Nowy rekord prędkości samochodu elektrycznego

1 tydzień temu

Yangwang, marka premium należąca do Grupy BYD, ustanowiła nowy, światowy rekord prędkości samochodu elektrycznego, osiągając 472.41 km/h na niemieckim torze testowym ATP Automotive Testing Papenburg. Model Yangwang U9 Track Edition prowadzony przez Marca Bassenga pobił dotychczasowy rekord, stając się najszybszym autem elektrycznym na świecie.

Yangwang U9 Track Edition bazuje na tej samej platformie e4 oraz architekturze DiSus-X, co model U9 dostępny w sprzedaży w Chinach. Wersja torowa została jednak wzbogacona o pierwszą na świecie, produkowaną seryjnie platformę o ultrawysokim napięciu 1200 V, współpracującą z zaawansowanym systemem zarządzania temperaturą – rozwiązaniach zaprojektowanych z myślą o pracy w ekstremalnych warunkach. Takie połączenie pozwala modelowi U9 Track Edition osiągać parametry, które dotąd pozostawały poza zasięgiem samochodów elektrycznych.

Ustanawianie rekordów prędkości wymaga połączenia ogromnej mocy z pełną stabilnością przy zachowaniu najwyższych osiągów. Platforma e4 zastosowana w modelu U9 Track Edition (pierwszy na świecie systemem z czterema silnikami elektrycznymi o prędkości 30 000 obrotów na minutę) zapewnia moc 555 kW na każdy silnik. Łącznie układ dysponuje 3000 KM, co przekłada się na imponujący stosunek mocy do masy wynoszący 1217 KM na tonę, plasując samochód w ścisłej czołówce światowej motoryzacji.

Dodatkowo system wektorowania momentu obrotowego platformy e4, oparty na czterech niezależnych silnikach, nieustannie monitoruje sygnały z nawierzchni, dostosowując moment obrotowy każdego koła z ultrawysoką częstotliwością przekraczającą 100 razy na sekundę. choćby przy dużych prędkościach system ten zachowuje pełną kontrolę nad pozycją nadwozia, eliminując poślizg kół i utratę przyczepności.

System inteligentnej kontroli nadwozia DiSus-X dokonuje błyskawicznych korekt zawieszenia, niezależnie dla wszystkich z kół – zarówno podczas gwałtownego przyspieszania i pokonywania zakrętów, jak i na jeździe po nierównej nawierzchni. Rozwiązanie to nie tylko ogranicza przechyły i kołysanie nadwozia, zwiększając komfort i pewność prowadzenia, ale także aktywnie optymalizuje powierzchnię styku opon z jezdnią, maksymalizując przyczepność. W połączeniu z platformą e4 system w podwójny sposób wzmocnia stabilność pojazdu oraz podnosi poziom bezpieczeństwa jazdy.

Aby zwiększyć osiągi i trwałość opon w ekstremalnych warunkach jazdy, Yangwang – bazując na danych z szeroko zakrojonych testów oraz doświadczeniach zdobytych w Niemczech w ubiegłym roku – nawiązał współpracę z firmą Giti Tire. Efektem tego było opracowanie torowej opony typu semi-slick. Jej konstrukcja wyróżnia się zoptymalizowaną mieszanką materiałów oraz specjalnie zaprojektowanym bieżnikiem, a innowacyjne dopracowanie powierzchni styku obręczy z oponą, wsparte zastosowaniem wysokolepkiego środka smarnego, minimalizuje poślizg podczas gwałtownego przyspieszania lub hamowania. Rozwiązanie to ogranicza straty momentu obrotowego i zużycie opon, jednocześnie poprawiając przewidywalność i stabilność podczas dynamicznych manewrów.

Podczas ustanawiania rekordu za kierownicą Yangwang U9 Track Edition zasiadł niemiecki kierowca wyścigowy Marc Basseng, który w 2024 roku odpowiadał również za poprzedni globalny rekord prędkości samochodu elektrycznego. Po zakończeniu próby powiedział: W ubiegłym roku sądziłem, iż osiągnąłem szczyt możliwości. Nie spodziewałem się, iż tak gwałtownie pobiję swój własny rekord, a jednak oto jesteśmy, na tym samym torze, z nowymi technologiami, które to umożliwiły.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału