CUPRA Tavascan to pierwszy w pełni elektryczny SUV coupé marki CUPRA. Stawia wysoko poprzeczkę konkurencji pod względem designu i osiągów. Przekonuje też do siebie argumentami związanymi z kosztami eksploatacji. Jednym z nich są realnie niższe koszty użytkowania w porównaniu do samochodów spalinowych. Ile naprawdę kosztuje ładowanie CUPRY Tavascan i co to oznacza dla naszego portfela?
CUPRA Tavascan – technologia, emocje i zasięg
Tavascan to model, który łączy awangardowy design, sportowe osiągi i zrównoważoną mobilność. Dostępny jest z napędem na tylne lub wszystkie koła, a jego wersje silnikowe oferują moc od 286 KM do 340 KM w wariancie VZ (najmocniejszym). W standardzie znajdziemy: akumulator o pojemności netto 77 kWh, zasięg do 568 km (WLTP), przyspieszenie 0–100 km/h choćby w 6,8 sekundy (5,5 sekundy dla wersji VZ), szybkie ładowanie DC (135 kW) i inteligentny system zarządzania energią. Tavascan to również nowa generacja interfejsu użytkownika CUPRA, z ekranem centralnym o przekątnej 15 cali i systemem operacyjnym opartym na intuicyjnej nawigacji i personalizacji.
Ile to wszystko kosztuje?
Zgodnie z ustawą od stycznia 2025 roku maksymalna cena energii elektrycznej wraz z kosztem dystrybucji dla gospodarstw domowych wynosi 1,00 zł brutto za 1 kWh. Biorąc pod uwagę, iż 58 proc. sesji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce odbywa się w domowych warunkach, to właśnie ten scenariusz warto przyjąć jako bazowy przy predykcji kosztów ładowania. Samochód elektryczny możemy również ładować korzystając z energii pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej. Takie rozwiązanie pozwala znacząco zredukować koszty eksploatacji auta elektrycznego.
CUPRA Tavascan z akumulatorem 77 kWh i mocą 286 KM zużywa średnio 16 kWh / 100km, Oznacza to, iż koszt przejechania 100 km wynosi 16 zł .
Oszczędność vs. samochód spalinowy:
Dla porównania, samochód z silnikiem benzynowym przy spalaniu na poziomie około 8 l/100 km przy cenie paliwa 6,00 zł/l to koszt 48zł /100 km. Oznacza to, iż CUPRA Tavascan może być ponad 3 razy tańsza w codziennej eksploatacji i to bez kompromisów w osiągach czy komforcie.
Koszt ładowania CUPRY Tavascan na stacjach komercyjnych
Nie zawsze jednak mamy możliwość ładowania auta w domu. W takich przypadkach korzysta się z publicznych stacji ładowania. W maju 2025 roku w Polsce liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wyniosła 9814. Stacje ładowania samochodów elektrycznych oferują ładowarki AC (prąd zmienny) i DC (prąd stały). Ładowarki DC mają wyższą moc, dzięki czemu mogą naładować akumulator znacznie szybciej – choćby w kilka minut na 100 km. Szybkość ładowania zależy jednak także od możliwości samego auta. Ładowarki DC są szczególnie przydatne w trasie, gdy liczy się czas.
Rodzaj ładowarki oczywiście wpływa na koszt ładowania. Szybkie ładowarki DC są droższe (średnio 2,70 zł/kWh), a AC tańsze (ok. 1,95 zł/kWh). Mimo to ładowanie elektryka wciąż wypada znacznie taniej niż tankowanie auta spalinowego.
Aplikacja CUPRA Charging, czyli wygodna elektromobilność
CUPRA oferuje korzystniejsze warunki dzięki aplikacji CUPRA Charging. Użytkownicy mogą wybierać spośród czterech elastycznych taryf (od 0 do 74,99 zł/mies.), zmieniać je co miesiąc i ładować auto taniej – np. za 2,05 zł/kWh na IONITY (sieć najszybszych ładowarek w Polsce), 2,70 zł/kWh na stacjach DC czy 1,7 zł/kWh na AC (przy najwyższym abonamencie, ceny 1 kwh są gwarantowane). Dodatkowo CUPRA zapewnia dostęp do ponad 900 000 punktów ładowania w Europie, w tym sieci IONITY z technologią Plug & Charge.
Mimo wyższych kosztów, choćby ładowanie na stacjach komercyjnych przez cały czas bywa tańsze niż tankowanie auta spalinowego, zwłaszcza przy dynamicznych osiągach, które oferuje CUPRA Tavascan.
Oszczędność nie tylko na ładowaniu
Elektryczne samochody są również tańsze w eksploatacji w związku z mniejszymi potrzebami dotyczącymi serwisowania. Nie wymaga regularnej wymiany oleju silnikowego, filtrów paliwa czy powietrza, serwisowania układu wydechowego ani skrzyni biegów. Szacunkowo koszty serwisowe pojazdu elektrycznego mogą być niższe choćby o 30–40% w porównaniu do aut spalinowych.