Koncepcyjne Porsche Vision 357 na 75. urodziny

profiauto.pl 1 rok temu

W tym roku Porsche będzie celebrować 75. rocznicę powstania pierwszego produkcyjnego modelu ze znaczkiem firmy z Zuffenhausen – Porsche 356. Z tej okazji zespół stylistów niemieckiej marki przygotował jego współczesną interpretację, która łączy przeszłość z przyszłością.

Zacznijmy od przeszłości, czyli Porsche 356

To pierwszy seryjny modelem marki, nie licząc kilku projektów, które powstały jeszcze przed wojną. Twórcą Porsche 356 jest nie kto inny, jak sam Ferdynand Porsche. Kształt narysował stylista Erwin Komenda i tak to się zaczęło. Auto otrzymało homologację w czerwcu 1948 roku. W istocie na początku pojazd miał wiele elementów wspólnych z Garbusem, w tym m.in. 1,1-litrowego boksera o mocy 40 KM.

W kolejnych latach Porsche udoskonalało jednak konstrukcję modelu 356, który stał się całkowicie odrębny od Volkswagena. Ciekawie wyglądał, świetnie się prowadził i był zaawansowany technicznie. Jednym zdaniem – wyznaczył nowe standardy jakości marki Porsche.

Do gamy dołączyły też nowe jednostki, a najmocniejsza w układzie z 4-cylindrami i o pojemności 2 l miała choćby 130 KM. Silnik chłodzony powietrzem umieszczono z tyłu.

W sumie przez 17 lat produkcji – od 1948 do 1965 roku – na rynek trafiło 76 000 egzemplarzy tego sportowego modelu w różnych wariantach (roadster, kabriolet), co było ogromnym sukcesem.

Do pionierskiego modelu 356 licznymi detalami nawiązuje koncepcyjne Porsche 357 Vision

Jednym z takich elementów jest przednia szyba, którą z bocznymi łączy czarny słupek A. Jego idealne spasowanie sprawia, iż całość przypomina wizjer kasku wyścigowego. Ukłonem w stronę modelu 356 jest także wzór pasów z tyłu, zakończony światłem stopu.

Samo nadwozie wyróżnia się gładką powierzchnią, bez klamek i lusterek, których funkcję spełniają kamery. Nie znajdziemy tu klasycznych świateł – te zastępują wydzielone punkty świetlne, niemal niewidoczne, gdy reflektory pozostają wyłączone. Z nowoczesną stylistyką korespondują 20-calowe, magnezowe obręcze, wykończone aerodynamiczną powłoką z włókna węglowego.

Silnik? Teoretycznie mógłby to być 4-litrowy 6-cylindrowy bokser o mocy 500 KM. Taka jednostka napędza Caymana GT4 RS, który posłużył za bazę projektu.

Porsche Vision 357 pozostanie konceptem

Nie zobaczymy go w wersji produkcyjnej, a szkoda, bo to kolejny projekt po minivanie Vision Renndienst, który znakomicie się prezentuje i mógłby liczyć na duże zainteresowanie ze strony miłośników marki.

Zdjęcia: Porsche

Idź do oryginalnego materiału