Federalna Komisja Handlu podjęła działania przeciwko General Motors i OnStar w związku ze sprzedażą lokalizacji i transportu dane od milionów właścicieli samochodów GM, rzekomo bez świadomej zgody. Dane te były zbierane choćby co trzy sekundy.
Obie firmy otrzymały zakaz sprzedaży danych o lokalizacji i zachowaniu kierowców na okres pięciu lat i będą musiały upewnić się, iż ujawnią wszelkie przyszłe plany udostępniania i uzyskać na to odpowiednią zgodę…
General Motors sprzedał dane dotyczące lokalizacji i jazdy
Bezsporne było, iż General Motors i OnStar gromadziły dane dotyczące lokalizacji i jazdy od klientów, którzy wybrali usługę pojazdu podłączonego do sieci OnStar i funkcję OnStar Smart Driver.
Dane dotyczące gwałtownego hamowania, przekraczania prędkości, a choćby jazdy późno w nocy byłyby sprzedawane agencjom sporządzającym raporty konsumenckie, które wykorzystywały je do tworzenia profili umożliwiających firmom ubezpieczeniowym podwyższanie stawek lub choćby odmowę ubezpieczenia.
Kwestią sporną było to, czy nabywcy samochodów rozumieli, iż jest to część umowy. GM i OnStar mówią „tak”, FTC mówi „nie”..
Federalna Komisja Handlu podejmuje działania przeciwko firmom General Motors (GM) i OnStar w związku z zarzutami, iż firmy te gromadziły, wykorzystywały i sprzedawały dokładne dane geolokalizacyjne kierowców oraz informacje o zachowaniu kierowców z milionów pojazdów – dane, które można wykorzystać do ustalania stawek ubezpieczenia – bez odpowiedniego powiadomienie konsumentów i uzyskanie ich pozytywnej zgody […]
FTC zarzuciła, iż GM z siedzibą w Michigan zastosował wprowadzający w błąd proces rejestracji, aby nakłonić konsumentów do zarejestrowania się w usłudze pojazdów podłączonych do sieci OnStar i funkcji OnStar Smart Driver. GM nie ujawnił wyraźnie, iż gromadzi dokładne dane dotyczące geolokalizacji i zachowań kierowców za kierownicą, a następnie sprzedaje je osobom trzecim.
Nałożony pięcioletni zakaz
Aby rozstrzygnąć tę kwestię, FTC zaproponowała pięcioletni zakaz sprzedaży danych, po którym zostaną podjęte kroki mające na celu zapewnienie, iż wszelka przyszła sprzedaż danych będzie w pełni ujawniana konsumentom i będzie odbywać się wyłącznie za ich wyraźną zgodą.
Zgodnie z proponowanym postanowieniem rozstrzygającym zarzuty FTC, General Motors LLC, General Motors Holdings LLC i OnStar LLC, które są własnością General Motors Company, otrzymają pięcioletni zakaz ujawniania agencjom sporządzającym sprawozdania konsumenckie wrażliwych danych dotyczących geolokalizacji i zachowania kierowców . Muszą także podjąć inne kroki, aby zapewnić konsumentom większą przejrzystość i wybór w zakresie gromadzenia, wykorzystywania i ujawniania danych o pojazdach podłączonych do sieci.
Zgadzając się na tę propozycję, GM i OnStar mogą rozstrzygnąć sprawę bez dalszych kar.
Pomaga uzasadnić CarPlay 2
CarPlay 2 oznaczałoby, iż Apple przejmie większość systemów danych w samochodzie, od systemów informacyjno-rozrywkowych po przyrządy sterujące, takie jak prędkościomierze. Jednakże, minęły dwa terminy bez wypuszczenia go na rynek przez jednego producenta samochodów.
Uważa się, iż jednym z powodów, dla których marki samochodowe niechętnie oddają tak dużą kontrolę, jest chęć gromadzenia danych z własnych systemów. Dzięki CarPlay 2 nie mieliby dostępu do tak dużej ilości danych, a zamiast tego byłyby one chronione rygorystycznymi standardami prywatności Apple.
Takie zachowanie tylko wzmacnia argumenty konsumentów, aby kupowali pojazdy od firm, które oferują nowy standard CarPlay.
Zdjęcie: General Motors
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.