Samochody elektryczne kuszą niższymi kosztami użytkowania, ale jak wygląda to w praktyce? Cupra opublikowała szczegółowe wyliczenia dla ładowania w domu, na mieście i w trasie. Za przykład posłużył elektryk Cupra Tavascan, pierwszy w pełni elektryczny SUV coupe tej marki. Niektóre liczby mogą Cię zaskoczyć. Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego?
Koszty ładowania auta elektrycznego niejednego zaskoczą
Niejeden artykuł poświęcono do tej pory kwestii kosztów ładowania aut elektrycznych. Tym razem swoje obliczenia udostępniła marka Cupra, wykorzystując dane do promocji swojego modelu Tavascan. Wnioski? Wyciągnijcie je sami. Producent uznał, iż koszty w porównaniu do samochodów spalinowych są niższe.
Zgodnie z przyjętym w Polsce prawem od stycznia 2025 roku cena energii elektrycznej z kosztem dystrybucji wynosi 1 zł brutto za 1 kWh dla gospodarstw domowych. Według statystyk 58 procent sesji ładowania samochodów elektrycznych odbywa się w domu, więc taki scenariusz przyjęto jako podstawę obliczeń. Cupra Tavascan z akumulatorem 77 kWh i mocą 286 KM zużywa średnio według producenta 16 kWh / 100 km. To oznacza, iż koszt przejechania 100 km wynosi 16 złotych, o ile ładujemy auto w domu.

Spalinowe auto? Trzykrotnie droższe
Zużycie energii i jej koszt w przypadku elektryka Cupra Tavascan zestawiono z autem spalinowym o spalaniu 8 litrów na 100 kilometrów. Przyjmując cenę paliwa na poziomie 6 złotych za litr, przejechanie 100 km kosztuje 48 złotych. Oznacza to trzykrotnie niższy koszt ładowania Tavascana niż porównywalnego auta spalinowego. Mniej korzystnie sytuacja prezentuje się w przypadku ładowania na stacjach komercyjnych, gdzie ceny są wyższe.
Na koszty ładowania auta elektrycznego znacząco wpływa wybór ładowarki. Szybkie ładowarki DC są droższe (średnio 2,70 zł/kWh), a AC tańsze (ok. 1,95 zł/kWh). Mimo to ładowanie elektryka wciąż wypada zdaniem Cupra korzystniej niż tankowanie auta spalinowego. Koszt przejechania 100 km to bowiem odpowiednio 27 i 19,50 złotych.
Samochody elektryczne są również tańsze w eksploatacji w związku z mniejszymi potrzebami dotyczącymi serwisowania. Nie wymaga regularnej wymiany oleju silnikowego, filtrów paliwa czy powietrza, serwisowania układu wydechowego ani skrzyni biegów. Szacunkowo koszty serwisowe pojazdu elektrycznego mogą być niższe choćby o 30–40% w porównaniu do aut spalinowych
– przypomina Cupra.
Brzmi przekonująco? Porównaj te dane z własnymi kosztami jazdy i sprawdź, czy przesiadka na elektryka faktycznie się opłaca. To, ile naprawdę kosztuje ładowanie auta elektrycznego, niejednego może zaskoczyć.
Źródło: Cupra