Jakie oferty złożono?
Spośród złożonych ofert najniższą cenę zaproponowała firma UNIBEP, oferując kwotę 407 939 365,19 zł, podczas gdy najwyższą ofertę na kwotę 593 935 597,69 zł złożyła firma ONDE. Budżet GDDKiA na realizację tej inwestycji wynosi 593 360 186,99 zł. W trakcie oceny ofert pod uwagę brane będą nie tylko ceny, ale także pozacenowe kryteria, takie jak długość gwarancji na ekrany akustyczne i obiekty mostowe, które będą miały łącznie 40% wagę w procesie oceny.
Zakres inwestycji
Obwodnica Starogardu Gdańskiego będzie drogą jednojezdniową z jednym pasem w obu kierunkach i dodatkowym pasem do wyprzedzania występującym naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Trasa zostanie połączona z siecią dróg publicznych poprzez ronda turbinowe. Droga zostanie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
W ramach inwestycji powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak mosty i wiadukty. Obwodnica zostanie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne oraz ogrodzenie ochronno-naprowadzające. Wykonane zostaną również ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni izolacyjnej. Dodatkowo, zaplanowano budowę systemów podczyszczających wody opadowe oraz zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych.
Planowany termin realizacji
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, a wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu tej decyzji, rozpocznie się budowa, a cała inwestycja ma zakończyć się do drugiego kwartału 2029 roku. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest pod koniec II kwartału 2025 roku.
Korzyści dla mieszkańców
Budowa obwodnicy znacząco poprawi bezpieczeństwo mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążając lokalny układ komunikacyjny i zwiększając przepustowość w samym mieście. Inwestycja podniesie także komfort i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, wyprowadzając ruch tranzytowy z miejskiego odcinka DK22.
Rozwój infrastruktury w woj. pomorskim
Obwodnica Starogardu Gdańskiego to kolejny krok w realizacji Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) w województwie pomorskim. W 2022 roku oddano do użytku obwodnicę Brzezia, a w przyszłości przewidywana jest również budowa obwodnicy Człuchowa, której przetarg planowany jest na IV kwartał 2026 roku.