyślnym zakończeniu tego badania Spectre spędził lato 2022 roku w bardziej słonecznych, ale nie mniej wymagających klimatach Riwiery Francuskiej i wokół Lazurowego Wybrzeża. Podczas tej wizyty prowadzono także testy na historycznym torze testowym Autodrome de Miramas. To dawny tor Grand Prix, który w tej chwili oferuje ponad 60 kilometrów zamkniętych tras i 20 najnowocześniejszych torów testowych. Większość badań przeprowadzono jednak na terenach wiejskich Prowansji, oceniając możliwości Spectre w rzeczywistych warunkach na terenie, gdzie wiele samochodów produkcyjnych prawdopodobnie spędzi swoje życie.

„Powód naszego niezwykłych i niestrudzonych testów prowadzonych na całym świecie jest prosty. Nigdy wcześniej nie było samochodu takiego jak Spectre. Jako pierwszy w pełni elektryczny Rolls-Royce, Spectre reprezentuje nie tylko nowy paradygmat technologii, ale cały przyszły kierunek naszej marki. Tylko inżynierowie Rolls-Royce’a mogli wymyślić tę zdumiewającą podróż. Także tylko inżynierowie Rolls-Royce’a mogli ją podjąć. Zadaniem nie jest testowanie samochodu, ale podniesienie poziomu doskonałości motoryzacyjnej.” – Dr. Mihiar Ayoubi, Director of Engineering, Rolls-Royce Motor Cars

Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału