Kompaktowe sedany nie są dziś ostatnim krzykiem mody, ale ta odmiana przeboju Renault ma inne zalety. Jedyne już w ofercie klasyczne Megane, czyli GrandCoupe ze 140-konnym benzynowym silnikiem i dobrym wyposażeniem można kupić za mniej niż 90 tys. zł. Ale na tym jego atuty się nie kończą.
Przy galopujących cenach nowych samochodów, rozrastającej się ofercie SUV-ów i crossoverów, a kurczącej „zwykłych” aut możliwość zakupu kompaktowego sedana z dość mocnym benzynowym silnikiem i niezłym wyposażeniem w cenie poniżej 90 tys. zł jest prawdziwą okazją. Pytanie, czy Megane GrandCoupe przekonuje większą liczbą atutów niż tylko cena?
https://magazynauto.pl/testy/cupra-born-e-boost-kia-niro-ev-renault-megane-e-tech-volkswagen-id-3-porownanie-elektrycznych-kompaktow,aid,3587Upływ czasu mu niestraszny
Gros uwagi przyciąga w tej chwili elektryczne Renault Megane nowej generacji, ale w jego cieniu pozostaje w ofercie klasyczne Megane z trójbryłowym nadwoziem (nie ma w niej już hatchbacka i kombi). Dość mocno opadająca linia dachu sprawia, iż nazywa się ono GrandCoupe.
Coś, co poprawia wygląd, niekoniecznie musi być jednak funkcjonalne. I tak właśnie jest w tym przypadku, bo wyższe osoby zasiadające na kanapie będą się uskarżać na skromną przestrzeń na głowy. Niestety brakuje jej także na kolana i stopy (w większych butach w zasadzie nie można ich wsunąć pod siedzenie). Ale sama kanapa jest wygodna, zatem pasażerowie średniego wzrostu odbędą tu całkiem komfortową podróż.
https://magazynauto.pl/testy/renault-symbioz-e-tech-full-hybrid-145-iconic-test-opinie-zasieg-spalanie-bagaznik-kompaktowy-suv-czy-kupic,aid,4679Z miejscem nie ma natomiast problemu z przodu. Tutaj choćby naprawdę wysokie osoby zasiądą bez kłopotu. Kierowcy może jedynie przeszkadzać twardo wykończona konsola środkowa, o którą opiera kolano.
1758
Kabina Megane, mimo upływu 9 lat od debiutu, przez cały czas robi dobre wrażenie. Nie odnajdziemy tutaj wprawdzie np. najnowszego systemu multimedialnego opartego na rozwiązaniach Google'a, ale ten, który jest (z 7- lub opcjonalnie 9-calowym ekranem), działa wystarczająco sprawnie i bezproblemowo łączy się z Android Auto i Apple CarPlay. Obsługa nie nastręcza problemów, m.in. dzięki tradycyjnemu panelowi klimatyzacji czy wygodnemu pilotowi do radia. Także jakość materiałów i montażu robi naprawdę przyzwoite wrażenie. W sumie wnętrze Megane jest po prostu przyjemne, wygodne i porządnie wyciszone.
1759
Jeden silnik, dwie skrzynie
Jedyny silnik, jaki jest w tej chwili oferowany do Megane GrandCoupe, to benzynowe 1.3 turbo rozwijające 140 KM i 260 Nm. Do wyboru są za to skrzynie biegów – manualna lub automatyczna, dwusprzęgłowa (+8000 zł, do wersji Techno). Testowane auto ma tę pierwszą. Pracuje ona lekko i precyzyjnie, a drogi przemieszczania się dźwigni nie są za długie.
benzynowy, turbo |
1332 cm3 |
R4/16 |
140 KM/4500 |
260 Nm/1750 |
przedni; man./6-b. |
463/181/144/271 cm |
11,3 m |
1278/551 kg |
503/987 l |
50 l (Pb 95) |
205/50 R17 |
180 km/h |
9,6 s |
5,9-6,1 l/100 km |
840 km |
87 900 zł |
92 900 zł |
Czterocylindrowa benzynowa jednostka przekonuje niezłą reakcją na dodanie gazu (co ważne, układ start-stop działa gwałtownie i nie przeszkadza przy ruszaniu) oraz płynną pracą. By uzyskać porządną dynamikę, nie trzeba silnika kręcić wysoko (maksymalna moc uzyskiwana jest już przy 4,5 tys. obr.). Przyspieszenia i elastyczność są wystarczająco dobre, by choćby na drogach lokalnych bezstresowo wyprzedzać.
https://magazynauto.pl/testy/przebojowe-renault-captur-po-liftingu-w-tescie-wersja-z-najmocniejszym-158-konnym-silnikiem,aid,44901.3 TCe okazuje się też ekonomiczne. W mieście i na autostradzie potrzebuje około 7,5 l na 100 km, zaś podczas spokojnej jazdy w trasie zadowala się zaledwie 4,5 litrami „na setkę”. A to w połączeniu z dużym, 50-litrowym zbiornikiem gwarantuje znaczny zasięg.
3,4 s |
9,7 s |
10,3 s |
16,5 s |
36,5 m |
37,0 m |
57,6 dB |
63,9 dB |
97 km/h |
2,9 |
7,5/4,6/6,1 l/100km |
810 km |
Megane prowadzi się wystarczająco pewnie także podczas szybkiej podróży autostradowej. Trzeba jednak zaznaczyć, iż układ kierowniczy pracuje dość sztucznie i nie zachwyca precyzją, a gdy na zakręcie pojawiają się nierówności, tył lekko „myszkuje” (choć nie ma to wpływu na stabilność). Komfort jazdy jest dobry, a zawieszenie pracuje cicho.
Cena i wyposażenie – świetna oferta
Za Megane GranCoupe 1.3 TCe z manualną skrzynią trzeba zapłacić 87 900 zł w wersji podstawowej (ma np. automatyczną klimatyzację i system multimedialny z nawigacją), a za bogatszą (m.in. o kartę hands-freee czy przednie czujniki parkowania) – 92 900 zł. O tym, iż jest prawdziwą okazją, świadczy np. to, iż 90-konne Clio w wersji Techno kosztuje 84 600 zł.
Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe Techno – test: podsumowanie
- Dobre osiągi i komfort jazdy, nieduże spalanie, sporo miejsca z przodu
- Przeciętna przestronność z tyłu, słaba precyzja układu kierowniczego
Renault Megane GrandCoupe to po prostu udany i przyjemny do jazdy samochód, a za tę cenę jest prawdziwą okazją.