Wybór adekwatnego źródła napędu do BMW serii 3 F30 jest bardzo trudny. Wiele zależy od rocznika, bo gama silników zmieniła się w 2015 roku. Do tego mamy mniej i bardziej udane benzyniaki oraz diesle. Naszym zdaniem lepiej postawić na te drugie.
Gama silników benzynowych BMW serii 3 generacji F30 obejmuje jednostki o pojemnościach od 1,5 do 3,0 l. Nie licząc topowego modelu sportowego M3, zakres dostępnych mocy to od 136 do aż 326 KM. Diesle to klasycznie dla tego modelu 4-cylindrowe odmiany 2-litrowe oraz 6-cylindrowe o pojemności 3,0 l. Zakres dostępnych mocy to od 116 do 313 KM. Tak duża liczba wariantów napędowych pozwala wybrać każdemu coś dla siebie, ale my szukamy optimum.
Złotym środkiem są naszym zdaniem warianty 320d i 325d po faceliftingu w 2015 roku. Oba modele mają pod maską udany silnik Diesla z rodziny B47. W zależności od wersji moc to 163 i 190 KM (320d) lub 224 KM (325d), więc są to propozycje dla osób ceniących sobie zarówno niskie zużycie paliwa jak i dobre osiągi.
Silnik Diesla z rodziny B47.
fot. Motor
Wersja 320d występowała jako standardowa (190 KM) oraz jako EfficientDynamics Edition (163 KM), czyli zawierająca rozwiązania techniczne mające na celu obniżenie zużycia paliwa. Użytkownicy raportują, iż średnie spalanie tej wersji to ok. 5,0-5,5 l/100 km. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi rozsądne 8,1-8,2 s, zależnie od skrzyni biegów. Natomiast odmiana 325d rozwija prędkość 100 km/h w czasie 6,5 s ze skrzynią manualną lub 6,1 s z automatem. Warto przy okazji zaznaczyć, iż skrzynia automatyczna to 8-biegowa konstrukcja ZF, słynąca z wysokiej trwałości. choćby tak szybkie auto potrafi spalać średnio poniżej 6 l/100 km i uważamy, iż właśnie z tego powodu wariant 325d z lat 2015-2018 jest najlepszym z najlepszych w tym modelu.
Zasadniczą różnicą pomiędzy 325d a 320d jest rodzaj turbodoładowania. W tym przypadku jest to dwustopniowe doładowanie turbosprężarkami o zmiennej geometrii – tzw. doładowanie sekwencyjne. To dlatego maksymalna wartość momentu obrotowego 450 Nm jest dostępna katalogowo już od 1500 obr./min. I to dlatego taką wersją jeździ się bardzo przyjemnie.
Co do typowych usterek silników B47, to należy się liczyć z dwiema. Jedna z nich to chłodniczka zaworu EGR, którą serwisy autoryzowane wymieniały w ramach akcji serwisowej. W skrajnym przypadku nieszczelność tej chłodnicy może spowodować pożar. Dlatego warto ją wymienić profilaktycznie. Drugi wrażliwy obszar to rozrząd – przy odpowiednim serwisowaniu i stosowaniu wysokiej klasy oleju z reguły nie ma z nim problemów. Warto jednak zweryfikować stan, a jeszcze lepiej profilaktycznie wymienić po zakupie samochodu używanego.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-bmw-budza-zainteresowanie-ale-czy-nie-zrujnuja-kieszeni-16-modeli-zalety-wady-polecane-wersje,aid,3788Dlaczego nie inne diesle?
Tu możemy zastanawiać się nad zakupem starszej odmiany z 2-litrowym dieslem o oznaczeniu N47 lub mocniejszych wariantów z 3-litrowymi jednostkami N57. Każdy z tych silników zasługuje na uwagę, ale jednostki starszego typu N47 miewają problemy z łańcuchem rozrządu, które w rodzinie B47 są znacznie rzadsze. W obu przypadkach rozrząd jest umieszczony od strony koła zamachowego, więc wymiana jest bardzo kosztowna.
3-litrowy diesel N57 jest fantastyczny, ale pali wyraźnie więcej niż B47.
fot. Motor
Podobnie jest w 3-litrowym dieslu N57 o niezwykłej kulturze pracy i wysokich osiągach (moc od 258 KM w górę), który mimo wszystko potrafi generować spore koszty napraw. Niemniej, jeżeli zależy wam bardziej na mocy niż osiągach, to warto postawić na sześciocylindrową jednostkę. Dotyczy to zarówno aut młodszych, jak i z wcześniejszego okresu produkcji - diesel N57 był oferowany w niemal całym okresie produkcji od 2012 roku. Naszym zdaniem choćby lepiej kupić BMW 330d lub 335d z początku produkcji niż o kilka lat młodsze z dieslem N47. Warto jednak wiedzieć, iż przed liftingiem silniki N47 i N57 spełniały normę Euro 5. Dopiero po liftingu normę Euro 6.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-z-dieslami-odpornymi-na-strefy-czystego-transportu-spelniaja-norme-euro-6-zakazy-ruchu-im-na-razie-niestraszne-16-polecanych-modeli,aid,3820Dlaczego nie benzyniaki?
W gamie silnikowej BMW serii 3 F30 są udane silniki benzynowe z rodziny B48 (320i od 2015 r.) oraz B58 (340i). Niestety zużycie paliwa nie rekompensuje ewentualnie niższych kosztów napraw. Już w odmianie 320i należy się liczyć ze spalaniem na poziomie ok. 9 l/100 km, czyli o 3-4 litry wyższym w stosunku do diesla, co przekłada się na odczuwalną różnicę finansową po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Starszych benzyniaków raczej nie polecamy w tym modelu.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-bmw-320d-xdrive-f31-2015-test-dlugodystansowy,aid,1450
4 godzin temu
![One już nigdy nie zobaczą swoich dzieci. Ten spot musi zobaczyć każdy kierowca [WIDEO]](https://m.natemat.pl/14a54ab0604766f7654b6ed8a1871622,1500,0,0,0.png)











