Nowatorskie oznakowanie drogowe, które pomaga motocyklistom w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów jednym z laureatów prestiżowej nagrody Excellence in Road Safety Award
Projekt zakłada wykorzystanie specjalnych oznaczeń w kształcie elips lub poprzecznych pasów malowanych na jezdni na trudnych zakrętach.
Prawidłowy tor jazdy w lewym zakręcie biegnie od zewnętrznej strony pasa ruchu przed szczytem, do środkowej jego części za szczytem. Na jezdni, po wewnętrznej stronie pasa ruchu przy lewych zakrętach, namalowano poprzeczne linie, które oznaczają przestrzeń niedostępną dla motocykli. Motocykliści intuicyjnie unikają jazdy po tych oznakowaniach, uznając je za potencjalnie śliskie, co kieruje ich na bezpieczniejszy tor jazdy w obrębie swojego pasa. Taka zmiana toru jazdy znacznie zmniejsza ryzyko kolizji z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka. Oznakowania są oczywiście malowane specjalnymi farbami o zwiększonej przyczepności, a zatem nie powodują ryzyka uślizgu koła w przypadku najechania, tak jak zwykłe znaki poziome.
Badania przeprowadzone w Austrii pokazały, iż na odcinkach wyposażonych w nowe oznakowania liczba wypadków zmniejszyła się o 80%, a na niektórych trasach nie odnotowano ani jednego wypadku. Efekt ten utrzymywał się przez kilka lat, co potwierdziły analizy długoterminowe.
Elipsy w Austrii i Luksemburgu
Po sukcesie pilotażowych testów w Austrii, rozwiązanie zostało zaadaptowane w Luksemburgu, gdzie zastosowano je na trasach szczególnie popularnych wśród motocyklistów. Wyniki również były obiecujące – analiza wideo wykazała znaczącą poprawę w wyborze toru jazdy przez kierowców jednośladów. Dodatkowo odnotowano znaczne zmniejszenie liczby wypadków na zakrętach wyposażonych w nowe oznakowania.
Jednym z kluczowych atutów projektu są jego niskie koszty wdrożenia. Malowanie zakrętów dzięki specjalnej folii lub farb o wysokiej przyczepności jest prostym procesem, który można przeprowadzić w krótkim czasie, a trwałość oznakowań wynosi co najmniej trzy lata.
Komisja Europejska chce szerszego wprowadzenia
Projekt zdobył uznanie zarówno wśród instytucji zajmujących się bezpieczeństwem drogowym, jak i samych motocyklistów, co otwiera drogę do jego dalszego wdrażania na europejskich drogach. Dalsze badania mają na celu zbadanie długoterminowej skuteczności oraz możliwości zastosowania oznakowań w innych kontekstach, np. w zakrętach o ograniczonej widoczności.
Pomysł, zgłoszony przez Austriacką Radę Bezpieczeństwa Drogowego (KFV) jako Specjalne oznakowanie dróg na zakrętach – w celu zmniejszenia ryzykownych manewrów omijania i utraty kontroli nad motocyklem na zakrętach, zyskał uznanie jury Excellence in Road Safety Award 2024, które postanowiło przyznać tę nagrodę w kategorii Motorcycling.
źródło: Komisja Europejska