GDDKiA: wiosną otwarcie obwodnicy Poręby i Zawiercia

3 tygodni temu

Budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia podzielono na dwa odcinki. Pierwszy powstaje od marca 2022 r., choć kontrakt podpisano w grudniu 2019 r. Wartość tej inwestycji wynosi 414 mln zł. Na dwujezdniowej (po dwa pasy) trasie wybudowano siedem wiaduktów, cztery mosty, przejście dla zwierząt oraz trzydzieści przepustów dla celów ekologicznych. Umowę na odcinek drugi (234 mln zł) zawarto w listopadzie 2024 r. Trasa osiągnie 7,5 km. Cała obwodnica będzie miała 24 km, w będzie gotowa w 2028 r.

Dłuższym fragmentem obwodnicy kierowcy pojadą wiosną 2025 r. Trasa od wschodu połączy się z użytkowaną drogą obwodową Siewierza i zakończy w Kromołowie (dzielnica Zawiercia). Ominie Porębę i Zawiercie. Są tu dwa węzły: Kuźnica na skrzyżowaniu z DW796 i Kromołów na przecięciu także z DW796. Zaawansowanie prac wynosi 90%, realizowane są próbne obciążenia obiektów inżynieryjnych i uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie części z nich.

Odcinek drugi będzie poprowadzony od węzła Kromołów do ronda w Żerkowicach, które powstaje w ramach budowy obwodnicy Kroczyc. Na placu budowy trwa wycinka drzew i rozpoznanie saperskie. Wiosną ma ruszyć pełny front robót.

DK78 biegnie od Chałupek na granicy z Czechami do Chmielnika w woj. świętokrzyskim. Między Siewierzem a Szczekocinami będzie poprowadzona nowym śladem na długości 50 km. Jej pierwszy element to 24-kilometrowa obwodnica Poręby i Zawiercia.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027. Wcześniej była współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

Przeczytaj także: Obwodnica Strzelec Krajeńskich otwarta

Idź do oryginalnego materiału