Mazda bez żadnych większych zapowiedzi nagle zakończyła produkcję czterech popularnych modeli. Biorąc pod uwagę, jak wąskie jest portfolio japońskiego producenta, zdaje się iż jest to naprawdę drastyczny krok. Czy jest to związane z ostatnią zmianą strategii dotyczącą elektromobilności?
Mazda ma ważne plany dotyczące silnika spalinowego
Kilka dni temu japoński producent obciął inwestycje w elektromobilność. Zamiast tego Mazda zapowiedziała dalsze inwestycje w silniki spalinowe. To stawia ich w korzystnej sytuacji, choć ciężko nie spodziewać się, aby i inni poszli w tym samym kierunku. Zainteresowanie samochodami elektrycznymi maleje, o czym wiedzą np. w Porsche czy Toyocie.
Z drugiej jednak strony, wśród samochodów z silnikami spalinowymi swoją pozycję w Europie umacniają Chińczycy. jeżeli więc inni nie chcą zostać daleko z tyłu, muszą również zaoferować ludziom to, czego chcą.
W zeszłym roku Mazda sprzedała dokładnie 1,227 miliona samochodów, a 1/4 rejestracji stanowił SUV CX-5. Japończycy przykładają więc dużą wagę do kolejnej generacji, która otrzyma całkowicie nowy silnik spalinowy SkyActiv-Z. Jego premiera planowana jest na 2027 rok, a wcześniej pojawi się jeszcze nowy elektryk. Zanim jednak pojawią się nowe produkty, Japończycy zdają się uszczuplać swoją aktualną ofertę.
Te modele zostaną wycofane z produkcji
Pierwszym samochodem, który producent wycofa z produkcji ma być elektryczny SUV MX-30. Jego sprzedaż była kosmicznie niska, a japoński producent wycofa go jeszcze w tym miesiącu. To dość zaskakujące, tym bardziej iż był obecny na rynku tylko pięć lat. Mimo kilka większych sukcesów, wersja MX-30 R-EV z silnikiem Wankla z przodu powinna jeszcze obronić się przed toporem.
Kolejny model, z którym musimy się pożegnać, to Mazda 2, ale tylko w wersji spalinowej. Hybryda, która powstała w wyniku zmiany znaczków Toyoty Yaris pozostanie obecna na rynku. Podobny los spotka Mazdę CX-3, która nie jest już dostępna na rynku amerykańskim i europejskim. Ze względu na swoją popularność, producent liczy na następcę.
Ostatnim, z pewnością najbardziej popularnym w Polsce wycofanym modelem będzie Mazda 6. Samochód dostępny jako sedan i kombi trafił w zeszłym roku tylko do 1769 nowych właścicieli na całym świecie.