Oto Mazda MX-30 R-EV, czyli hybryda plug-in z silnikiem Wankla

profiauto.pl 1 rok temu

Na salony wraca silnik Wankla w dość nietypowej roli. Nie ma połączenia z kołami, a jego rola ogranicza się do zapewnienia energii dla akumulatora i silnika elektrycznego w Mazdzie MX-30 R-EV.

10 lat po zakończeniu produkcji modelu RX-8 w wersji Spirit R, Mazda prezentuje nowy model z silnikiem Wankla. Nie jest to jednak auto sportowe, a sam wirujący tłok nie został opracowany z myślą o osiągach. W Mazdzie MX-30 e-Skyactiv R-EV funkcjonuje jako generator energii dla napędu elektrycznego.

Silnik Wankla w roli range extendera

Mazda MX-30 R-EV posiada silnik elektryczny i niewielki akumulator o pojemności 17,8 kWh. W cyklu mieszanym, w trybie elektrycznym może pokonać 85 kilometrów. Według Japończyków jest to wystarczający zasięg do poruszania się po mieście przez jeden dzień. Gdy potrzebujemy pokonać więcej kilometrów, wsparcie zapewnia generator zasilany silnikiem Wankla. Jednostka wyróżnia się niewielką pojemnością 830 cm3, mocą 75 KM i wykorzystuje 50-litrowy zbiornik paliwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu zasięg crossovera przekracza 600 km.

Mazdy MX-30 R-EV nie należy do demonów prędkości

Hybryda plug-in potrzebuje 9,1 s na rozpędzenie się do setki, a jej prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. Jest też dość ciężka, bo silnik Wankla wpływa na ostateczną wagę, która wynosi 1703 kg. Producent zachwala jednak szybkość ładowania małego akumulatora. Przy zastosowaniu wallboxa o mocy 11 kW cała operacja zajmie 1 godzinę i 40 minut. Z kolei skorzystanie z ładowarki prądu stałego o mocy 36 kW skróci ten czas do 25 minut (od 20 do 80% pojemności baterii).

Mazda MX-30 R-EV jest od dziś dostępna w polskim cenniku

Zaczyna się od 161 100 zł w przypadku wersji Prime-Line, która jest już bardzo bogato wyposażona. Posiada m.in. aktywny tempomat, kolorowy wyświetlacz head up, cyfrowe zegary, system audio marki BOSE, czy 18-calowe obręcze.

Wersje pośrednie – Exclusive-Line i Makoto wyceniono na odpowiednio 165 100 i 172 100 zł. Topowa odmiana Edition R kosztuje już 192 500 zł, ale to zarazem jedyna możliwość, by mieć Mazdę MX-30 R-EV w najciekawszym kolorze Maroon Rouge metallic.

Zdjęcia: Mazda

Idź do oryginalnego materiału