
Hybrydy plug-in to coraz częstsze zjawisko, ale taka jak ta do częstych nie należy. Mercedes wykorzystuje w niej silnik Diesla. Jak spisuje się w praktyce? Sprawdziliśmy to w teście klasy C 300 de Kombi i… takie auto to prawie ideał. Prawie, bo (oprócz wysokiej ceny) ma jedną, dla niektórych być może choćby dyskwalifikującą, wadę.
Mercedes, tak jak większość producentów, ma w ofercie hybrydy plug-in. Tym, co odróżnia stuttgarcką markę od konkurencji, jest oferowanie poza wariantami wyposażonymi w silniki benzynowe również PHEV-ów z turbodieslami.
https://magazynauto.pl/porady/hybrydy-mild-hev-phev-i-rex-co-kryje-sie-za-tymi-oznaczeniami-rodzaje-napedow-hybrydowych-korzysci-przykladowe-modele,aid,3862Solidna dawka mocy
W układzie napędowym testowanej klasy C zastosowano dwulitrowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny rozwijający 197 KM i 440 NM, jednostkę elektryczną (129 KM, 440 Nm) oraz 9-biegową automatyczną przekładnię. Parametry systemowe układu PHEV to moc 313 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Siła napędowa trafia w tym przypadku na tylne koła, ale C 300 de jest oferowana także w wariancie 4x4.
turbodiesel + elektr. |
1993 cm3 |
R4/16 |
197 KM/3600 |
129/313 KM |
440 Nm/1800 |
440/700 Nm |
tylny; aut./8-bieg. |
475/182/146/287 cm |
11,1 m |
2185/490 kg |
360/1375 l |
50 l (ON)/19,53 kWh |
225/50 R17; 245/45R17 |
240 km/h |
6,3 s |
5,2-5,7 l/100 km |
960/96-113 km |
304 000 zł |
Klasa C nie jest samochodem dużym, ale w tej odmianie ma „nadwagę”, bo jej masa wynosi niemal 2,2 t. Te 330 kg więcej w porównaniu z wariantem z samym dieslem wydaje się nie robić na napędzie najmniejszego wrażenia. Kombi ochoczo wyrywa do przodu już podczas startu z miejsca (co np. w mieście ułatwia sprawne włączanie się do ruchu), a trakcja okazuje się zaskakująco dobra.

W efekcie podczas pomiarów po upływie zaledwie 6,2 s jedzie z prędkością 100 km/h (to o 0,1 s lepiej niż w danych fabrycznych). Tak naprawdę jednak większe wrażenie robi dynamika i odpowiedź na ruch prawej stopy podczas jazdy z wyższymi prędkościami, np. na autostradzie. Szczególnie istotnie właśnie w takich warunkach są także dobre wyciszenie, kulturalna i niemęcząca nadmiernymi wibracjami praca diesla. Co więcej, jego dźwięk jest zaskakująco przyjemny. Pozytywny obraz uzupełnia płynne i szybkie działanie automatycznej skrzyni biegów.

Małe zużycie, duży zasięg
Klasa C PHEV została wyposażona w akumulator trakcyjny o znacznej użytecznej pojemności 19,53 kWh. Standardowo można go ładować prądem zmiennym o mocy do 11 kW, zaś po dopłaceniu niecałych 2,9 tys. zł także stałym (do 55 kW). Dzięki temu da się bez problemu uzupełnić w nim energię od 0 do 100% np. podczas robienia większych zakupów. Korzystając z ładowarki DC, można wybrać standardowy lub szybki tryb (maksymalna dostępna moc).


W trakcie testu udało nam się bez specjalnych starań pokonać nieco ponad 100 km w trybie jazdy elektrycznej. Po wyładowaniu akumulatora klasa C pozostaje autem niezwykle ekonomicznym. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej spalanie kształtuje się na poziomie 4,0-4,4 litra na 100 km. Wtedy łączny zasięg sięga 1350 km. choćby tempo autostradowe rzędu 140 km/h podnosi zużycie oleju napędowego tylko do 6,4 l/100 km.
2,2 s |
6,2 s |
8,6 s |
36,0 m |
35,5 m |
55,4 dB |
61,2 dB |
97 km/h |
2,3 |
5,8/4,4/5,1 l/100 km |
980/100 km |
W zasadzie jedynym mankamentem klasy C PHEV jest spore ograniczenie możliwości transportowych. O ile w zwykłej wersji kombi bagażnik pomieści 490 l, o tyle w hybrydzie – tylko 360 l.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-wersje-audi-a6-mocne-hybrydy-plug-in-z-napedem-na-cztery-kola-quattro,aid,5181Mercedes C 300 de Kombi: galeria zdjęć
2006
Mercedes C 300 de Kombi – test: podsumowanie
- Wygodne wnętrze, bardzo dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa, duży zasięg w trybie EV, ładowanie DC
- Niewielki bagażnik, wysoka cena
Znakomita wersja klasy C – dynamiczna i bardzo oszczędna. Szkoda, iż droga i ze skromnym bagażnikiem.