Mercedes C 300 de Kombi – hybryda plug-in jakich mało | TEST

23 godzin temu

Hybrydy plug-in to coraz częstsze zjawisko, ale taka jak ta do częstych nie należy. Mercedes wykorzystuje w niej silnik Diesla. Jak spisuje się w praktyce? Sprawdziliśmy to w teście klasy C 300 de Kombi i… takie auto to prawie ideał. Prawie, bo (oprócz wysokiej ceny) ma jedną, dla niektórych być może choćby dyskwalifikującą, wadę.

Mercedes, tak jak większość producentów, ma w ofercie hybrydy plug-in. Tym, co odróżnia stuttgarcką markę od konkurencji, jest oferowanie poza wariantami wyposażonymi w silniki benzynowe również PHEV-ów z turbodieslami.

https://magazynauto.pl/porady/hybrydy-mild-hev-phev-i-rex-co-kryje-sie-za-tymi-oznaczeniami-rodzaje-napedow-hybrydowych-korzysci-przykladowe-modele,aid,3862

Solidna dawka mocy

W układzie napędowym testowanej klasy C zastosowano dwulitrowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny rozwijający 197 KM i 440 NM, jednostkę elektryczną (129 KM, 440 Nm) oraz 9-biegową automatyczną przekładnię. Parametry systemowe układu PHEV to moc 313 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Siła napędowa trafia w tym przypadku na tylne koła, ale C 300 de jest oferowana także w wariancie 4x4.

Dane techniczne i cena Mercedes C 300 de Kombi Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (diesel) Moc maksymalna (elektr./syst.) Maks. moment obrotowy (diesel) Maks. moment obr. (elektr./syst.) Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Pojemność bagażnika (min./maks.) Pojemność baku/baterii (netto) Opony (przód; tył) Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg/„na prądzie” Cena
turbodiesel + elektr.
1993 cm3
R4/16
197 KM/3600
129/313 KM
440 Nm/1800
440/700 Nm
tylny; aut./8-bieg.
475/182/146/287 cm
11,1 m
2185/490 kg
360/1375 l
50 l (ON)/19,53 kWh
225/50 R17; 245/45R17
240 km/h
6,3 s
5,2-5,7 l/100 km
960/96-113 km
304 000 zł

Klasa C nie jest samochodem dużym, ale w tej odmianie ma „nadwagę”, bo jej masa wynosi niemal 2,2 t. Te 330 kg więcej w porównaniu z wariantem z samym dieslem wydaje się nie robić na napędzie najmniejszego wrażenia. Kombi ochoczo wyrywa do przodu już podczas startu z miejsca (co np. w mieście ułatwia sprawne włączanie się do ruchu), a trakcja okazuje się zaskakująco dobra.

Dwulitrowy turbodiesel pracuje płynnie i bardzo kulturalnie. fot. Kacper Szczepański/Motor

W efekcie podczas pomiarów po upływie zaledwie 6,2 s jedzie z prędkością 100 km/h (to o 0,1 s lepiej niż w danych fabrycznych). Tak naprawdę jednak większe wrażenie robi dynamika i odpowiedź na ruch prawej stopy podczas jazdy z wyższymi prędkościami, np. na autostradzie. Szczególnie istotnie właśnie w takich warunkach są także dobre wyciszenie, kulturalna i niemęcząca nadmiernymi wibracjami praca diesla. Co więcej, jego dźwięk jest zaskakująco przyjemny. Pozytywny obraz uzupełnia płynne i szybkie działanie automatycznej skrzyni biegów.

Klasa C występuje w dwóch wersjach PHEV: takiej jak w naszym teście, czyli zasilanej hybrydą plug-in z dieslem (na fot.) oraz w odmianie z silnikiem benzynowym (313 KM, ceny od 287 000 zł). fot. Kacper Szczepański/Motor

Małe zużycie, duży zasięg

Klasa C PHEV została wyposażona w akumulator trakcyjny o znacznej użytecznej pojemności 19,53 kWh. Standardowo można go ładować prądem zmiennym o mocy do 11 kW, zaś po dopłaceniu niecałych 2,9 tys. zł także stałym (do 55 kW). Dzięki temu da się bez problemu uzupełnić w nim energię od 0 do 100% np. podczas robienia większych zakupów. Korzystając z ładowarki DC, można wybrać standardowy lub szybki tryb (maksymalna dostępna moc).

Akumulator trakcyjny można ładować także prądem stałym (opcja za 2878 zł). fot. Kacper Szczepański/Motor
By uruchomić pełną moc ładowania prądem stałym, trzeba wcisnąć „przycisk” w menu. fot. Kacper Szczepański/Motor

W trakcie testu udało nam się bez specjalnych starań pokonać nieco ponad 100 km w trybie jazdy elektrycznej. Po wyładowaniu akumulatora klasa C pozostaje autem niezwykle ekonomicznym. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej spalanie kształtuje się na poziomie 4,0-4,4 litra na 100 km. Wtedy łączny zasięg sięga 1350 km. choćby tempo autostradowe rzędu 140 km/h podnosi zużycie oleju napędowego tylko do 6,4 l/100 km.

Dane testowe Mercedes C 300 de Kombi Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-120 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Realny zasięg/„na prądzie”
2,2 s
6,2 s
8,6 s
36,0 m
35,5 m
55,4 dB
61,2 dB
97 km/h
2,3
5,8/4,4/5,1 l/100 km
980/100 km

W zasadzie jedynym mankamentem klasy C PHEV jest spore ograniczenie możliwości transportowych. O ile w zwykłej wersji kombi bagażnik pomieści 490 l, o tyle w hybrydzie – tylko 360 l.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-wersje-audi-a6-mocne-hybrydy-plug-in-z-napedem-na-cztery-kola-quattro,aid,5181

Mercedes C 300 de Kombi: galeria zdjęć

2006

Mercedes C 300 de Kombi – test: podsumowanie

  • Wygodne wnętrze, bardzo dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa, duży zasięg w trybie EV, ładowanie DC
  • Niewielki bagażnik, wysoka cena

Znakomita wersja klasy C – dynamiczna i bardzo oszczędna. Szkoda, iż droga i ze skromnym bagażnikiem.

Idź do oryginalnego materiału