Polski producent ciężarówek informuje, iż wozy trzeciej generacji, z zupełnie nową architekturą i niezależnym zawieszeniem, sprawdzane były w ciężkim terenie i zaliczyły próby z wynikiem pozytywnym.
Nowa ciężarówka z Jelcza już po testach. Takich wozów jeszcze w Polsce nie było
Prototypowy egzemplarz zupełnie nowej ciężarówki trzeciej generacji, następcę cenionych przez wojsko wozów z rodziny P882, zaprezentowano po raz pierwszy na ubiegłorocznych targach MSPO w Kielcach. Nowy model serii P883 wyróżnia się całkowicie nową architekturą, która zapewnia przy tym bardzo duży potencjał rozwojowy. Cechą charakterystyczną nowej konstrukcji jest umieszczenie zintegrowanego w jeden powerpack ze skrzynią biegów silnika za kabiną, a nie, jak miało to miejsce do tej pory, pod nią. Takie rozwiązanie ma szereg zalet. Zdecydowanie ułatwia serwisowanie, pozwala obniżyć sylwetkę pojazdu, który staje się mniejszym celem, a także zwiększa komfort pracy załogi. Reklama
Nowy Jelcz 3 generacji. Silnik i układ napędowy
Trzyosiowy model nosi oznaczenie 663.45. Wozy z czterema osiami oznaczane są jako 883.57. W mniejszych pojazdach znalazł się silnik MTU 12,8 l o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2000 Nm. Wariant z czterema osiami napędzany jest silnikiem MTU 15,6 l generującym 578 KM i aż 2800 Nm.
W obu przypadkach w układzie przeniesienia napędu zastosowano automatyczną siedmiostopniową przekładnię ZF 7HP 3020 ze sterowaną manualnie (elektropneumatycznie) skrzynią rozdzielczą z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Nowa rodzina ciężarówek jest też pierwszą w ofercie polskiego producenta, wykorzystującą w pełni niezależne zawieszenie. Chodzi o zaadaptowane z amerykańskich rozwiązań niezależne osie pojazdu AxleTech ISAS wyposażone również w pneumatyczne hamulce tarczowe.
Jelcz to etatowy dostawca samochodów dla polskiej armii
Prężnie rozwijający się dziś pod skrzydłami Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jelcz jest w tej chwili etatowym dostawcą samochodów ciężarowych dla Wojska Polskiego. Tylko w ubiegłym roku Jelcz dostarczył polskim żołnierzom ponad 350 ciężarówek w różnych odmianach. Firma zawarła też kilka nowych kontraktów. Wśród nich wymienić można np. dwie duże umowy na dostawę pojazdów w układzie 4x4 i 6x6 na kwotę blisko 880 mln złotych z terminem realizacji odpowiednio do 2026 i 2027 roku.