Chiński producent BYD ogłosił właśnie wyprodukowanie 15-milionowego pojazdu elektrycznego lub hybrydowego typu plug-in (NEV). Jubileuszowym modelem jest DENZA N8L, sześciomiejscowy SUV segmentu premium, który już niedługo będzie dostępny także na rynku europejskim. Firma potrzebowała na osiągnięcie tego wyniku zaledwie 13 miesięcy, co pokazuje niezwykle szybki wzrost popularności jej samochodów elektrycznych.
Jubileusz w fabryce w Jinan
Ceremonia odbyła się w zakładzie BYD w Jinan w Chinach, gdzie rozpoczęto masową produkcję trzy lata temu. DENZA N8L wyposażono w napęd Super Hybrid i platformę e3 („e-cube”), stosowaną także w modelu Z9GT – pierwszym shooting brake marki DENZA, który w 2026 roku trafi do Europy.
Pojazdy NEV BYD obejmują zarówno w pełni elektryczne BEV, jak i hybrydowe samochody plug-in. Producent konsekwentnie zwiększa ich dostępność w różnych segmentach, łącząc praktyczność z niskim zużyciem energii.
Rekordowy wzrost produkcji
Dla porównania: pierwszy pojazd NEV BYD powstał w 2008 roku – był to model F3DM, pierwsza hybryda plug-in w masowej produkcji na świecie. Pierwszego miliona pojazdów firma wyprodukowała w 13 lat. Z kolei wzrost z 10 do 15 milionów egzemplarzy zajął zaledwie 13 miesięcy.
W 2025 roku BYD wyprodukowało już 4,18 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 11,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż zagraniczna w tym okresie osiągnęła 917 tys. egzemplarzy, przekraczając całoroczny wynik z 2024 roku. Firma działa w tej chwili w ponad 110 krajach.
Technologie i europejska ekspansja
BYD inwestuje w badania i rozwój – w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku wydatki na R&D wyniosły 43,75 mld RMB (5,3 mld euro), co stanowi wzrost o 31% r/r. Firma rozwija m.in. nowe technologie baterii, systemy wspomagania jazdy oraz ultraszybkie ładowanie Flash Charging, które w 2026 roku trafi także do Europy.
Obecnie pojazdy BYD są dostępne w sprzedaży w 33 krajach Europy, w ponad 1000 punktach sprzedaży. Do końca 2026 roku producent planuje podwojenie liczby salonów dealerskich.














