Po wielkim kryzysie finansowym z lat 2008-2009 wieszczono tej marce całkowity upadek. Wówczas Volvo stanęło na skraju bankructwa, ale po kupieniu szwedzkiego producenta przez chiński koncern Geely pionierzy pasów bezpieczeństwa zaczęli rozkwitać na nowo. Dziś marka może świętować wyjątkowo dobre wyniki sprzedaży także w Polsce, gdzie w 10 miesięcy pobiła swój roczny rekord rejestracji, ustanowiony zresztą w ubiegłym roku.
Ile i jakie samochody Volvo najczęściej kupuje się w Polsce?
Wzrost zainteresowania szwedzką marką w Polsce widać było już w 2023 r. Wówczas z polskich salonów do klientów trafiło 12 542 egzemplarzy, co stanowiło roczny rekord krajowego przedstawicielstwa. Producent z Goteborgu w tym roku znowu może dostrzec wzrost sprzedaży, bo zeszłoroczny rezultat udało się przebić już w październiku. Od stycznia do końca ubiegłego miesiąca zarejestrowano bowiem 12 910 samochodów Volvo. To czwarty wynik w segmencie premium.
Najczęstszym wyborem przez cały czas jest dotychczasowy bestseller marki, czyli Volvo XC60. To jedyny samochód klasy premium, który po 10 miesiącach ma ponad 5 tys. rejestracji (5 108). Wiceliderem wewnętrznego rankingu jest Volvo XC40 z wynikiem 3 167 rejestracji. Podium kompletuje flagowiec, czyli Volvo XC90 (1 592 szt.), które doczekało się odświeżonej wersji. Co ciekawe, zadatki na podium ma sensacyjny, nowy elektryk Volvo EX30. Pierwszy B-SUV w historii producenta ma już 1 016 rejestracji w Polsce i jest trzecim najpopularniejszym autem na prąd w naszym kraju.
Dlaczego klienci coraz częściej wybierają auta tej marki?
Volvo od lat jest synonimem bezpieczeństwa, a z chińskim kapitałem marce udało się rozwinąć w Szwecji kolejne technologie chroniące kierowcę, pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Volvo mocno inwestuje w samodzielny rozwój oprogramowania, w co duży wkład mają też Polacy. W tym roku w Krakowie otworzono Volvo Tech Hub, który rozwija możliwości aut szwedzkiej marki, mogący zaktualizować oprogramowanie choćby kilkuletnich egzemplarzy. W tym wszystkim zawarto znane większości użytkowników aplikacje Google czy Spotify.
Jednak nie tylko technologie cyfrowe robią dziś wrażenie w samochodach zaprojektowanych w Szwecji. Każdy, kto przejechał się nowym autem tej marki prawdopodobnie zauważył jak duży komfort i ciszę można uzyskać zwłaszcza w modelach elektrycznych. W coraz bardziej przebodźcowującej rzeczywistości często taki samochód może być odskocznią i oazą spokoju. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż we wnętrzu samochodów Volvo znajdziemy wysokiej jakości materiały i podzespoły. Coraz więcej elementów jest pozyskiwanych w sposób zrównoważony lub oczyszczający środowisko. Przykładowo część tapicerki EX30-tki pochodzi z przetworzonych plastikowych butelek wyłowionych z dna Morza Śródziemnego.
Ile kosztują nowe egzemplarze?
Wzrost sprzedaży imponuje tym bardziej, iż Volvo to marka premium. Dziś tylko trzy modele Volvo kosztują poniżej 200 tys. zł. Najtańsze są Volvo XC40 Mild Hybrid (od 175 900 zł) oraz elektryczny SUV, EX30 (od 176 990 zł). Pod progiem 200 tys. zł ceny początkowej jest też kombi w miękkiej hybrydzie, czyli model V60 (od 196 900 zł). Za bestsellerowe XC60 trzeba zapłacić już przynajmniej 219 900 zł (mild hybrid) lub 269 900 zł, o ile chcemy wersję plug-in hybrid. Najwyżej w widełkach cenowych jest oczywiście flagowe XC90 (od 339 900 zł). Zwłaszcza elektryczna odmiana EX90, której zakup wiąże się z wydatkiem co najmniej 399 900 zł.